Prezydent Białegostoku i przedstawiciele polsko-litewskiego konsorcjum podpisali dziś (17 listopada) umowę na budowę pasa startowego wraz z niezbędną infrastrukturą na Krywlanach. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 roku.
– Cieszę się bardzo, że ta umowa została już zawarta, bo to oznacza, że rozpoczynamy jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w naszym mieście – powiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Białystok pojawi się wreszcie na lotniczej mapie Europy. Budowa pasa startowego to początek i w przyszłości będziemy mogli rozwijać tę inwestycję zgodnie z potrzebami Białegostoku i całego regionu – dodał.
Przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego na Krywlanach miasto ogłosiło w połowie lipca 2017 roku, zaraz po tym, jak wojewoda podlaski wydał zgodę na realizację inwestycji.
Rozstrzygnięcie nastąpiło 6 listopada. Zwycięska oferta pochodzi od polsko-litewskiego konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe (lider konsorcjum), PPU Drabent, Projekt Plus oraz UAB Siauliu Plentas. Konsorcjum wyceniło swoją ofertę na kwotę ok. 44 mln zł.
Teraz, po podpisaniu umowy z wykonawcą, nastąpi przekazanie placu budowy. Wówczas rozpocznie się realizacja inwestycji. – Tak korzystnie się złożyło, że lokalne lotnisko będą budowały lokalne firmy. Już 4 grudnia planujemy rozpoczęcie robót ziemnych – poinformował Piotr Borsukiewicz z firmy B.K. Tras. – Przez trzy kolejne miesiące nawet do dwustu samochodów dziennie będzie przewoziło na plac budowy kruszywo – podkreślił.
Roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2018 roku, a formalności związane ze zmianą certyfikacji lotniska – w ciągu kolejnych trzech miesięcy. Na Krywlanach powstanie droga startowa o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) i droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowane zostaną też płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem.
Inwestycja ta pozwoli na etapowe dodawanie kolejnych elementów infrastruktury lotniskowej. Jest to sposób na uniknięcie powstania obiektu niedostosowanego do rzeczywistych wymagań mieszkańców Białegostoku i regionu. Jeśli okaże się to potrzebne, będzie można rozwijać możliwości lokalnego lotniska.
Na początek Krywlany będą przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5-2 tys. km. Korzystać z niego będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.