Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Praga: Klienci uciekają z powodu słabego skomunikowania lotniska


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak, Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-24 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ railtech.com/ railwaygazette.com/ pasazer.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Praga: Klienci uciekają z powodu słabego skomunikowania lotniska
fot. Prague Airport
Czeski zarządca infrastruktury kolejowej SŽDC rozpocznie nowe postępowanie o udzielenie zamówienia na modernizację linii kolejowej Praga – Kladno, w tym połączenie z lotniskiem Václava Havla w Pradze, najbardziej ruchliwym lotniskiem w kraju. Pozwoli to rozpocząć nowy etap realizacji długo dyskutowanego i kosztownego projektu o wartości 1,2 miliarda euro. Inwestycja jest potrzebna, na co wskazują dane dotyczące Czechów wybierających zagraniczne lotniska.
SŽDC przygotowuje dokumenty do ogłoszenia trzech przetargów na modernizację kilku odcinków linii kolejowej Praga – Kladno: między stacjami Praha-Bubny i Praha-Výstaviště, Praha-Ruzyně i Kladno, oraz Kladno i Kladno-Ostrovec. - Przyszły rok będzie kluczowy z punktu widzenia procedur wydawania zezwoleń – poinformował przewodniczący SŽDC Jiří Svoboda. Ponadto zarządca infrastruktury przygotowuje dokumenty dotyczące odcinka kolejowego między stacjami Praha-Dejvice i Praha-Veleslavín.

Wiadukt Negrelliego

Projekt modernizacji kolei Praga – Kladno jest omawiany od lat 90. W 1996 r. rada miejska zatwierdziła budowę połączenia kolejowego z lotniskiem im. Wacława Havla w Pradze. Studium wykonalności przeprowadzono tylko w latach 2012–2015. Prace mają wartość 31 miliardów koron (około 1,2 miliarda euro).

Projekt został podzielony na kilka podprojektów. Większość z nich dotyczy modernizacji istniejącej linii Praga – Kladno, w tym budowy drugiego toru. Między stacją Praha-Ruzyně a lotniskiem powstanie również nowy 5,5-kilometrowy zelektryfikowany dwutorowy odcinek kolejowy. Ponadto na nowej linii zostaną zbudowane dwie nowe stacje, Praha-Dlouhá Míle i Praha-Letiště Václava Havla. Projekt obejmuje modernizację urządzeń sygnalizacyjnych na linii Praga-Kladno oraz instalację zupełnie nowego systemu na planowanym odcinku.

Projekt Praga – Kladno został uruchomiony w lipcu 2017 r. wraz z przebudową wiaduktu Negrelli zbudowanego w Pradze w latach 1846–1849. Prace te miały zostać ukończone we wrześniu tego roku. Jednak podczas robót odkryto, że niektóre elementy wiaduktu są w znacznie gorszym od przewidywanego stanie. Obecnie szacuje się, że prace uda się ukończyć na wiosnę 2020 roku.

Daleko do pełni szczęścia

Ukończenie trasy Praga – Kladno jest planowane na 2028 rok. Wynika to z kilku kwestii. Po pierwsze realizacja będzie wymagać zmian w planie rozwoju stolicy, co oznacza, że rozpoczęcie prac budowlanych przed 2025 rokiem jest mało prawdopodobne. Kolejną sprawą jest wyzwanie inżynieryjne. Stanowią je choćby dwa tunele między Veleslavínem i Výstavištěm o łącznej długości około trzech kilometrów, które będą się znajdować na głębokości około 80 metrów pod ziemią.

Gdy w końcu uda się zrealizować opisywaną linię podróż z Dworca Masaryka, znajdującego się około pół kilometra od Dworca Głównego, na lotnisko zajmie około 25 minut. W godzinach szczytu połączenie będzie obsługiwało do sześciu pociągów na godzinę. Połączenie kolejowe ma być wygodniejsze i szybsze, choćby ze względu na możliwość ominięcia korków.

Transport drogowy kontra pociąg

Obecnie lotnisko w Pradze jest połączone z centrum miasta tylko autobusem. Połączenie autobusowe zapewnia kilka firm, w tym niektórzy operatorzy kolejowi. Krajowa spółka kolejowa České dráhy we współpracy z praskim przewoźnikiem publicznym DPP uruchomiła połączenie autobusowe Airport Express w 2005 r. Dostarcza pasażerów na lub z lotniska w 30-50 minut, w zależności od natężenia ruchu.

We wrześniu praska rada miasta zatwierdziła projekt budowy trasy trolejbusu na lotnisko o długości 4,8 km. Będzie ona przebiegać zgodnie z trasą istniejącego autobusu 119 ze stacji Veleslavín linii metra A i zastępując ją w 2023 roku, gdy mają ruszyć trolejbusy.

Miasto chce zamówić 20 przegubowych 25-metrowych trolejbusów z bateryjnym źródłem zasilania pozwalającym na pokonanie krótkich odcinków bez połączenia z trakcją. W dłuższej perspektywie część trasy trolejbusów może zostać przekształcona w linię tramwajową.

Lotnisko potrzebuje jednak kolei

Jak donosi portal pasazer.com, Czesi oceniają, że każdego roku nawet 600 tys. Czechów korzysta z zagranicznych lotnisk, takich jak Drezno, Monachium i Wiedeń, z czego aż dwie trzecie tylko dlatego, że nie może dotrzeć wygodnie na lotnisko w Pradze.

– Możemy jedynie założyć, że rozwój rynku lotniczego będzie trwał. Ale jeśli te przewidywania okażą się jednak trafne i nie zdążymy z inwestycjami na czas, to pociąg, na który chcą zdążyć także w Warszawie, Budapeszcie i Wiedniu, odjedzie bez nas – ostrzegał Rod.

Praskie lotnisko planuje w 2035 roku zwiększyć przepustowość do 23 milionów pasażerów rocznie. W zeszłym roku było ich 16 797 006.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Praga – Bangkok od października 2019 r.?

Infrastruktura i lotniska

Praga – Bangkok od października 2019 r.?

Aleksander Domański 29 kwietnia 2019

Bezpośrednie loty z Hanoi do Pragi? Wiele na to wskazuje

Biznes i przemysł

Bezpośrednie loty z Hanoi do Pragi? Wiele na to wskazuje

Aleksander Domański 25 kwietnia 2019

Praga liczy na sukces połączeń z Ameryką Północną

Pasażer i linie lotnicze

Praga liczy na sukces połączeń z Ameryką Północną

Aleksander Domański 01 kwietnia 2019

 

Ryanair otwiera bazę w Katowice Airport

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair otwiera bazę w Katowice Airport

29 października 2019

PLL LOT: Wróciły bezpośrednie połączenia z Bydgoszczy do Warszawy

Infrastruktura i lotniska

PLL LOT: Wróciły bezpośrednie połączenia z Bydgoszczy do Warszawy

29 października 2019

Trasa Rzeszów – Monachium z rekordową liczbą pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Trasa Rzeszów – Monachium z rekordową liczbą pasażerów

29 października 2019

Lotnisko Chopina: Koniec prac na DS1

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Koniec prac na DS1

29 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5