Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Nowa linia Ostrołęka – Łomża – Giżycko. CPK wybrał wykonawcę prac przygotowawczych


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-06-29 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowa linia Ostrołęka – Łomża – Giżycko. CPK wybrał wykonawcę prac przygotowawczych
fot. PKP PLK
To będzie wygodne i szybkie połączenie między Mazurami i Podlasiem a Mazowszem, w tym z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Dzięki niemu do sieci kolejowej zostanie włączona Łomża, jedno z największych miast w Polsce pozbawionych obecnie dostępu do pociągów pasażerskich. Z kolei dalekobieżnej zaczną też korzystać mieszkańcy m.in. Pisza, Orzysza i Kolna. Spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu. To jedno z ośmiu rozstrzyganych obecnie postępowań na prace przygotowawcze dla linii kolejowych CPK w różnych częściach Polski.
Przetarg dotyczy prac przygotowawczych dla budowy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 na północnym wschodzie Polski.

Budowa nowego odcinka linii nr 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym jeszcze bardziej potencjał turystyczny tego regionu.

– Inwestycje CPK pozwolą uzupełnić braki w sieci kolejowej w Polsce. Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 się to zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 25 minut. W ten sposób zrealizują się cele inwestycji kolejowych CPK takie jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i poprawa komunikacji w regionach – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Przedmiotem postępowania jest przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę 20,1 mln zł netto. O wyborze zdecydowały dwa czynniki: cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w 30 proc.).

W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.

Po dopełnieniu wszystkich formalności spółka podpisze umowę z wykonawcą, który na przygotowanie kluczowych trzech etapów STEŚ będzie miał 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać w sumie 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.



Budowa szprychy nr 3 CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną np. Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r.



To nie koniec inwestycji CPK w tym regionie. Spółka CPK zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji poprzecznej lokalnej linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wyniosą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców. 

Zakres prac i ich postępy, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można śledzić na stronie www.kolejnapolske.pl i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske. Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Prawo i polityka

Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Rzeszów – Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK powstanie nowa linia kolejowa

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów – Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK powstanie nowa linia kolejowa

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Centralny Port Komunikacyjny tworzy bezpieczną kolej

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny tworzy bezpieczną kolej

Redakcja/inf. pras. 12 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5