Partner serwisu
Biznes i przemysł

Honeywell: Polska gotowa na rewolucję SAF

Dalej Wstecz
Autor:

Honeywell

Data publikacji:
22-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Honeywell

Podziel się ze znajomymi:

Polski rynek zrównoważonych paliw lotniczych (SAF, z ang. Sustainable Aviation Fuel) nabiera tempa m.in. dzięki najnowszym innowacjom Honeywell. Rozwiązania technologiczne firmy mogą przyspieszyć starania branży lotniczej na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Zaangażowanie Polski w dekarbonizację sektora energetycznego, wspierane unijnymi wymaganiami dotyczącymi stosowania SAF, tworzy silne fundamenty rozwoju dla rynku. W połączeniu z bogactwem dostępnych surowców i sprzyjającym klimatem inwestycyjnym pozycjonuje to Polskę jako potencjalnie istotnego gracza na szybko rosnącym rynku zrównoważonych paliw lotniczych.

Zgodnie z rozporządzeniem unijnym ReFuelEU Aviation, które stanowi część pakietu klimatycznego „Gotowi na 55”, od 1 stycznia 2025 roku dostawcy paliw muszą zapewnić minimalną zawartość odnawialnego paliwa na poziomie 2% w mieszance paliwa do silników odrzutowych. W 2050 r. udział ten ma wzrosnąć do 70%.

Honeywell aktywnie wspiera ambitne cele Polski poprzez strategiczne partnerstwa i wdrożenia technologii. Firma była pionierem w komercyjnej produkcji SAF, wprowadzając w 2016 roku technologię produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego opartą na procesie Ecofining™, który Honeywell rozwijał razem z włoską firmą Eni. Obecnie Ecofining jest stosowany przez 11 komercyjnych ośrodków na świecie. Paliwo lotnicze produkowane przy użyciu tej technologii pomaga ograniczyć emisję gazów cieplarnianych (GHG) nawet o 80% w porównaniu z emisją paliw kopalnych . Jednocześnie jest także kompatybilne z istniejącą flotą samolotów i infrastrukturą paliwową.

Aby sprostać rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu, Honeywell dostarcza rozwiązania dla różnorodnych surowców. Obok flagowego procesu Ecofining i technologii przetwarzania etanolu na paliwo (ETJ), w portfolio zrównoważonych paliw firmy znajdują się również technologie przetwarzające zielony wodór i dwutlenek węgla (CO2) w e-paliwa – eFining™ and Fischer-Tropsch (FT) UnicrackingTM. Firma wydała już ponad 70 licencji na paliwa odnawialne, wspierając tworzenie konkurencyjnego ekosystemu SAF dopasowanego do potrzeb polskiego sektora energetycznego.

– Te rozwiązania pozwalają produkować SAF z olejów odpadowych, tłuszczów, biomasy, innych materiałów pochodzenia biologicznego oraz e-metanolu, zapewniając realne i dostępne rozwiązanie do zmniejszania emisji dwutlenku węgla w branży lotniczej – tłumaczy Marek Jagieła, Senior Business Development Manager, Honeywell UOP. – Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na SAF, dywersyfikacja surowców staje się coraz ważniejszą kwestią. Technologie Honeywell mogą wspomóc Polskę w poprawie bezpieczeństwa energetycznego dzięki stabilizacji podaży, zaspokajaniu popytu i ograniczaniu emisji.

Mimo dużego postępu, nadal nie brakuje wyzwań w tym obszarze. Polska wciąż nie posiada własnej produkcji SAF i musi polegać na kosztownym imporcie. Opóźnienia w dostosowaniu przepisów w kraju do dyrektyw UE, ograniczone i/lub niejasne krajowe zachęty oraz luki infrastrukturalne dodatkowo hamują rozwój rynku. Zgodnie z unijną dyrektywą o odnawialnych źródłach energii (RED II) państwa członkowskie miały osiągnąć 10% udziału energii odnawialnej w transporcie do 2020 r. Do 2030 r. muszą podnieść ten poziom co najmniej do 14%, z czego 3,5% powinno pochodzić z zaawansowanych biopaliw. Cele pośrednie zakładają osiągnięcie Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na poziomie 9,2% na 2025 r. i 14,9% na 2030 r. . Tymczasem udział energii z OZE w końcowym zużyciu energii w transporcie wyniósł zaledwie 6,6% w 2020 r. i 6% w 2023 r. , pozostawiając znaczną lukę w wypełnieniu tych zobowiązań. Choć wyzwania w realizacji celów dla transportu drogowego i kolejowego nadal istnieją, to wydarzenia takie, jak np. pierwsza dostawa i tankowanie z wykorzystaniem w pełni zrównoważonego paliwa na lotnisku w Katowicach w kwietniu 2025, sygnalizują, że Polska posiada potencjał do osiągnięcia założeń rozporządzenia ReFuelEU Aviation.

W odpowiedzi na problem ograniczonej dostępności surowców pierwszej generacji, takich jak niejadalne tłuszcze, oleje i smary, firma Honeywell wprowadziła technologię produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) opartą na procesie FT Unicracking. Rozwiązanie to pozwala przekształcić powszechnie dostępne surowce – takie jak odpadowa biomasa, biogaz, komunalne odpady stałe oraz CO₂ w połączeniu z wodorem – w paliwa odnawialne. Odbywa się to w ramach procesu obejmującego sekwencję etapów: wytwarzanie gazu syntezowego, jego kondycjonowanie, syntezę Fischera-Tropscha oraz dalsze uszlachetnianie produktów FT w technologii FT-Unicracking, prowadzące do powstania finalnych produktów, takich jak SAF.

Technologia FT Unicracking pozwala wytwarzać o 3-5% więcej SAF , , oferuje do 20% niższe koszty produkcji6, , a także generuje mniej odpadów ubocznych w porównaniu z popularnie stosowanymi technologiami hydroprzerobu. Rozwiązanie to jest już wdrażane w zakładzie DG Fuels w Luizjanie (USA), który do 2028 roku ma stać się największym ośrodkiem na świecie produkującym SAF w oparciu o proces Fischer–Tropsch.

Niedawno Honeywell zawarł globalny sojusz technologiczny z Johnson Matthey, GIDARA Energy i SAMSUNG E&A, aby dostarczać zintegrowane, kompleksowe rozwiązanie Fischer-Tropsch, które przekształca biomasę i odpady komunalne w zrównoważone paliwo lotnicze, przyspieszając realizację projektów i obniżając koszty w całym łańcuchu wartości paliw SAF.

W obliczu szeroko zakrojonej transformacji transportu zrównoważone paliwa lotnicze (SAF) stają – obok rozwiązań elektrycznych i wodorowych – w pierwszym szeregu działań na rzecz bardziej przyjaznej środowisku mobilności. Innowacje Honeywell oraz rosnące zaangażowanie Polski mogą sprawić, że kraj nie przegapi swojej „drogi startowej” do wydajniejszej przyszłości lotnictwa o niższej emisji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UNIMOT: Pierwsza dostawa SAF w Polsce w Katowicach

Infrastruktura i lotniska

UNIMOT: Pierwsza dostawa SAF w Polsce w Katowicach

Katowice Airport 25 kwietnia 2025

Airbus przyspiesza wdrażanie SAF w ramach modelu Book and Claim

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Powolny wzrost produkcji SAF. W Polsce tylko Orlen

Biznes i przemysł

TotalEnergies dostarczy Air France-KLM 1,5 mln ton SAF

Biznes i przemysł

TotalEnergies dostarczy Air France-KLM 1,5 mln ton SAF

Air France-KLM/TotalEnergies 29 września 2024

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Biznes i przemysł

Zobacz również:

UNIMOT: Pierwsza dostawa SAF w Polsce w Katowicach

Infrastruktura i lotniska

UNIMOT: Pierwsza dostawa SAF w Polsce w Katowicach

Katowice Airport 25 kwietnia 2025

Airbus przyspiesza wdrażanie SAF w ramach modelu Book and Claim

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Powolny wzrost produkcji SAF. W Polsce tylko Orlen

Biznes i przemysł

TotalEnergies dostarczy Air France-KLM 1,5 mln ton SAF

Biznes i przemysł

TotalEnergies dostarczy Air France-KLM 1,5 mln ton SAF

Air France-KLM/TotalEnergies 29 września 2024

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij