Portowi lotniczemu w Szymanach kończy się okres obowiązywania pierwszego Planu Generalnego Lotniska. Dotychczasowy dokument obejmuje lata od 2015 do 2020 roku. Teraz przyszła pora na zaktualizowanie koncepcji rozwoju lotniska. Wykonawca zbada m.in. oddziaływanie Centralnego Portu Komunikacyjnego na funkcjonowanie portu lotniczego w Szymanach.
Plan Generalny
Lotniska użytku publicznego do funkcjonowania muszą posiadać zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw transportu, plan generalny lotniska. Ten istotny dokument wskazuje kierunki rozwoju. Dotychczasowy dokument Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury z 2015 roku powoli traci ważność, a jego zapisy obowiązują wyłącznie do końca 2020 roku.
Teraz trzeba zastąpić go kolejnym, dlatego spółka Warmia i Mazury, zarządzająca lotniskiem, rozpisała przetarg na aktualizację swojego planu. Rozpisane zostało postępowanie na stworzenie dokumentu pn. „Koncepcja rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury w ramach aktualizacji planu generalnego”.
Jak mówi w mediach lokalnych Tomasz Kądziołka, prezes spółki Warmia i Mazury, od czasu obowiązywania pierwszego planu zaszło tyle zmian, że przyszła pora na zrobienie nowego Planu Generalnego. – Niektórych rzeczy nie sposób było przewidzieć, np. tego, że Eurolot nie będzie obsługiwał tras krajowych. Widać też, że zwiększyła się mobilność mieszkańców i ich zamożność. Ma to przełożenie na zainteresowanie korzystaniem z usług linii lotniczych – mówi.
Wpływ CPK
Istotne okazuje się jednak zbadanie wpływu planowanej przez rząd budowy Centralnego Portu Lotniczego na funkcjonowanie lotniska w Szymanach i jego dalszy rozwój. Dlatego w ramach opracowania Planu Generalnego wykonawca sporządzi Strategię rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury na lata 2019-2025 z perspektywą do roku 2040.
Dokument ma uwzględniać przede wszystkim prognozy ruchu lotniczego na lata 2019-2039 uwzględniające czynniki zewnętrzne, przepływ pasażerów i towarów w różnych okresach. Ma to pozwolić określić przychody lotniskowe, zaplanować wydatki i oszacować szczytowe ilości ruchu lotniczego.
Pozostałe punkty
Ponadto analizy obejmą rozwój infrastruktury wraz z oceną techniczną i ekonomiczną. Mamy poznać propozycje rozbudowy pasa startowego, dróg kołowania i terminalu, gdyż jego obecna przepustowość szacowana jest „jedynie” na 20 lat. W zakresie rozbudowy uwzględnione ma zostać także zaplecze techniczne. Co niemniej ważne, aktualizacja Planu Generalnego ma także odpowiedzieć na pytanie o źródła finansowania rozwoju lotniska.
Wyniki postępowania konkursowego poznać mamy 5 listopada. Spółka Warmia i Mazury szacuje, że na aktualizację master planu wyda ok. 550 tys. zł. – Zamówienie takiego planu po prostu się opłaca. Pozwala unikać błędów i jest bardzo dobrym narzędziem przy zarządzaniu lotniskiem – mówi Tomasz Kądziołka, prezes spółki Warmia i Mazury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.