Ryanair i OMV podpisały we wrześniu protokół ustaleń (MoU) dotyczący dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na lotniskach w Austrii, Niemczech i Rumunii z których loty wykonuje irlandzki przewoźnik.
Ograniczona produkcja SAF pozostaje od kilku lat problemem światowego lotnictwa. Podpisane porozumienie daje irlandzkiej linii unikalny dostęp do zakupu do 160 tys. ton (53 mln galonów) SAF od OMV w ciągu najbliższych 8 lat, rozpoczynając w 2023 r. Umowa ta może pomóc w redukcji ponad 400 tys. ton CO2, co odpowiada około 25 tys. lotów Ryanair na trasie Dublin - Wiedeń.
- SAF odgrywa kluczową rolę w naszej strategii dekarbonizacji "Pathway to Net Zero", w której zobowiązaliśmy się do zwiększenia wykorzystania SAF w nadchodzących latach. OMV jest kluczowym partnerem Ryanair w Austrii, Niemczech i Rumunii i cieszymy się na rozwój tego partnerstwa jako największa grupa lotnicza w Europie - powiedział Thomas Fowler, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Ryanair.
Cele OMV w zakresie zrównoważonego rozwoju
OMV wdraża liczne środki, aby osiągnąć swoje ambitne strategiczne cele zrównoważonego rozwoju, a SAF wnosi istotny wkład w tę transformację. W oparciu o strategiczne perspektywy dla sektora lotniczego, OMV postrzega zrównoważone paliwo lotnicze jako ważny dodatek do swojej przyszłej oferty paliw odrzutowych.
- Jesteśmy zaangażowani w zmniejszanie naszego własnego śladu węglowego, jak również we wspieranie naszych klientów w zmniejszaniu ich. Niniejsze porozumienie jest doskonałą okazją do przyspieszenia działań obu firm w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zrównoważone paliwo lotnicze znacznie zmniejsza emisję CO2, dlatego cieszymy się, że możemy współpracować z tak silnym partnerem jak Ryanair i dostarczać rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju branży lotniczej - powiedziała Nina Marczell, OMV Vice President Aviation, Fuels Distributors & Public Sector.
OMV chce stać się firmą o zerowej emisji netto nie później niż do 2050 roku. W tym celu w ramach Strategii OMV 2030 zdefiniowano jasne średnio- i długoterminowe cele redukcji emisji. Planowane zwiększenie produkcji SAF do 700 tys. ton w 2030 r. odegra ważną rolę w osiągnięciu tych celów.
Paliwo SAF
Sustainable Aviation Fuel (SAF) to paliwo lotnicze nowej generacji, wytwarzane w 100 proc. z odnawialnych surowców z odpadów i pozostałości, takich jak zużyty olej kuchenny. W ciągu całego cyklu życia, SAF zmniejsza emisję gazów cieplarnianych (GHG) nawet o 80 proc. w porównaniu z kopalnym paliwem do silników odrzutowych. SAF może być stosowany jako bezpośredni zamiennik (drop-in) dla kopalnego paliwa lotniczego, ponieważ jest chemicznie podobny. Jest w pełni kompatybilne z istniejącymi silnikami odrzutowymi i infrastrukturą paliwową, nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji.
Od 2016 r. ponad 370 tys. lotów komercyjnych wykorzystało SAF. Obecnie ponad 40 linii lotniczych i 13 głównych lotnisk już używa i dostarcza SAF, a ich liczba szybko rośnie. Rośnie również samo zapotrzebowanie na SAF.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.