Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Plany zakupowe WP na 2019 r. obejmują śmigłowce


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-01-04 12:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Dziennik Gazeta Prawna/ Defence24.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Plany zakupowe WP na 2019 r. obejmują śmigłowce
fot. Wikipedia
Rok 2019, mimo rosnącego budżetu armii, będzie najprawdopodobniej czasem, w którym nie zostanie podjętych zbyt wiele wiążących decyzji o zakupach. Jednym z wyjątków będzie pozyskanie śmigłowców AW 101 produkowanych w Świdniku.
Najpewniejsze śmigłowce dla marynarki

Wedle doniesień Dziennika Gazety Prawnej najpewniejszym tegorocznym zakupem jest nabycie czterech helikopterów do zwalczania okrętów podwodnych. Chodzi o AW101 produkowane przez włoski koncern Leonardo, który jest właścicielem PZL Świdnik. Rozmowy z producentem są zaawansowane. Wiadomo, że obie strony doszły do porozumienia co do offsetu. Jak jest to istotne, pokazuje historia francuskich Caracali. Kontrakt nie doszedł do skutku właśnie ze względu na offset, który poróżnił kontrahentów. Ministerstwo wyda na AW101 około 2 mld złotych.

Mniej kosztować będzie ewentualne nabycie produkowanych z Mielcu Black Hawków. Jest to jednak i mniej pewna transakcja. Maszyny dla sił specjalnych nie są obecnie przedmiotem żadnego postępowania przetargowego, choć o potrzebie pozyskania śmigłowców dla „specjalsów” mówi się od lat. Jak DGP odniósł jeden z rozmówców z obozu władzy, zakup mógłby zostać zrealizowany w 2019 r. w procedurze pilnej potrzeby operacyjnej.

Kruk i Harpia – raczej „nieloty” w 2019 r.

Programy Kruk – pozyskania śmigłowców bojowych, oraz Harpia – który ma na celu wprowadzenie do naszych sił zbrojnych wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji, mogą się w rozpoczętym właśnie roku spodziewać co najwyżej deklaracji wyboru bez podpisania umów.

W ramach programu Kruk planowane jest pozyskanie co najmniej 32 śmigłowców uderzeniowych. Z kolei program Harpia ma na celu wprowadzenie następcy maszyn MiG-29 i Su-22. Do analizy rynku w zakresie wielozadaniowego samolotu bojowego zgłosiło się pięć podmiotów. Saab, Lockheed Martin, Leonardo i Boeing to międzynarodowe koncerny, będące producentami samolotów wielozadaniowych. Z kolei firma Fights-On Logistics uczestniczyła w procesie wdrożenia maszyn F-16 w Polsce i obecnie oferuje swoje usługi m.in. związane z wprowadzaniem do służby i późniejszym wsparciem eksploatacji myśliwców.

Jednak ani Kruk, ani Harpia nie są obecnie priorytetem dla władz. – Obawiam się, że ten rok znów będzie rokiem FAK, czyli fazy analityczno-koncepcyjnej – powiedział DGP wojskowy związany z zakupami i będący w służbie. – W tym jesteśmy najlepsi na świecie – podsumował.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ruch w największym ukraińskim porcie rośnie

Pasażer i linie lotnicze

Ruch w największym ukraińskim porcie rośnie

Justyna Urbaniak 04 stycznia 2019

Olsztyn-Mazury zrealizował plan na 2018 r.

Pasażer i linie lotnicze

Olsztyn-Mazury zrealizował plan na 2018 r.

Justyna Urbaniak 04 stycznia 2019

Wojsko chce zmodernizować Sokoły

Biznes i przemysł

Wojsko chce zmodernizować Sokoły

Aleksander Domański 03 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5