Wicepremier Rosji Jurij Borisow zapowiedział pomoc w naprawie uziemionej floty przewoźnika Cubana de Aviación. To kubańskie narodowe linie lotnicze, które nie cieszą się dobrą opinią na temat bezpieczeństwa i stanu technicznego samolotów. Duży wpływ na problemy przewoźnika mają sankcje USA. Jednak dzięki zapowiedzi Rosji, samoloty mogłyby zostać naprawione jeszcze do końca tego roku.
Cubana de Aviación to kubańskie narodowe linie lotnicze z siedzibą w Hawanie. Wykonują stałe połączenia do krajów Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Europy i Karaibów. Mimo że Cubana zapisują się w grono jednych z najstarszych linii na świecie, to od lat borykają się z dużymi problemami dotyczącymi stanu technicznego własnych samolotów. Większość maszyn to rosyjskie i ukraińskie Iljuszyny, Tupolewy i Antonowy. Te ostatnio zostały nawet ostatnio wycofane z użytkowania. Wpływ na kształt floty mają sankcje USA, które uniemożliwiają zakup samolotów, które powstały przy współudziale firm amerykańskich. Pozostaje zatem serwisowanie samolotów z pomocą Rosji, a to jest bardzo kosztowne, co w połączeniu z dużymi problemami finansowymi Kuby, powoduje, że duża część maszyn jest obecnie uziemiona ze względów technicznych.
Już od 2017 roku zacieśnia się współpraca handlowa między Kubą a Rosją. Według danych wymiana handlowa wzrosła ostatnio o 17 proc. A ma być jeszcze lepiej. Wszystko za sprawą stworzonej rosyjsko-kubańskiej komisji międzyrządowej ds. współpracy gospodarczej. Właśnie w ramach tej komisji doszło ostatnio do spotkania przedstawicieli obu państw. Reprezentujący Rosję wicepremier Jurij Borisow poinformował, że obie strony podpisały umowy, co do serwisu samolotów. Przemilczano jednak fakt, ile kosztować będzie cała operacja.
– Kubańska flota powietrzna będzie odtworzona w 2019 roku – poinformował z kolei Ricardo Cabrisas, wiceprezydent Kuby. Zapowiedzi są jednak dalekosiężne. – Uzgodniliśmy, aby w przyszłości stworzyć centrum serwisowania na Kubie, które będzie zajmować się flotą powietrzną, aby uniknąć powtórzenia się obecnej sytuacji – dodał.
Pomoc przy naprawie samolotów to tylko jeden z licznych przykładów współpracy Rosji i Kuby. Rosjanie chcą też zmodernizować trzy bloki energetyczne elektrowni oraz dostarczyć do Hawany wagony kolejowe. Niedawno kubańskie koleje
zamówiły w Rosji 23 spalinowe lokomotywy. Co więcej, trwają negocjacje w sprawie wycenianej na ponad 2 mld euro modernizacji ponad 1000 km torów na Kubie i stworzenie połączenia obsługiwanego przez kolei szybkich prędkości między Hawaną a turystycznym kurortem Varadero. – Uzgodniliśmy, że podzielimy inwestycję na etapy i pozyskamy niezbędne środki w celu realizacji tego projektu – przekazał Jurij Borisow. – Spodziewam się, że rozpoczniemy realizację tego zadania już wkrótce – podkreślił.