Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Pierwszy lot Air Albania


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-09-21 11:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ airlinegeeks.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwszy lot Air Albania
Jeden jedyny samolot narodowego przewoźnika Albanii.fot. avionews.com
Powołane w maju tego roku nowe narodowe linie lotnicze Albanii mogą się już pochwalić pierwszym lotem rejsowym swojego jedynego samolotu. Airbus A319 w barwach przewoźnika udał się do Stambułu. Kierunek nie dziwi, biorąc pod uwagę wkład turecki w powstanie nowego gracza na rynku.
Dotychczasowa historia albańskich linii jest bogata jak na tak krótki okres funkcjonowania tego państwa w warunkach gospodarki rynkowej. Z dotychczasowych inicjatyw większość zakończyła się klapą. Czy tak będzie i w tym przypadku? Na razie Air Albania planuje pozyskanie dwóch samolotów i otwarcie nowych kierunków.

Więcej znaków zapytania niż pewników

O Air Albania pierwszy raz rynek lotniczy usłyszał w maju. Od początku niepewne było wiadomo, kto stoi za tym przedsięwzięciem. Wedle najbardziej prawdopodobnego scenariusza pomysł utworzenia linii został wymyślony bądź mocno wsparty przez premiera Albanii Ediego Ramę. Wobec sytuacji ekonomicznej republiki, by tę ideę zrealizować, potrzebna była pomoc z zewnątrz. Zaoferował ją prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan.

To tłumaczy fakt, że czterdzieści dziewięć procent udziałów w spółce posiadają Turkish Airlines. Dwoma pozostałymi właścicielami są rząd albański, poprzez spółkę Albcontrol, oraz firma MDN Investment. Nie wiadomo jednak, ile udziałów mają poszczególni partnerzy. Choć anglojęzyczna Wikipedia podaje, że MDN Investment posiada czterdzieści jeden procent linii a Albcontrol dziesięć, to brak jest źródła pozyskania tych danych. Albańskie media donoszą zaś, że nie powstał żaden oficjalny dokument rządowy dotyczący Air Albania.

Jakby tego wszystkiego było mało, sama MDN Investment powstała na dziewięć dni przed powołaniem linii do życia. W całe przedsięwzięcie miało zostać wsparte stu tysiącami euro przekazanymi przez tajemniczego dobroczyńcę Sinana Idrizila. Miał on też być obecny podczas spotkań premiera Albanii i prezydenta Turcji dotyczących utworzenia nowego przewoźnika.

Tajemnicza i zagmatwana a ledwie kilkumiesięczna historia linii posiadającej jeden samolot rodzi wiele pytań. Pojawiają się wątpliwości, czy przy całej operacji władze Albanii nie złamały układu stowarzyszeniowego z Unią Europejską. W tle pobrzmiewa podejrzenie o ewentualnym udziale w tym wszystkim pieniędzy albańskiej mafii.

Z wiadomości bardziej pewnych i dotykających bezpośrednio lotnictwa, pojawiają się wiadomości o chęci pozyskania przez Air Albania dwóch airbusów A320 oraz otwarciu nowych kierunków lotów do Rzymu, Mediolanu i Londynu. Podać też mogę, że bazą przewoźnika jest lotnisko w Tiranie im. Matki Teresy, które w 2017 roku obsłużyło dwa miliony sześćset trzydzieści tysięcy pasażerów. Dalszych konkretów brak.

Historia nie sprzyja nowej inicjatywie

Poprzedni narodowy przewoźnik działał w Albanii w latach 1991-2011. Początkowo była to prywatna inicjatywa działaczy związanych z odchodzącą władza komunistyczną. Z czasem nowy rząd zaczął przejmować Albanian Airlines i inwestować. We flocie przewoźnika pojawiły się rosyjskie Tu-134, a potem brytyjskie BAe 146. Udało się pozyskać zagranicznych partnerów. Były nimi Tyrolean Airways – austriackie linie regionalne obecnie wchłonięte przez Austrian Airlines, potem kuwejcka spółka, która sprowadziła airbusa A320. Ostatecznie linie współpracowały z turecką firmą, jednak i ta kooperacja nie zakończyła się sukcesem i Albanian Airlines upadły.

Podobny los spotkał niskokosztowe Belle Air, które latały w latach 2005-2013. Tę linię charakteryzowała wysoka dynamika wzrostu. Szybko przewoźnikowi udało się operować na dwudziestu trzech kierunkach obejmujących większość Europy, a także Egipt i Tajlandię. Powstała nawet spółka córka Bella Air Europa. Dziś to już tylko historia.

Do powołania Air Albania na tirańskim lotnisku były obecne samoloty tylko jednej albańskiej linii – Albawings. Operujący od 2016 roku przewoźnik lata obecnie do Włoch i Izraela. W ramach ciekawostki podam, że jeden z Boeingów 737-500 znajdujących się we flocie linii został dostarczony przez pilota Bruce’a Dickinsona, znanego przede wszystkim ze śpiewania w heavymetalowym zespole Iron Maiden.

W sumie Albania od demokratyzacji miała pięć linii lotniczych, które nie wytrzymały próby czasu. Wszystkie upadły z powodów błędów w zarządzaniu i braku stabilnych źródeł finansowania. Warto zauważyć, że Albawings działa ledwie od dwóch lat i trudno powiedzieć czy i ta inicjatywa nie skończy się za chwilę likwidacją.

Jaka przyszłość jest pisana Air Albania? Zabawnie, ale i przytomnie podsumował to redaktor Airlinegeeks Andy Nelson – Lotnisko w Tiranie zostało nazwane na cześć Matki Teresy. Patrząc na najnowszą historię albańskiego rynku lotniczego, boska interwencja może być potrzebna, aby ta inicjatywa odniosła długoterminowy sukces. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Koniec prac budowlanych na lotnisku w Krywlanach

Infrastruktura i lotniska

Koniec prac budowlanych na lotnisku w Krywlanach

Emilia Derewienko 21 września 2018

Small Planet: Okęcie jest coraz mniej przychylne czarterom (cz. 1)

Biznes i przemysł

Small Planet: Okęcie jest coraz mniej przychylne czarterom (cz. 1)

Magdalena Wosińska 21 września 2018

Nowy albański przewoźnik wystartuje tego lata

Pasażer i linie lotnicze

Nowy albański przewoźnik wystartuje tego lata

Justyna Urbaniak 13 czerwca 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5