Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Ostrów Wlkp. chce lepszej kolei dzięki CPK. "Taki jest plan"


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2019-06-13 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ostrów Wlkp. chce lepszej kolei dzięki CPK. "Taki jest plan"
Fot. Stiopa, CC-BY-SA
Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego wystosowała apel w sprawie rozwoju połączeń kolejowych. Magistrat zaniepokoiła zmiana przebiegu trasy Ygrek, która miała pierwotnie rozgałęziać się w Nowych Skalmierzycach, pomiędzy Ostrowem a Kaliszem. Konrad Majszyk z biura prasowego CPK tłumaczy, że miasto zyska, a nie straci, bo pociągi nie będą się zatrzymywać pod miastem, a w jego centrum.
Komponent kolejowy CPK, który przewiduje budowę 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, wprowadza zmiany względem wcześniejszych planów budowy Kolei Dużych Prędkości "Ygrek" Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. W ramach tego projektu w Nowych Skalmierzycach pomiędzy Kaliszem i Ostrowem planowana była stacja, na której ruch rozdzielany byłby na kierunek wrocławski i poznański.

Zmiana planu zaniepokoiła prezydent miasta Beatę Klimek. Niedawno w Ostrowie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowo – Techniczna pod hasłem „Nowoczesna Kolej kluczem do rozwoju kraju”. Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, w swoim wystąpieniu wskazała na umniejszanie pozycji Ostrowa Wielkopolskiego jako ważnego węzła kolejowego w strategicznym projekcie, jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informuje miejscowy urząd miasta.

Prezydent apeluje o zmiany


– Przedstawione rozwiązania nowo budowanych połączeń kolejowych, tzw. „10 szprych”, a przede wszystkim lokalizacja rozjazdów w Kaliszu (w kierunku Poznania) oraz w Sieradzu (w kierunku Wrocławia), diametralnie zmieniają sytuację na niekorzyść naszego miasta. Ostrów Wielkopolski to ważny ośrodek gospodarczy, edukacyjny, kulturalny i sportowy. To przede wszystkim ponad 140 lat kolejowej tradycji. Jesteśmy głównym węzłem kolejowym Południowej Wielkopolski oraz czwartym miastem w woj. Wielkopolskim generującym największy ruch pasażerski (1 000 000 pasażerów rocznie). Wszystko to zaowocowało podpisaniem Memorandum o współpracy, pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Qingbaijiang, Dystryktem Miasta Chengdu, gdzie zlokalizowany jest Międzynarodowy Port Kolejowy z funkcjonującymi towarowymi połączeniami do Europy, w tym do Polski. Nie godząc się na kolejowy rozbiór naszego Miasta, zdecydowałam się wystosować apel do osób i instytucji, które mają wpływ na realizację tej inwestycji oraz plany dotyczące kierunków rozwoju infrastruktury transportowej naszego kraju, jak również do osób reprezentujących nasz region w naczelnych organach władzy – cytuje prezydent Klimek magistrat.

– Liczę, że mój apel znajdzie wsparcie wśród osób zajmujących się rozwojem infrastruktury transportowej, a przede wszystkim rozumiejących jej kluczowy wpływ na dynamikę rozwoju miast, regionów i kraju. Bo tylko osoba rozumiejąca znaczenie kolei dla rozwoju naszego Miasta, może szczerze powiedzieć, że rozumie nas – mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego – dodała Beata Klimek.

Ostrów ma zyskać, a nie stracić

Jak zapewnia Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjnych poczynione zmiany planów zostały poczynione właśnie z myślą o mniejszych miastach pośrednich, a nie przeciwko nim. I choć główny węzeł ma zostać odsunięty od Ostrowa, to miasto bardzo zyska, a nie straci na zmianach. Przede wszystkim dlatego, że pociągi dużych prędkości mają zatrzymać się bezpośrednio w mieście, a nie pomiędzy Ostrowem a Kaliszem. Jak podkreśla Majszyk, dzięki temu istotna rola Ostrowa Wlkp. jako węzła kolejowego w relacjach do Warszawy, Łodzi i Wrocławia zostanie utrzymana.

– Dzięki zbudowaniu nowych linii kolejowych przewoźnicy będą mieli możliwość uruchomienia dodatkowych połączeń dalekobieżnych przebiegających przez Ostrów Wlkp., w tym m.in. nowego połączenia Warszawa – Zielona Góra. Dodatkowo zmiana infrastruktury CPK powoduje łatwiejsze i szybsze trasowanie pociągów regionalnych do Wrocławia, np. przez Oleśnicę - bez zmiany kierunku ruchu pociągów. Zakładamy, że dzięki temu układowi Ostrów Wlkp. co godzinę będzie miał połączenie z Łodzią, Warszawą i CPK – wylicza Majszyk.

Szprycha nr 9 przez Ostrów

Jak informuje przedstawiciel CPK, komponent kolejowy zakłada realizację kilku kolejowych inwestycji na terenie województwa wielkopolskiego, łączących Ostrów Wlkp. z krajową siecią kolejową, w tym budowę 165 km nowych i przebudowę 220 km istniejących linii kolejowych, np.:

  • Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Poznań
  • Przebudowa i rozbudowę linii kolejowej nr 14 odc. Kalisz – Ostrów Wlkp. – Krotoszyn – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odc. Krotoszyn – Głogów
  • Przebudowa linii kolejowej nr 273 na odc. Głogów – Zielona Góra
Dzięki tym inwestycjom ma powstać nowa linia kolejowa nr 85 o zakładanej prędkości maksymalnej 250 km/h, która umożliwi połączenie Poznania, Kalisza i Ostrowa Wlkp. z Łodzią, CPK i Warszawą. Jak informuje spółka CPK, zakładany czas przejazdu z Ostrowa Wlkp. do Warszawy zostanie skrócony z dzisiejszych 3 godz. 26 min. do 2 godz., do Łodzi z 2 godz. 14 min do 1 godz. 15 min, a do Poznania do ok. 50 minut (czyli o 20 minut mniej).

– Ostrów Wlkp. na Programie CPK zyska, a nie straci. Plan dotyczący szprychy nr 9 i umiejscowienie na niej Ostrowa stanowi zmianę na lepsze - zarówno w stosunku do sytuacji obecnej, jak też wcześniejszych planów inwestycyjnych – podsumowuje Konrad Majszyk.

 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Schvartzman (IATA): CPK to wyjątkowy projekt

Infrastruktura i lotniska

Schvartzman (IATA): CPK to wyjątkowy projekt

Tomasz Śniedziewski 08 czerwca 2019

Milczarski: O rozwoju LOT, CPK, cargo, MAX-ach i „wstydzie przed lataniem"

Pasażer i linie lotnicze

Milczarski: O rozwoju LOT, CPK, cargo, MAX-ach i „wstydzie przed lataniem"

Tomasz Śniedziewski 07 czerwca 2019

 

Qantas i American Airlines stawiają na A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Qantas i American Airlines stawiają na A321XLR

19 czerwca 2019

KLM Cityhopper wybiera Embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

KLM Cityhopper wybiera Embraera E195-E2

19 czerwca 2019

Boeing: Nowe zamówienia na frachtowce

Biznes i przemysł

Boeing: Nowe zamówienia na frachtowce

19 czerwca 2019

Indigo Partners zamawia 50 A321XLR, w tym 20 dla Wizza

Pasażer i linie lotnicze

Indigo Partners zamawia 50 A321XLR, w tym 20 dla Wizza

19 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5