Pierwszy nowy airbus A220 linii QantasLink, w specjalnym malowaniu, opuścił wczoraj (14 listopada) lakiernię w zakładach Airbusa w Mirabel w Kanadzie. Wydarzenie to stanowi kamień milowy w programie odnowy floty grupy Qantas.
A220-300 o rejestracji VH-X4A, który ma przybyć do Australii przed końcem tego roku, jest pierwszym z 29 A220, jakie zostaną dostarczone Qantasowi w ramach programu odnowy floty regionalnej wsród samolotów wąskokadłubowych. Maszyna będzie zabierać na pokład 137 pasażerów: 10 w klasie biznes (2-2) oraz 127 w klasie ekonomicznej (3-3).
Qantas zastąpi boeingi B737 i B717 odpowiednio airbusami A321XLR i A220. Oczekuje się, że dzięki dwukrotnie większemu zasięgowi niż 717, A220 otworzy nowe trasy krajowe i międzynarodowe na krótkich dystansach, w miarę jak do floty będzie dołączać coraz więcej samolotów tego typu. Na początek jednak A220 będzie można spotkać na krótkich lotach regionalnych, ale także na dłuższych trasach pomiędzy miastami w Australii, np. z Sydney do Perth. Jak zaznaczono w komunikacie, samolot ten sprawdził się doskonale na takich trasach w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Specjalne malowanie
Samolot spędził dwa tygodnie w lakierni, gdzie pomalowany został w aborygeński schemat malowania, czyniąc tą maszynę szóstą, która dołączyła do wieloletniej serii Flying Art narodowego przewoźnika Australii.
Seria Qantas Flying Art Series została zapoczątkowana w 1994 r. wraz z odsłonięciem pierwszego samolotu w barwach rdzennych mieszkańców Australii, boeinga 747-400 o imieniu Wunala Dreaming. Wiodąca australijska agencja projektowa Balarinji współpracowała z Qantas nad stworzeniem projektu kadłuba dla wszystkich barw Flying Art Series, we współpracy z artystami z Pierwszych Narodów i ich rodzinami.
Najnowsze malowanie Flying Art Series przedstawia dzieło starszej artystki Pitjantjatjara Maringki Baker i opowiada historię dwóch sióstr Dreaming, które razem przemierzają odległą Australię, pokonując ogromne odległości, aby znaleźć drogę do domu. Nazwa samolotu pochodzi od dzieła Minyma Kutjara Tjukurpa - The Two Sisters Creation Story.
Prawie 100 malarzy było zaangażowanych w ukończenie tego malowania, a zespoły lakierni Airbusa pracowały ze 130 szablonami, aby odtworzyć ten szczegółowy projekt, który zawiera ponad 20 tys. kropek i jest najbardziej złożonym malowaniem, jakie Airbus kiedykolwiek wykonał dla tego typu samolotu.
Flota regionalna
Obecna flota całej grupy Qantasa składa się z 360 samolotów, w tym 103 odrzutowców wąskokadłubowych do obsługi rejsów krajowych: 15 airbusów A310, 75 boeingów B737-800 oraz 13 B717. Cała grupa oczekuje na dostawę 49 samolotów wąskokadłubowych: 20 A321XLR oraz 29 A220-300.
Oprócz tych samolotów przewoźnik będzie miał możliwość skorzystania z opcji na zamówienie dodatkowych 85 maszyn wąskokadłubowych – głównie airbusów A220-100 i A220-300. W latach 2022-2029 Qantas planują odbiór 134 nowych samolotów, które zastąpią starzejące się boeingi B737-800 i B717, wycofywane z obsługi siatki połączeń przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.