Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Opłaty terminalowe – PAŻP za dwiema stawkami, porty regionalne przeciw


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-05-22 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Puls Biznesu/ PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opłaty terminalowe – PAŻP za dwiema stawkami, porty regionalne przeciw
fot. Krzemiński Photography
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pod koniec kwietnia złożyła do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o zatwierdzenie stref pobierania opłat terminalowych. We wniosku założono kontynuację obowiązywania dwóch stref, które funkcjonują od 2017 r. Lotniska regionalne, które płacą wyższą od Okęcia stawkę, są za wprowadzeniem takich samych cen dla wszystkich.
Tak było od 2010 roku, gdy przewoźnicy byli obciążeni tą samą stawką niezależnie od tego, z którego lotniska korzystali. Dwa lata temu podzielono opłaty na dwie taryfy. Jedna, niższa obowiązuje na lotnisku im. Fryderyka Chopina, druga, wyższa obejmuje wszystkie pozostałe porty lotnicze w Polsce. W tym roku średnia stawka dla Okęcia wyniosła 90 euro. Reszta lotnisk musi płacić średnio 181 euro.

Opłata terminalowa to stawka, którą od linii lotniczych pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. W przeciwieństwie do opłat lotniskowych jest stała. Obecne stawki będą obowiązywać do końca 2020 roku. Teraz ważą się losy tego, jakie będą po tym terminie.

Jedna stawka?

Jak nietrudno się domyślić, porty regionalne są za jedną stawką. Argumentację za takim rozwiązaniem przedstawiła cytowana przez Puls Biznesu Anna Midera zawiadująca pracami łódzkiego lotniska. W piśmie będącym odpowiedzią na pytanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego o stanowisko w sprawie stawek opłat terminalowych Midera przedstawia kontrargumenty dla rozwiązania proponowanego przez PAŻP.

– Odwołując się do danych Eurocontrol (…), dominującym modelem jest model jednej strefy dla danego państwa. Wyjątek stanowią, oprócz Polski, Francja, Włochy, Wielka Brytania i Belgia. A zatem na 30 państw europejskich funkcjonuje łącznie 38 stref obejmujących 174 lotniska, zaś w 83 proc. państw występuje tylko jedna strefa – napisała do ULC prezes lotniska w Łodzi.

Midera na tym nie kończy. Prezes wylicza, że 38 podstref w krajach UE w sześciu opłata nie jest w ogóle pobierana. Średnia dla 32 stref wynosi w tym roku 166 euro, czyli o 15 euro mniej, niż płacą polskie porty regionalne. W Polsce są też największe różnice między niższą a wyższą stawką. Władze łódzkiego lotniska przeanalizowały trzy kraje z dwiema strefami poboru opłat: Polskę, Francję i Włochy. Różnica między strefami jest najniższa we Włoszech – to niecałe 7 euro, czyli 3,5 proc. opłaty. We Francji różnica wynosi 40 euro, czyli 18,9 proc. W Polsce jest to 88 euro, czyli opłaty w drugiej strefie są dwukrotnie wyższe od pierwszej.

Czy może dwie stawki?

PAŻP utrzymuje, że decyzję potwierdziła analiza i konsultacje z ULC, przewoźnikami i samymi lotniskami, a skalkulowane stawki wynikają z Planu Skuteczności Działania na lata 2020–2024, w którym znajdują się prognozy kosztów i kalkulacje stawek. Agencja zaznacza, że nie jest podmiotem jednostronnie narzucającym stawki, a tylko odpowiada za stworzenie propozycji stawek i ich konsultację.

Powodem, dla którego PAŻP zdecydował się za optowaniem w sprawie dwóch stawek, jest kwestia skali. Lotnisko Chopina obsługuje najwięcej podróżnych w Polsce, generując blisko 40 proc. całego ruchu pasażerskiego na polskim niebie. Skoro więc w Warszawie wykonuje się największą liczbę operacji lotniczych, to koszta jednostkowe są najniższe. Agencja przypomina, że opłaty – zgodnie z unijnym prawem – muszą odpowiadać faktycznym kosztom poniesionym w trakcie usługi doprowadzenia samolotu do lądowania lub startu.

– Pod koniec kwietnia PAŻP złożyła do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o zatwierdzenie stref pobierania opłat terminalowych. We wniosku założono kontynuację obowiązywania dwóch stref, które funkcjonują od 2017 r. MI podejmuje decyzję po zasięgnięciu opinii prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego – lakonicznie stwierdza Paweł Łukaszewicz, rzecznik PAŻP.

Argumenty, której ze stron podzieli ministerstwo? Czas pokaże, ale wszystkie dotychczasowe zmiany stawek były inicjatywą PAŻP-u. To sugeruje, że po 2020 roku dalej będziemy mieli dwie stawki opłat terminalowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Warszawiacy z gorszym połączeniem z Lotniskiem Chopina?

Pasażer i linie lotnicze

Warszawiacy z gorszym połączeniem z Lotniskiem Chopina?

inf. prasowa., oprac. ms. 22 maja 2019

Ruszyła rejestracja na II Kongres Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Ruszyła rejestracja na II Kongres Rynku Lotniczego

TOR Konferencje 22 maja 2019

Wizz Air: Zbazowanie trzeciego samolotu na gruzińskim lotnisku we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air: Zbazowanie trzeciego samolotu na gruzińskim lotnisku we wrześniu

Justyna Urbaniak 22 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5