Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ryanair Sun zarobił 60 mln złotych w 2022 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ryanair Sun zarobił 60 mln złotych w 2022 roku
fot. Michał Szymajda
Ryanair Sun (Buzz), polska spółka-córka założona przez irlandzkie linie, zamknęła rok 2022 z zyskiem netto w kwocie 60 mln złotych. W czerwcu ubiegłego roku przewoźnik został dokapitalizowany przez spółkę-matkę. Ryanair przelał na konto bankowe Ryanair Sun 25 mln euro.

Niskobudżetowy przewoźnik lotniczy z Irlandii zarejestrował linie lotnicze Ryanair Sun w 2017 r. Obecnie polski operator w ramach grupy Ryanaira używa nazwy Buzz do określenie swojej podmiotowości, lecz zarząd przewoźnika nie zmienił oficjalnie nazwy i Ryanair Sun widnieje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Certyfikat operatora lotniczego linie otrzymały od polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego 3 kwietnia 2018 r., a trzy dni później Ryanair Sun wykonał pierwszy rejs. Boeing 737-800 poleciał z Poznania na grecką wyspę Zakintos. Do tej pory linie w polskim rejestrze zarejestrowały 64 wąskokadłubowe samoloty.

Kapitał zakładowy Ryanair Sun dzieli się na 59 022 063 akcji o wartości nominalnej jeden złotych. Akcjonariuszami spółki są Ryanair Holdings Public Limited Company, posiadający 67 proc. akcji oraz Gulliver Holding Limited. Ten podmiot posiada pozostałe 33 proc. udziałów. W skład zarządu przewoźnika wchodzą Michał Kaczamarzyk oraz Bartłomiej Gac. Do rady nadzorczej należą Juliusz Komorek, Neil Sorahan oraz Michael O’Leary, który dołączył do rady 1 sierpnia 2019 roku.

Podstawowym przedmiotem działalności Ryanair Sun (Buzz) jest pasażerski transport lotniczy. Linie uzyskuje główne przychody ze sprzedaży usługi międzynarodowego czarteru lotniczego, jak również wynajmu samolotu wraz z załogą w formule wet-leasingu (ACMI).

Usługi ACMI głównym źródłem dochodów

W roku obrotowym 2022, tj. od 1 kwietnia 2021 do 31 marca 2022 r., linie osiągnęły przychody ze sprzedaży rzędu 1 393 446 000 złotych. Na wartość przychodów z działalności operacyjnej składają się w główniej mierze przychody z tytułu świadczenia usługi najmu floty wraz z załogą. Ta działalność pozwoliła wygenerować przychód w wysokości 1 131 366 000 złotych, co stanowi 81 proc. wszystkich przychodów. 18 proc. przychodów, co odpowiada 253 356 000 złotych, pochodziło z realizacji lotów czarterowych. Przychody ze świadczenia usług centrum operacyjnego wyniosły 2 299 000 złotych (0,2 proc.). Pozostałe przychody w
kwocie 6 425 000 złotych zostały skategoryzowane jak te, które pochodziły z najmu biur oraz wynikały z refaktur kosztów.

Koszty operacyjne polskiej spółki Ryanaira wyniosły 1 356 640 złotych. Główną pozycją kosztów działalności operacyjnej są koszty usług obcych wynoszące 1 244 487 000 złotych i stanowiące 91,7 proc. wszystkich ponoszonych kosztów stałych. Koszt usług obcych jest bezpośrednio skorelowany z osiąganymi przychodami, ponieważ do wykonania operacji lotniczych, z których spółka odnotowała przychody, niezbędny jest zakup zarówno usług (w tym usług świadczonych przez lotniska, firmy leasingowe i, czy te, które wspierają działalność lotniczą) jak i materiałów umożliwiających ich wykonanie, w tym paliwa lotniczego.

Tym samym, drugą najwyższą pozycją pod względem udziału w strukturze kosztów operacyjnych są koszty zakupu materiałów i energii. W roku 2022 stanowiły one 4,2 proc. wszystkich kosztów i wyniosły 56 708 000 złotych. Na usługi obce linie wydały 1,2 mld złotych. W 6,7 mln złotych zamknęła się kwota przeznaczona na wynagrodzenia. Wynagrodzenia społeczne i inne świadczenia, w tym: emerytalne osiągnęły poziom 793 tys. złotych. Na pozostałe koszty rodzajowe Ryanair Sun wydał 47 757 000 złotych.

60 mln złotych zysku. Dokapitalizowanie przez Ryanaira

Rok obrotowy rozpoczynający się 11 kwietnia 2021 r. i trwający do 31 marca 2022 r. był rokiem, w którym linie Ryanair Sun odnotowały dodatni wynik brutto. Osiągnął on poziom 74 469 000 złotych, co po uwzględnieniu podatku dochodowego w wysokości 14 275 000 złotych, oznacza, że zysk netto Buzza wyniósł 60 194 119,46 złotych. Zarobione pieniądze zostaną przeznaczone na kapitał zapasowy. Tym samym, spółka odnotowała wzrost zysku netto o 270,6 mln złotych w stosunku do roku obrotowego 2021. Na dzień bilansowy kluczowe wskaźniki finansowe przedstawiły, a więc: wskaźnik bieżącej płynności finansowej
oraz płynności szybkiej osiągnął poziom bardzo dobry wynik – 1,70. Na ostatni dzień marca 2022 r. suma bilansowa polskich linii wyniosła ponad 311 mln złotych, z czego 88 proc. stanowiły aktywa obrotowe a 12 proc. aktywa trwałe. Wartość aktywów spadła o 25 639 00 złotych w porównaniu do wcześniejszego roku obrotowego.

Jak wskazuje zarząd przewoźnika w sprawozdaniu finansowym, w trakcie roku wszystkie zobowiązania były realizowane w pełni i terminowo. Linie nie napotkały jakichkolwiek problemów z utrzymaniem płynności finansowej. Na wartość pasywów składały się kapitały własne w wysokości 140,4 mln złotych, a także zobowiązania w kwocie 171,4 mln złotych.

Wartość kapitałów własnych wzrosła o 173 799 000 złotych, co wynikało w głównej mierze z dokapitalizowania spółki przez spółkę-matkę i osiągnięcia 60-mln zysku. Zastrzyk gotówkowy Ryanaira wyniósł 25 mln euro (113 605 000 złotych). Irlandzkie linie dokapitalizowały spółkę w czerwcu 2022 r. W porównaniu do roku 2021, wartość zobowiązań spadła o 433,3 mln złotych. Spadek ten wynika głownie ze spadku zobowiązań handlowych wobec jednostek powiązanych w kwocie 481,5 mln złotych. Za okres od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r. linie Ryanair Sun zanotowały dodatnie saldo przepływów pieniężnych netto. Było to 2 179 000 złotych. Za dodatnie saldo tzw. cash flow odpowiada w głównej mierze dokapitalizowanie spółki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Nowe loty Pegasus Airlines do Krakowa i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Nowe loty Pegasus Airlines do Krakowa i Warszawy

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Ryanair przedłużył współpracę z Osprey

Biznes i przemysł

Ryanair przedłużył współpracę z Osprey

inf. pras. 18 listopada 2023

Zobacz również:

Ryanair Sun wybrał firmę do obsługi naziemnej na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

Ryanair Sun wybrał firmę do obsługi naziemnej na Lotnisku Chopina

Emilia Derewienko 03 kwietnia 2019

Ryanair Sun z certyfikatem. Inauguracyjny lot jeszcze w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Nowe loty Pegasus Airlines do Krakowa i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Nowe loty Pegasus Airlines do Krakowa i Warszawy

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Ryanair przedłużył współpracę z Osprey

Biznes i przemysł

Ryanair przedłużył współpracę z Osprey

inf. pras. 18 listopada 2023

Zobacz również:

Ryanair Sun wybrał firmę do obsługi naziemnej na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

Ryanair Sun wybrał firmę do obsługi naziemnej na Lotnisku Chopina

Emilia Derewienko 03 kwietnia 2019

Ryanair Sun z certyfikatem. Inauguracyjny lot jeszcze w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5