Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rozporządzenie w sprawie „szprych" CPK wchodzi dziś w życie. Co zawiera?


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras. oprac. jm

Data publikacji:
2019-05-29 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozporządzenie w sprawie „szprych" CPK wchodzi dziś w życie. Co zawiera?
fot. Alstom
Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia, zawierającego wykaz linii o znaczeniu państwowym. Zostały w nim uwzględnione tzw. szprychy programu CPK, czyli nowe linie kolejowe. Łączna długość dodanych odcinków istniejących linii kolejowych wynosi 889 km. Łączna długość nowych linii kolejowych to 1720 km, przy czym dokładna ich długość będzie znana po zakończeniu prac projektowych. Łączna długość pajęczyny szprych CPK wpisanych do rozporządzenia to ponad 2609 km. CMK Północ otrzymała, zgodnie z planami sprzed dekad, numer 5. 
14 maja br. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz.U.2019.899). Pisaliśmy o nim w tym miejscu. Nowy wykaz linii kolejowych wchodzi w życie dziś, 29 maja.

Uchwalona nowelizacja uwzględnia rozbudowę sieci linii kolejowych, która nastąpi w związku z realizacją uchwały nr 173/2017 Rady Ministrów z 7 listopada 2017 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej. Linie te będą stanowiły szkielet systemu transportowego kraju w zakresie przewozów pasażerskich, zapewniając połączenia miast wojewódzkich z miastem stołecznym, z Centralnym Portem Komunikacyjnym, a także wzajemnie między sobą. Mają również zapewnić spójność krajowej sieci kolejowej.

Pierwszy od 30 lat program budowy linii kolejowych

– Każda z 10 kolejowych „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury – komentuje rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny Konrad Majszyk. –Przyjęcie nowych zapisów ułatwi w przyszłości procesy inwestycyjne w ramach Programu Kolejowego CPK – dodaje. Jak wyjaśnia, obecność na tej liście szprych CPK jest uzasadniona względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi.

– Przyjęcie rozporządzenia zostało poprzedzone uporządkowaniem wskazanej w Koncepcji CPK sieci linii, nadaniem im numerów oraz określeniem punktów początkowych i końcowych. To pierwszy od ponad 30 lat program budowy nowych linii kolejowych w Polsce –zaznacza rzecznik. Na potrzeby Programu CPK doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółkę CPK, która odpowiada za budowę nowych szlaków, i PKP PLK, w gestii której jest modernizacja tych istniejących.

Nowelizacja dzieli się na niżej wymienione grupy:
1. Włączenie do wykazu linii o znaczeniu państwowym zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe istniejących linii kolejowych nr 29, 69, 73, 106, 137 (dotychczas w wykazie znajdował się jedynie odcinek Katowice – Prudnik), 298, 299, 404, 456, 563 na całej ich długości, a także istniejących linii kolejowych nr 108 na odc. Jasło – Sanok, nr 181 na odc. Wieruszów – Oleśnica, nr 287 na odc. Opole Zachodnie – Nysa (dotychczas w wykazie znajdował się krótszy odcinek Opole Zachodnie – Komprachcice), nr 367 na odc. Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (dotychczas w wykazie znajdował się krótszy odcinek Zbąszynek – Skwierzyna), nr 405 na odc. Piła Główna – Szczecinek.

2. Włączenie do wykazu linii o znaczeniu państwowym projektowanych nowych odcinków linii, które będą stanowiły przedłużenie istniejących linii kolejowych:
  • Warszawa Wschodnia – Zielonka linii kolejowej nr 6; pozycja wykazu obejmująca tę linię przyjmie nazwę: Warszawa Wschodnia – Zielonka – Kuźnica Białostocka – granica państwa;
  • Warszawa Praga – Kątne linii kolejowej nr 20; pozycja wykazu obejmująca tę linię przyjmie nazwę: Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga – Kątne;
  • Ostrołęka – Giżycko linii kolejowej nr 29; pozycja wykazu obejmująca tę linię przyjmie nazwę: Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko;
  • Busko-Zdrój – Tarnów linii kolejowej nr 73; pozycja wykazu obejmująca tę linię przyjmie nazwę: Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój – Tarnów;
  • Warszawa Gocławek – Otwock linii kolejowej nr 506; pozycja wykazu obejmująca tę linię przyjmie nazwę: Warszawa Antoninów – Otwock.
    *W przypadku linii wskazanych w niniejszym punkcie przyjęto zasadę, że oprócz docelowego punktu początkowego i końcowego linii, w nazwie figurującej w załączniku do nowelizowanego rozporządzenia pozostawia się także punkt pośredni, stanowiący granicę między odcinkiem istniejącym i projektowanym. Włączenie do wykazu linii kolejowej nr 73 we wskazanym w niniejszym punkcie przebiegu spowoduje skrócenie zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe linii kolejowej nr 115 (nieposiadającej znaczenia państwowego) do odcinka Żabno – Szczucin.
3. Włączenie do wykazu linii o znaczeniu państwowym następujących projektowanych nowych linii kolejowych, których budowa wynika z Koncepcji:
  • 5 Korytów – CPK – Płock – Grudziądz
  • 50 Grochowalsk – Włocławek
  • 54 Trawniki – Krasnystaw Miasto
  • 56 Wólka Orłowska – Bełżec
  • 58 Łętownia – Rzeszów
  • 80 Stary Garbów – Zbydniów
  • 84 Radom – Kunów
  • 85 Warszawa Zachodnia – Poznań Starołęka
  • 86 Poniatowice – Wrocław Brochów
  • 87 Sieradz Północny – Wieruszów
  • 88 CPK – Warka
  • 89 Wąsosz Konecki – Kielce
  • 111 Biała Błotna – Chełmek
  • 113 Katowice – Kraków
  • 122 Rzeszów – Sanok
  • 170 Chybie – Godów – granica państwa
  • 242 Grudziądz – Warlubie
  • 267 Żarów – Bolesławice Świdnickie
  • 268 Świdnica Miasto – Sędzisław
  • 350 Szczecin Dąbie – Szczecin Port Centralny
  • 400 Nakło nad Notecią – Okonek
  • 586 Idzikowice – Opoczno
  • 622 Węgrzce Wielkie – Tymbark;
  • 623 Fornale – Szczyrzyc;
  • 626 Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy – Zaczernie;
  • 627 Balachówka – Podłęże R301
  • 628 Porąbka – Stróża;
  • 631 Milanów – Biała Podlaska – Fronołów
  • 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy
  • 638 Jedlicze – Szebnie
  • 817 Zbąszyń – Szczaniec
  • 818 Zbąszyń – Dąbrówka Wielkopolska
4. Usunięcie z wykazu planowanych niegdyś linii kolejowych nr 649 (Bytom – Barbara) i 650 (posterunek odgałęźny Rozbark – posterunek odgałęźny Ożarowice), dla których prace przygotowawcze zostały zarzucone (zmiana o charakterze porządkowym).

5. Dodanie linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło. Przedłużenie linii kolejowej Łódź Kaliska – Dębica o odcinek Dębica – Jasło nie jest integralną częścią układu szprychy obsługującej CPK, jednak o jej państwowym charakterze przesądza istotny wkład wymienionej linii w skomunikowanie regionu z Centralnym Portem Komunikacyjnym oraz poprawę dostępności transportowej w ramach subregionu. Budowa wyżej wymienionej linii kolejowej na odcinku Dębica – Jasło (której w projekcie rozporządzenia nadano nr 166) może przynieść realne korzyści w międzywojewódzkim ruchu pasażerskim, jak również poprawienie obsługi w ruchu towarowym. Strategiczny charakter wskazanej linii został potwierdzony m.in. przez Komisję Rozwoju Regionalnego oraz Komisję Karpacką Sejmiku Województwa Podkarpackiego w dniu 23 lipca 2018 r., na co przedstawiciele samorządu wielokrotnie wskazywali w swoich wystąpieniach do Pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Łączna długość dodanych odcinków istniejących linii kolejowych, wskazanych w pkt 1 wynosi 889 km. Łączna długość nowych linii kolejowych i ich odcinków wynosi ok. 1720 km. – Dokładna ich długość będzie znana po przeprowadzeniu prac projektowych – informuje spółka CPK.

Najnowsze informacje na temat budowy największej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce – gigantycznego lotniska między Warszawą a Łodzią można znaleźć w tym wątku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5