Qatar Airways planują podwoić częstotliwość swoich lotów do Australii. Zarząd linii lotniczych Qantas stara się jednak, aby wniosek katarskiego przewoźnika został odrzucony przez rząd Australii. Bliskowschodni operator postrzega Australię jako strategiczny rynek, z którego można uzyskiwać jeszcze większe przychody netto. Wniosek linii został złożony w momencie, kiedy Qatar Airways, latając bezpośrednio z Dohy do Melbourne, łamie prawo, ponieważ linie znad Zatoki Perskiej, na postawie bilateralnej umowy, są zobowiązane do wykonania międzylądowania w Canberze.
Dyrektor generalny Qatar Airways, Akbar Al Baker, złożył w imieniu przewoźnika wniosek dotyczący zwiększenia liczby wykonywanych przez przewoźnika lotów miedzy Dohą a Australią. Linie chcą uzyskać pozwolenie, aby do Australii realizować 21 lotów tygodniowo. Katarskie linie lotnicze złożyły wniosek do australijskiego rządu federalnego we wtorek, 25 października, stwierdzając, że przewoźnik jest gotowy natychmiastowo podwoić liczbę lotów do tego kraju, dodając nowe trasy do swojej obecnej siatki połączeń.
Jednak, jak informuje portal „skynews”, australijskie flagowe linie lotnicze Qantas nie są zadowolone z propozycji, która została złożona przez linie mające swój hub w porcie Hamad w Dosze. Dlatego zarząd australijskiego przewoźnika pracuje nad tym, aby propozycja Kataru została odrzucona przez rząd australijski. Qantas swoje kontrargumenty opiera na zasadach komercyjnych, twierdząc, że pozwolenie Qatar Airways na podwojenie częstotliwości lotów do Australii byłoby niesprawiedliwe w stosunku do Qantas – linii, które próbują odzyskać swoje udziały w rynku po kryzysie związanym z COVID-19.
Al Baker: Usługi Qantas nie są wydajne
Z jednej strony umożliwienie katarskiemu operatorowi zwiększenia częstotliwości, a tym samym przepustowości do Australii, przyniosłoby korzyści przewoźnikowi z Zatoki Perskiej, zwłaszcza, że za mniej niż miesiąc rozpoczynają się w Katarze Mistrzostwa Świata FIFA w Piłce Nożnej. Z drugiej strony, większa przepustowość do i z hubu przesiadkowego w Dosze zagrozi sile rynkowej Qantas w jego ojczystym kraju. Aby uzasadnić wniosek o zwiększenie częstotliwości lotów do Australii, Akbar Al Baker oświadczył, że linie Qatar Airways zapewnią Australijczykom ważną alternatywę dla podróży lotniczych. Jest w tym sęk prawdy, gdyż jak dodaje dyrektor generalny Qatar Airways, linie Qantas obniżyły o połowę przepustowość lotów międzynarodowych w porównaniu z okresem przed pandemią. W tym samym czasie australijskie linie podwoiły średnie ceny taryf biletów, co miało w krótkiej perspektywie czasu poprawić płynność finansową Qantasu.
W opinii Al Bakera, zmniejszając zdolności przewozowe i zwiększając ceny przelotów, Qantas nie zapewniają pasażerom wydajnych usług, jeśli weźmie się pod uwagę ilość pieniędzy, które przewoźnik otrzymał w latach 2020-2021 od rządu Australii. Udzielenie wsparcia finansowego było motywowane wyzwaniami wywołanym pandemią COVID-19.
Qatar Airways łamią prawo
Qatar Airways wydają się szczególnie zainteresowane rozwijaniem swojej obecności w Australii. Ale czy przewoźnik z Zatoki Perskiej chce rozwijać się na rynku australijskim, łamiąc przy tym prawo? Według informatora z Qantas odpowiedź na to pytanie brzmi: „tak”. Qatar Airways podobno zignorowały istniejącą umowę dwustronną dotyczącą obecnej trasy między Dohą a Melbourne. Według źródła istniejąca umowa dwustronna przewiduje międzylądowanie w Canberze. Niemniej jednak Qatar Airways wykonują do Melbourne bezpośrednie loty ze swojego hubu, omijając międzylądowanie w australijskiej stolicy, co jest naruszeniem bilateralnego porozumienia.
Dwustronne umowy lotnicze, zostały obecnie w znacznej części zastąpione umowami „otwartego nieba”. Umowy dwustronne powstały w latach 40. XX wieku i są nadal wykorzystywane przez niektóre państwa do regulowania usług transportu lotniczego między dwoma krajami. Na podstawie umów dwustronnych rządy zajmują się takimi sprawami, jak określenie zasad rynku, wskazując, które linie lotnicze mogą być wyznaczone do korzystania z praw przewozowych obowiązujących między dwoma krajami. Ponadto niektóre umowy dwustronne określają również częstotliwości lotów i przepustowość, jaką każdy przewoźnik może zaoferować na określonych trasach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.