Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Projekt CPK w 2020 roku: Wykup gruntów i wybór doradcy strategicznego

Dalej Wstecz
Autor:

Red. ed

Data publikacji:
07-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria Biznes

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Projekt CPK w 2020 roku: Wykup gruntów i wybór doradcy strategicznego
wiz. Zaha Hadid Architects
Zmiana specustawy, która ma skrócić procedury administracyjne, przygotowanie wieloletnich ram finansowania oraz rozpoczęcie procesu wykupu gruntów i wyboru doradcy strategicznego – to najważniejsze zadania na 2020 rok związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja, jak zapewnia pełnomocnik rządu ds. CPK, wciąż ma szansę zacząć działać tak, jak zakładano, czyli w 2027 lub 2028 roku. – Warto zbadać niektóre koncepcje, np. niskiej emisji lotniska czy alternatywnych źródeł zasilania w energię i ciepło – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

– Najważniejsze plany na 2020 rok to przygotowanie nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dotyczy ona przede wszystkim skrócenia procedur administracyjnych, co pozwoliłoby na pierwsze operacje lotnicze w 2027 lub 2028 roku. Po drugie, nowelizacja obejmuje też przygotowanie programu wieloletniego dotyczącego finansowania CPK. To także rozpoczęcie procesu wykupu gruntów pod budowę portu oraz wybór doradcy strategicznego – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marcin Horała, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Zmiany w specustawie mają też umożliwić szybsze rozpoczęcie negocjacji na temat dobrowolnego wykupu gruntów. W gminach Baranów, Teresin i Wiskitki koło Grodziska Mazowieckiego na budowę portu przewidziano ok. 35 km kw. gruntów. Zgodnie z zapowiedziami 2020 rok ma być kluczowym etapem przygotowań w powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Już w pierwszej połowie roku mają ruszyć prace nad masterplanem lotniska i zintegrowanej z nim stacji kolejowej. Oprócz koncepcji rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat znajdą się tam informacje o podstawowych parametrach i przepustowości infrastruktury.

– W ramach przygotowania masterplanu lotniska wykonamy inwentaryzację geotermalną. Zobaczymy, czy są dostępne źródła o odpowiednich parametrach, które można by w sposób opłacalny ekonomicznie wykorzystywać, np. do taniego podgrzewania pasów startowych – zaznacza Marcin Horała. – Ale to też inne źródła energii słonecznej czy wiatrowej. Nie chcę niczego przesądzać, bo tym będą się zajmowali specjaliści, natomiast cel jest jasny, żeby było to lotnisko przyszłości – nowoczesne technologicznie i możliwie niskoemisyjne.

Nowoczesne technologicznie mają być także prowadzące do lotniska szlaki kolejowe, które będą powstawać w kolejnych latach. Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę 1,6 tys. km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Każda z linii będzie się składać z nowych odcinków sieci oraz zmodernizowanych fragmentów już istniejącej infrastruktury.

– Przez ostatnie 20–30 lat w Polsce dominował trend likwidowania linii kolejowych, PKP PLK głównie tylko modernizowało istniejące szlaki. Zdarzały się sytuacje, że po modernizacji jechało się ledwie 5 czy 10 minut szybciej niż przed nią. My całkowicie odkładamy na bok ten punkt widzenia. Zbudujemy nową ramę komunikacyjną kraju, która przełamie dotychczasowe schematy – mówi Marcin Horała.

W tym roku mają ruszyć badania środowiskowe w miejscach planowanych inwestycji kolejowych. Pod koniec 2019 roku rozstrzygnięto już przetarg na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych, w pierwszej kolejności inwentaryzacja obejmie teren, na którym powstanie 140-kilometrowy odcinek linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź.

– Linie są teraz trasowane, w przetargu zostało wybranych pięciu doradców, którzy będą prowadzili inwestycje środowiskowe, a później nastąpią kolejne, czasem żmudne etapy uzyskiwania kolejnych pozwoleń i decyzji środowiskowych prowadzących do prawomocnych pozwoleń na budowę – wskazuje pełnomocnik rządu ds. CPK.

Najszybciej w ramach etapu zero ma powstać właśnie odcinek do stolicy. Pozostałe inwestycje kolejowe są wpisane w horyzont czasowy do 2040 roku. – Ten najbardziej optymistyczny scenariusz to pierwsze operacje lotnicze w roku 2027 lub 2028 i w tym czasie powinna powstać kolej dużych prędkości Łódź – CPK – Warszawa, która będzie dowoziła bezpośrednio na lotnisko. Kolejnych „szprych” w tej ramie w 2028 roku raczej się nie uda oddać, ale będą one uzupełniane w ciągu kilku kolejnych lat, tak żeby ok. 2035 roku system był już gotowy – zapowiada Marcin Horała.

Jak podkreśla, sam komponent lotniskowy będzie kosztował ok. 25 mld zł. Kolejne 7–8 mld zł może pochłonąć rozbudowa infrastruktury drogowej, a kolejne kilkanaście miliardów – budowa sieci kolejowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Redakcja 13 grudnia 2023

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 grudnia 2023

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Infrastruktura i lotniska

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 14 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Rafał Dybiński 11 grudnia 2023

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Redakcja 13 grudnia 2023

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 grudnia 2023

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Infrastruktura i lotniska

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 14 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Rafał Dybiński 11 grudnia 2023

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Szybka kolej coraz bliżej. CPK i Budimex podpisały ważną umowę

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5