Powoli poznajemy chętnych wykonawców, którzy chcą realizować projekt stworzenia z lotniska w Radomiu jednego z największych portów regionalnych w Polsce, w który obecny właściciel, PPL, i poprzedni, miasto Radom, zainwestują 850 mln złotych.
Jest blisko rozstrzygnięcia trzech z czterech przetargów. O ofercie Przedsiębiorstwa Spółdzielczego „Budoprojekt” na projekt budowy terminalu
już pisaliśmy. Firma zaprononowała 1,84 mln zł brutto wobec 5 milionów 658 tysięcy złotych, które był gotów wyłożyć inwestor.
Dwa następne przetargi za namiDo przetargu Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) dotyczącego wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych dla samolotów zgłosiło się dwóch oferentów. Konsorcjum spółek warszawskiej Arcadis i krakowskiej WLC Inżynierowie chcą wykonać zadanie za 6 milionów 150 tysięcy złotych. Konkurenci – konsorcjum spółek warszawskich Innebo i Projekt Plus – godzą się na kwotę 6 milionów 931 tysięcy złotych. Pierwsza z ofert jest poniżej określonego przez zamawiającego limitu. Porty Lotnicze chcą przeznaczyć na ten cel 6 milionów 273 tysiące złotych.
W ramach tego samego przetargu, ale innego zadania, przedsiębiorstwo chce zlecić wykonanie projektu dotyczącego parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. W tym przypadku zgłosiło się trzech oferentów, ale tylko jeden z nich zaproponował cenę niższą od tej, którą na inwestycję chcą przeznaczyć „Porty Lotnicze”. Warszawska spółka Inżynieria godzi się wykonać projekt za 1 milion 660 tysięcy złotych, podczas gdy „Porty Lotnicze” są skłonne wydać na to 2 miliony 460 tysięcy złotych.
W trakcie oceny ofert jest zadanie polegające na „wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym towarzyszących obiektów kubaturowych dla lotniska Radom - Sadków”. Za tą nieco enigmatyczną stoi budowa obiektów administracyjnych, przeznaczonych dla kontrolerów ruchu lotniczego, Straży Granicznej i służb celnych.
Porty Lotnicze zdecydowały się przeznaczyć na ten cel 3 miliony 198 tysięcy złotych, tymczasem warszawska firma Innebo zaproponowała wykonanie ich za kwotę 4 milionów 612,5 tysiąca złotych, a konsorcjum firm GMT z Mysłowic oraz PiG Architekci z Warszawy za 1 milion 569 tysięcy złotych.
Ostatni przetargTermin otwarcia ofert w czwartym najpoważniejszym przetargu dotyczącym gruntownej przebudowy pasa startowego przeniesiono na 21 grudnia. Pas startowy ma być on wydłużony o 500 metrów do ponad 2,5 kilometra co pozwoli przyjmować w Radomiu najpopularniejsze odrzutowce takie jak Airbus A320 i Boeing 737.
Przetarg związany z przebudową pasa startowego zakłada też zainstalowanie na lotnisku na Sadkowie systemu radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie samolotu ILS pierwszej kategorii. Systemy ILS tej kategorii funkcjonują w Polsce na lotniskach w Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost i Olsztyn-Mazury.Porty Lotnicze zapewnia jednak, że cała infrastruktura w Radomiu będzie przygotowana do montażu ILS wyższej kategorii, nawet trzeciej, a taki system w Polsce ma jedynie lotnisko Chopina w Warszawie.