Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Nie wszędzie polecisz dronem w Warszawie. ULC oznacza strefy „NO DRONE ZONE”


Wstecz Dalej

Autor:

Red. ed

Data publikacji:
2020-10-06 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ULC

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie wszędzie polecisz dronem w Warszawie. ULC oznacza strefy „NO DRONE ZONE”
mat. pras.
Urząd Lotnictwa Cywilnego wspólnie z Urzędem m.st. Warszawy przygotował kampanię społeczną „Sprawdź, czy możesz TU latać dronem”. Kampania ma uświadomić osobom latającym bezzałogowymi statkami powietrznymi o istnieniu stref z zakazem lotów dronami oraz zachęcić do sprawdzania czy lot w danym miejscu jest dozwolony.
Centrum stolicy jest bardzo atrakcyjnym miejscem dla amatorów fotografii z powietrza ze względu na nowoczesną architekturę oraz dużą liczbę ciekawych wydarzeń. Jednak nie wszędzie w mieście można latać dronami. Są strefy, w których obowiązują ograniczenia ze względu na ochronę, którą są objęte np. budynki instytucji rządowych, międzynarodowych czy też infrastruktura kluczowa dla funkcjonowania państwa oraz samego miasta.

Niestety wiele osób latających dronami nie zdaje sobie sprawy z istnienia wspomnianych ograniczeń. Kampania ULC i Urzędu m.st. Warszawy ułatwi identyfikację tych stref poprzez oznaczenie ich tabliczkami „Zakaz lotów dronem/NO DRONE ZONE”. Kampania rozpoczęła się 6 października w Warszawie i potrwa ok 2 miesiące.

– Tą kampanią chcemy zwrócić szczególną uwagę na dwie strefy w Warszawie, które są objęte zakazem lotów. Pierwsza to obszar chroniony przez Służbę Ochrony Państwa, druga obejmuje miejsce, w którym znajduje się siedziba Frontex (europejska straż graniczna). Loty w tych strefach wymagają uzyskania zgody od zarządzającego. Wykonywanie lotów bez zgody podlega karze grzywny lub pozbawienia wolności nawet do 5 lat – mówi Piotr Samson, prezes ULC.

W ramach kampanii przygotowano tabliczki informacyjne, plakaty oraz animacje, które będzie można zobaczyć na przystankach autobusowych oraz w komunikacji miejskiej w Warszawie. Szczegółowe zasady lotów w strefach są dostępne na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na ulc.gov.pl/nodronezone. Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, w którym uruchomiona zostaje kampania informacyjna.

– Warszawa to nowoczesne miasto, które podąża w kierunku zrównoważonego rozwoju, otwarte na nowe technologie. W przestrzeni powietrznej stolicy są miejsca, w których ze względów bezpieczeństwa nie można latać bezzałogowymi statkami podwietrznymi lub trzeba uzyskać zgodę na lot w danej strefie. Dlatego tak ważne jest uświadamianie i edukowanie użytkowników dronów. Powinni zdawać sobie sprawę, że dron może stanowić potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Warto też, by wiedzieli, że istnieje prawo, regulujące loty dronami, którego należy przestrzegać – mówi Marcin Wojdat, sekretarz m.st. Warszawy.

Według danych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej najwięcej lotów dronami wykonywanych jest w Warszawie. – We wrześniu tylko w strefie kontrolowanej warszawskiego lotniska odbyło się 1705 lotów dronów, które zostały zgłoszone przez operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) korzystających z zintegrowanej z systemem PansaUTM aplikacji Droneradar. Warszawa nie jest tu wyjątkiem – liczba zgłoszonych lotów dronów we wszystkich strefach kontrolowanych lotnisk w Polsce wyniosła we wrześniu ponad 6 500, a liczba wszystkich lotów BSP w całym kraju - ponad 37 000. Te liczby robią wrażenie i wskazują z jakim fenomenem mamy do czynienia. Dla PAŻP bezpieczeństwo w ruchu lotniczym jest najwyższym priorytetem. Ale równie ważne jest otwarcie na możliwości i wykorzystanie gospodarczego potencjału, jaki ma rozwijająca się branża dronowa. Nasz system PansaUTM to obecnie jedyne w Europie operacyjnie wdrożone narzędzie pozwalające na łatwą koordynację lotów dronów oraz niewerbalną komunikację pomiędzy operatami dronów i służbami kontroli ruchu lotniczego – mówi Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Potrzebę przeprowadzenia akcji uświadamiającej istnienie stref, w których nie wolno latać dronem dostrzega również Policja. – Policjanci często spotykają się z problemem operatorów dronów wykonujących loty niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Szczególną kategorię stanowią tu osoby latające bez stosownej zgody w strefach, w których wprowadzono ograniczenia ze względu na bezpieczeństwo publiczne, a także w celu ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Naruszając taką strefę operatorzy narażają się na odpowiedzialność karną za przestępstwo z art. 212 ustawy Prawo lotnicze, zagrożone karą nawet do 5 lat pozbawienia wolności. Dlatego tak ważne jest, aby przed uruchomieniem drona poświęcić kilka minut na sprawdzenie, czy w danym miejscu nie ma takich ograniczeń. Mamy nadzieję, że kampania „Sprawdź, czy możesz TU latać dronem” pomoże podnieść świadomość użytkowników dronów w tym zakresie i przyczyni się do poprawy naszego wspólnego bezpieczeństwa – mówi nadkom. Adrian Słowikowski, Krajowy Koordynator ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych w Policji z Komendy Głównej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Systemy antydronowe w naszych portach morskich

Infrastruktura i lotniska

Systemy antydronowe w naszych portach morskich

Aleksander Domański 21 września 2020

Drony w medycynie. PAŻP podpisał porozumienie ze szpitalem

Biznes i przemysł

Drony w medycynie. PAŻP podpisał porozumienie ze szpitalem

Rafał Dybiński 24 września 2020

Janiszewski: Rewolucja dronowa dzieje się na naszych oczach

Biznes i przemysł

Janiszewski: Rewolucja dronowa dzieje się na naszych oczach

Emilia Derewienko 03 września 2020

 

Zipair Tokyo w końcu wystartuje z lotami pasażerskimi?

Pasażer i linie lotnicze

Zipair Tokyo w końcu wystartuje z lotami pasażerskimi?

11 października 2020

Siedem nowych tras Southwest Airlines z Florydy i Kalifornii

Pasażer i linie lotnicze

Siedem nowych tras Southwest Airlines z Florydy i Kalifornii

11 października 2020

Airbus MSN 10000 z rodziny A320 dla Middle East Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Airbus MSN 10000 z rodziny A320 dla Middle East Airlines

10 października 2020

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

10 października 2020

EasyJet postawi mocniej na Faro i Malagę. Zimą 25 proc. oferowania

Pasażer i linie lotnicze

EasyJet postawi mocniej na Faro i Malagę. Zimą 25 proc. oferowania

10 października 2020

PLL LOT nagrodzi w konkursie najlepsze prace o lotnictwie

Biznes i przemysł

PLL LOT nagrodzi w konkursie najlepsze prace o lotnictwie

09 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5