Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-12-24 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe
fot. Katowice Airport
Pod koniec roku ważne zmiany zaszły na szczycie spółki, zajmującej się budową Portu Lotniczego Solidarność oraz w Ministerstwie Infrastruktury. Prezesem CPK sp. z o.o. został dotychczasowy pełnomocnik ds. realizacji projektu z ramienia resortu infrastruktury, Mikołaj Wild. Na stanowisko pełnomocnika powołano natomiast posła PiS, Marcina Horałę.
Zmiany w Ministerstwie Infrastruktury…

Mikołaj Wild był pełnomocnikiem rządu ds. budowy megalotniska i podsekretarzem w Ministerstwie Infrastruktury od maja 2017 roku. Nieoczekiwanie, wraz z utworzeniem się nowego rządu po wyborach parlamentarnych, premier Mateusz Morawiecki ogłosił swoją decyzję o obsadzeniu na tym stanowisku posła Prawa i Sprawiedliwości, Marcina Horałę.

– Nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego pracujemy intensywnie, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Wchodzimy w etap, w którym – wiem z doświadczenia – zaczną się mnożyć rzucane pod nogi kłody, pojawiać różne naciski – tak premier argumentował swoją decyzję na łamach tygodnika „Sieci” w wydaniu z 25 listopada. Jak podkreślił w wywiadzie Mateusz Morawiecki, osoba piastująca podobne stanowisko powinna „mieć odpowiednią siłę polityczną”.

Także Mikołaj Wild stwierdził, że na obecnym etapie nie jest już możliwe łączenie funkcji „merytorycznego kierownika projektu” i „sponsora”, zapewniającego rządowe wsparcie. – Do roli „sponsora” projektu potrzebujemy pełnokrwistego polityka – podkreślił. – Doszliśmy w tym projekcie do przełomowego momentu. Z jednej strony określiliśmy kluczowe parametry Portu Solidarność, wytyczyliśmy przebieg linii kolejowych prowadzących do CPK, przygotowaliśmy projekt rządowego planu wieloletniego, który zapewni inwestycji stabilne finansowanie. Zbudowaliśmy międzynarodowe i branżowe poparcie, prowadzimy dialog z mieszkańcami. Ale od tego, co będzie się działo w ciągu najbliższego roku – dwóch lat, zależy powodzenie całej inwestycji – wskazywał.

… i przesunięcia w spółce CPK


Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że Wild ma zamiar ubiegać się o stanowisko prezesa spółki CPK. O ostatecznym wyborze szefa firmy zadecydował konkurs, i po krótkim okresie jaki Mikołaj Wild pełnił obowiązki prezesa spółki CPK, przypadło mu stanowisko jej prezesa. Kompetencje swojego poprzednika od samego początku chwalił m.in. nowo wybrany pełnomocnik Marcin Horała, który stwierdził, iż „nie wyobraża sobie lepszego kandydata na tym stanowisku”.

Zamiana Wilda na Horałę to niejedyne przesunięcie w spółce CPK. Do tej pory p.o. prezesa firmy był Piotr Malepszak, ceniony w branży kolejowej specjalista. Pozostanie on w dalszym ciągu w zarządzie spółki wraz z odpowiadającym za komponent lotniczy Dariuszem Sawickim, Michałem Wroną odpowiedzialnym za finanse oraz Sylwią Matusiak.

Mikołaj Wild jest kolejną osobą, która stanie na czele spółki CPK, powstałej w grudniu 2018 roku, by przygotować i zrealizować budowę nowego lotniska oraz inwestycji towarzyszących (nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej). Jej pierwszym prezesem był dr Jacek Bartosiak, który jednak zrezygnował z tego stanowiska z przyczyn osobistych po trzech miesiącach pracy. Wtedy właśnie zastąpił go Piotr Malepszak.

Wizje Horały

Marcin Horała, jako nowy pełnomocnik ds. budowy CPK ma konkretne założenia, związane z budową megalotniska. Jego zdaniem pierwszy lot z Portu Solidarność ma odbyć się w 2027 do 2028 roku, a pełną funkcjonalność lotnisko osiągnie około dwa lata później. To jednak zasadnicza zmiana – od początku powstania spółki CPK mówiono, że pierwszy samolot wystartuje w listopadzie 2027 roku. Połączenia kolejowe do lotniska mają być gotowe w roku 2029. Nie mąci to jednak pewności siebie Marcina Horały.

– Nie ma dużych opóźnień, choć z pozycji postronnego obserwatora może być wrażenie, że skoro nie ma wbitej łopaty, to nic się nie dzieje. Tak nie jest. Dzieje się bardzo dużo, a wbicie łopaty i koparka to będzie ostatnie poetyckie pociągnięcie pędzla. Będziemy starali się, żeby nastąpiło to jeszcze w tej kadencji Sejmu, czyli przed 2023 rokiem – mówił polityk w tvp.info.

Co zrobiono do tej pory?

W ciągu ostatniego roku spółka doprowadziła do zmiany stosownego rozporządzenia Rady Ministrów, proponując system kolejowy, obejmujący swoim zasięgiem cały kraj. Firma podzieliła się planowanymi inwestycjami w ramach Programu Kolejowego CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, określając, kto za co odpowiada.

Wyznaczone zostały przebiegi budowanych linii w ramach Programu Kolejowego CPK. Chodzi o ponad 1,6 tys. km torów, rozchodzących się z CPK i Warszawy w 10 kierunkach. Dzięki serii Regionalnych Konsultacji Strategicznych, które odbyły się już we wszystkich 16 województwach, „wyeliminowano szereg potencjalnych kolizji z planami inwestycyjnym samorządów” – podaje spółka.

Razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i PKP Intercity firma rozpoczęła dialog techniczny, dotyczący pociągów dużych prędkości, które będą jeździć po nowych trasach. Celem jest, aby nowy system kolejowy CPK pozwolił polskim producentom na technologiczny „skok do przodu”. „Razem z Instytutem Kolejnictwa i międzynarodowymi partnerami tworzymy ramy prawne i standardy dla kolei dużych prędkości” – wyjaśniają przedstawiciele spółki.

Spółka wybrała również sześciu wykonawców w przetargu na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych dla nowych linii kolejowych, prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Pierwsze umowy będą zlecane w przyszłym roku.

Jakie wyzwania dopiero czekają CPK?

Do połowy 2020 roku firma planuje wybrać „spośród najlepszych światowych portów lotniczych” doradcę strategicznego, czyli tego, z którym będzie współpracować przy budowie Portu Solidarność. Prawdopodobne, że padnie na jednego z azjatyckich gigantów wśród portów: Seul-Incheon, Tokio-Narita czy singapurskie lotnisko Changi – synonim nowoczesności.

Na nadchodzący rok 2020 zaplanowany jest całkowity wykup gruntów pod CPK. – Za wcześnie, aby spekulować, ile osób będzie musiało się wyprowadzić. Nie będą to duże liczby, bo teren pod lotnisko jest terenem rolniczym. Nie jest to teren gęsto zabudowany. To będzie bardzo dobry interes. Właściciele gruntów rolnych, które nie są bardzo wartościowe, będą mogli otrzymać konkretne pieniądze – stwierdził w tvp.info Marcin Horała. Gdyński poseł ma jednak świadomość, że bez problemów i protestów się nie obejdzie. – Oczywiście nigdy nie jest tak, że wszyscy będą zadowoleni. Jesteśmy jednak w stanie ze stroną społeczną i samorządową zadziałać tak, żeby przytłaczająca większość była zadowolona – obiecał.

Nowy pełnomocnik rządu ds. CPK jest pełen optymizmu co do przyszłości inwestycji, którą ma się zająć. – CPK będzie spokojnie jednym z kilku najważniejszych portów w Europie. Największym w tej części Europy – stwierdził.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Mikołaj Wild prezesem CPK. Sylwia Matusiak członkiem zarządu

Prawo i polityka

Mikołaj Wild prezesem CPK. Sylwia Matusiak członkiem zarządu

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2019

Pesa: Pojazdy do CPK to dla nas ogromna szansa

Infrastruktura i lotniska

Pesa: Pojazdy do CPK to dla nas ogromna szansa

Rynek Lotniczy 23 grudnia 2019

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5