Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PAŻP: Jak CPK zmieni przestrzeń powietrzną?


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński (współpraca: Łukasz Malinowski)

Data publikacji:
2019-03-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP: Jak CPK zmieni przestrzeń powietrzną?
fot. Katowice Airport
– W związku z uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego przestrzeń powietrzna Polski będzie wymagała właściwie ponownego zaprojektowania – mówi p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Jej stworzenie zajmie około 5 lat i pochłonie ok. pół miliarda złotych. Wpływ nowego hubu odczują nie tylko lotniska regionalne, ale także lotnictwo wojskowe.
Przesunięcie głównego lotniska Polski o ok. 40 km na zachód praktycznie całkowicie zmieni warunki, w jakich obecnie funkcjonuje przestrzeń powietrzna. Aby ruch lotniczy nadal odbywał się bez zakłóceń i był bezpieczny, konieczne stanie się więc ukształtowanie na nowo nie tylko ruchu lotniczego na obszarze samego CPK, na który mają zostać przeniesione loty z stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina, ale także wokół innych portów położonych w centralnej części kraju: Modlina, Radomia oraz Łodzi.

Przeprojektowania będzie wymagała cała tzw. „dolna” przestrzeń powietrzna (od wysokości mniej więcej 11 km w dół). – Właśnie dlatego tak ważna jest strategia rozwoju transportu lotniczego i strategia rozwoju polskiej przestrzeni powietrznej – uzasadnia Janiszewski. Proces tworzenia nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym rozpocznie się od stworzenia symulacji. Zmiany będą konieczne także w zakresie „twardej” infrastruktury – naziemnych urządzeń nawigacyjnych.

Niezbędnym elementem całego procesu będzie również współpraca z wojskiem. Przy tworzeniu na nowo przestrzeni powietrznej muszą zostać uwzględnione interesy i potrzeby sił powietrznych. – Pamiętajmy, że przesunięcie stołecznego portu na zachód spowoduje jego przybliżenie do lotnisk wojskowych w Łasku czy Krzesinach – zaznaczył szef PAŻP.

Cała praca potrwa co najmniej 5 lat. Wiele czasu zajmie także wyszkolenie kontrolerów ruchu lotniczego do nowych warunków. – Przewidujemy, że to będzie około 400 osób. Tylu właśnie kontrolerów ruchu lotniczego będzie potrzebnych do pracy w środowisku dozorowania, czyli przed wskaźnikami radarowymi – stwierdził Janiszewski.

Przedsięwzięcie będzie wymagało znacznych nakładów finansowych. PAŻP szacuje całkowite koszty na ok. 500 mln zł. Jest to wprawdzie kwota niewielka w porównaniu do budżetu całego projektu CPK (według Ministerstwa Infrastruktury – od ok. 31 do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na sam komponent lotniczy), jednak bardzo duża w skali budżetu PAŻP (np. w 2017 r., według sprawozdania finansowego Agencji jej koszty operacyjne – 823,1 mln zł). – Przeprojektowanie wszystkiego co dzisiaj funkcjonuje, będzie oznaczało stworzenie zupełnie innej rzeczywistości w przestrzeni powietrznej. To ogromne wyzwanie, wymagające wytężonej pracy – podsumował Janiszewski.

PAŻP współpracuje w tym zakresie także z przewoźnikami lotniczymi zrzeszonymi w IATA, w tym z PLL LOT. Prezes Agencji zapewnia, że chce udziału linii w tworzeniu strategii do roku 2040. W dokumencie tym mają się znaleźć zapisy o tym jak przestrzeń powietrzna nad Polską ma wyglądać i w jakie technologie i rozwiązania należy inwestować, żeby każdy pasażer mógł bezpiecznie dolecieć do nowego portu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK: Kolej z „jak największym udziałem” polskiego przemysłu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Kolej z „jak największym udziałem” polskiego przemysłu

Łukasz Malinowski 13 marca 2019

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Biznes i przemysł

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Łukasz Malinowski 10 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5