„Kto nie ma pomysłów, zostaje w tyle” powiedział w styczniu bieżącego roku Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, podsumowując statystyki lotniska w Katowicach za ubiegły rok. Zgodnie z tą filozofią, port planuje kolejne inwestycje, których koszt szacowany jest na 250 mln zł.
Wśród zrealizowanych w ostatnim czasie inwestycji na lotnisku w Pyrzowicach z pierwszej kolejności należy wymienić te w infrastrukturę airside, a więc rozbudowę płyty postojowej wraz z modernizacją dróg kołowania E1, E2 i D, oraz budowę nowej drogi startowej którą do użytku oddano w ubiegłym roku. Wartość obu inwestycji to 267 mln zł brutto. Ponadto Pyrzowice rozbudowały też terminal przylotowy (42,7 mln zł) i wybudowały bazę cargo (płyta cargo wraz z drogą kołowania kosztowały 21,6 mln zł, terminal cargo - 36 mln zł).
Z pewnością dalszej rozbudowy będzie wymagała w najbliższym czasie infrastruktura cargo. W tym zakresie planowana jest więc realizacja kolejnych etapów rozbudowy płyty cargo od strony zachodniej i wschodniej. Ponadto przedstawiciele lotniska chcą przebudować terminal B, oraz zmodernizować system BHS, zbudować płytę postojową i hangary dla samolotów General Aviation, rozbudować parkingi czy wybudować lotniskową bazę paliw. W realizacji wciąż jest natomiast inwestycja polegająca na przekształceniu istniejącej drogi startowej w drogę kołowania wraz z cat II systemu ILS. Tę ostatnią rzecz, a więc ILS cat. II, udało się uruchomić w połowie września bieżącego roku.
Aby zrealizowanie wszystkich tych inwestycji było możliwe, katowicki port złożył kilka miesięcy temu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla jego rozbudowy.
- Realizacja wszystkich zaplanowanych inwestycji jest zależna od możliwości finansowania (obecnie dla lotnisk praktycznie skończyła się możliwość pozyskiwania dotacji Unii Europejskiej). Szacunkowy koszt rozbudowy parkingów, budowy terminala cargo, bazy technicznej i obiektów General Aviation, budowy płyt postojowych na zachód od PPS1, bazy paliw oraz rozbudowa cargo – etap II , to 250 mln zł – wyjaśnia w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl Bartosz Bednarczyk, dyrektor ds. inwestycji w Katowice Aiport.
Katowickie lotnisko jest obecnie jednym z największych portów regionalnych w kraju. W 2015 roku odnotowano tu ponad 3 mln pasażerów, co było rekordową liczbą w stosunku do lat ubiegłych. W najbliższych planach Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje tu budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego.
W czerwcu bieżącego roku do użytku oddano nowy terminal katowickiego lotniska. Został on powiększony w sumie niemal czterokrotnie. Dzięki inwestycji do sześciu zwiększono ilość punktów kontroli bezpieczeństwa i do dziewięciu – liczbę punktów boardingu. Ściana między halą odlotów a częścią, gdzie przeprowadza się kontrolę celną, jest przeszklona. Przebudowa trwała od jesieni 2015 roku i kosztowała około 18,4 mln zł brutto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.