Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rekordowa umowa ramowa na projektowanie inwestycji kolejowych CPK


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras.

Data publikacji:
2021-10-08 08:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rekordowa umowa ramowa na projektowanie inwestycji kolejowych CPK
fot. DB
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w tym tygodniu postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto. Jest to obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe.
Celem tego przetargu jest wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Spółka CPK liczy na zainteresowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy.

Przetarg jest prowadzony równolegle w dwóch językach: po polsku i angielsku. Oferty można składać do 5 listopada. Szczegóły postępowania znajdują się na platformie Smart PZP.

W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

– Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK – Osiągniemy w ten sposób dobór wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań a wykonawcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych – dodaje.

Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych (KPP), projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.

Spółka CPK będzie miała przy tym możliwość zlecania usług projektowych w różnych konfiguracjach w zależności od aktualnych potrzeb (np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe).

Umowa ramowa umożliwi spółce CPK sprawniejszy i szybszy wybór wykonawców prac projektowych w następujących po nich uproszczonych zamówieniach wykonawczych. W trwającym postępowaniu spółka ocenia wyłącznie kryteria jakościowe (głównie kryterium doświadczenia personelu). Oferty cenowe będą brane pod uwagę dopiero podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa.

– Dialog z wykonawcami i poznanie wzajemnych oczekiwań to dla nas istota współpracy przy umowach ramowych. Celem jest wspólne działanie, które zamawiającemu da możliwość sprawnego wyboru wykonawców, a wykonawcom zbudowanie wartościowego portfela zamówień w długim horyzoncie i w oparciu o jasno sprecyzowane kryteria – mówi Radosław Kantak, członek zarządu Spółki CPK ds. inwestycji kolejowych. Jak twierdzi, spółka CPK ma nadzieję na znalezienie wykonawców na polskim rynku. – Ale jeżeli okaże się on zbyt płytki, będziemy także poza granicami Polski szukać projektantów, a docelowo też wykonawców, którzy sprostają naszym oczekiwaniom – dodaje.

Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1 800 km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.

– Korzystając z najlepszych międzynarodowych wzorców, stworzymy atrakcyjne dla wykonawców warunki kontraktowe. Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe (zależnie od rodzaju usługi), a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych, które przeprowadziliśmy z branżą – mówi prezes Mikołaj Wild.

Prace projektowe będą się odbywały w zespołach roboczych wspólnie z personelem spółki CPK. Przewagi przetargu CPK na umowy ramowe nad innymi postępowaniami to m.in. transparentny harmonogram rozpisany na dwie kolejne perspektywy unijne (do 2034 r.) i pozbawione nadmiernych formalności postępowania wykonawcze.

Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane.

Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwią one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair: Z Gdańska i Katowic do Wenecji w 2022

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska i Katowic do Wenecji w 2022

Redakcja 08 października 2021

ZOPI: Przetarg na kolejową część CPK narusza równowagę stron

Infrastruktura i lotniska

ZOPI: Przetarg na kolejową część CPK narusza równowagę stron

Redakcja 24 listopada 2020

Prezes NIK:  Trzeba napisać nowe prawo zamówień publicznych

Prawo i polityka

Prezes NIK: Trzeba napisać nowe prawo zamówień publicznych

Elżbieta Pałys 01 marca 2017

 

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

Infrastruktura i lotniska

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

28 października 2021

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

Pasażer i linie lotnicze

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

28 października 2021

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

28 października 2021

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

Pasażer i linie lotnicze

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

28 października 2021

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

28 października 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5