Partner serwisu
Biznes i przemysł

Najbardziej dochodowy rok w historii Emirates

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Emirates

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Najbardziej dochodowy rok w historii Emirates
fot. Emirates
Grupa Emirates opublikowała w czwartek 11 maja sprawozdanie za rok finansowy 2022/23 zakończony 31 marca, który okazał się najbardziej dochodowym w historii linii lotniczych z Dubaju.

Przewoźnik z Bliskiego Wschodu wykazał rekordowe zyski, co stanowi całkowitą odmianę na tle ubiegłorocznej straty. Emirates znacząco zwiększyły przychody w związku z rozwojem operacji lotniczych i usług związanych z podróżami przez grupę po zniesieniu niemal wszystkich obostrzeń nałożonych w różnych częściach świata podczas pandemii.

W roku finansowym zakończonym 31 marca 2023 roku grupa Emirates wykazała rekordowy zysk w wysokości 3 mld dolarów w porównaniu ze stratą 1 mld dolarów w roku poprzednim. Przychód na poziomie 32,6 mld dolarów był o 81 proc. większy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy przewyższył dotychczasowe wyniki i osiągnął pułap 11,6 mld dolarów. To o 65 proc. więcej niż w roku ubiegłym, głównie dzięki wysokiemu popytowi w kluczowych działach i krajach.

– Jesteśmy dumni z naszych tegorocznych rezultatów, ponieważ nie tylko odrobiliśmy straty, ale wręcz przewyższyliśmy dotychczasowe wyniki. Nie byłoby to możliwe bez Jego Wysokości Szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma, wiceprezydenta i premiera Zjednoczonych Emiratów Arabskich i emira Dubaju, czyje przywództwo okazało się kluczem do naszego sukcesu teraz i na przestrzeni wielu lat. Szejk Mohammed nie jest tylko twórcą postępowej polityki gospodarczej Dubaju, ale także wyznacza kierunek rozwoju Grupy Emirates. Bez jego zapału i wsparcia grupa byłaby o połowę mniejsza niż obecnie – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.

– Jestem dumny z wyników Grupy Emirates w roku 2022/23 i naszego udziału w ożywieniu transportu lotniczego i turystyki na rynkach, na których działamy. Wspomnę tu choćby o zwiększeniu napływu zagranicznych turystów do Dubaju o aż 97 proc. rok do roku. Grupa jest największym podmiotem w sektorze lotniczym Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zapewniającym 770 tys. miejsc pracy i według szacunków wytwarza ponad 47 mld dolarów. Zgodnie z naszymi planami rozwoju oraz rządowym programem Dubai Economic Agenda D33 zamierzamy znacząco zwiększyć nasz wkład w gospodarkę ZEA w ciągu następnej dekady poprzez zatrudnienie bezpośrednie i pośrednie, inwestycje w łańcuch dostaw oraz wpływy z turystyki i handlu generowane przez przewóz osób i towarów – dodał prezes Emirates.

– Spodziewaliśmy się powrotu wysokiego popytu na loty wraz ze zniesieniem pozostałych obostrzeń w przemieszczaniu się i byliśmy gotowi szybko i bezpiecznie rozszerzyć działalność na potrzeby klientów. Nieustanne inwestycje w naszą markę, produkty i usługi pomogły nam zjednać pasażerów i zdobyć korzystną pozycję na rynku. W rezultacie w roku finansowym 2022/23 odnotowaliśmy rekordowe wyniki i saldo gotówkowe. Świadczy to o sile naszego sprawdzonego modelu biznesowego, starannego planowania perspektywicznego, ciężkiej pracy wszystkich pracowników oraz relacji z partnerami w branży lotniczej i turystycznej – tak Szejk Ahmed skomentował poprawę wyników grupy w roku 2022/23.

Żeby wspomóc rozwój działalności i zwiększyć przyszłe możliwości grupy, Emirates w ciągu roku zintensyfikowały rekrutację nowych pracowników na całym świecie. W rezultacie całkowita liczba zatrudnionych wzrosła o 20 proc. Dokładnie 102 379 pracowników to przedstawiciele ponad 160 narodowości.

Inwestycje w nowe samoloty i ośrodki szkoleniowe

W roku 2022/23 grupa przeznaczyła łącznie 2 mld dolarów na nowe samoloty, infrastrukturę, sprzęt, spółki i najnowsze technologie, żeby przygotować firmę na przyszły rozwój. Wśród inwestycji warto wymienić: wielomiliardowy program modernizacji wyposażenia kabin samolotów, zamówienie pięciu nowych towarowych Boeingów 777, budowę nowego ośrodka szkoleniowego pilotów, otwarcie Bustaniki – największej na świecie farmy wertykalnej w Dubaju we współpracy z firmą CropOne, nowe samoloty szkoleniowe dla podopiecznych Emirates Flight Training Academy, całkowite przejęcie przez spółkę dnata operatora usług obsługi naziemnej w Brazylii poprzez wykup pozostałych 30 proc. udziałów, a także budowę nowoczesnego terminala cargo w Erbilu (Irak).

Ponadto w ciągu roku Grupa Emirates odnotowała kolejne postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przede wszystkim dołączyła do dobrowolnej inicjatywy ONZ Global Compact, w ramach której Emirates i dnata dostosują swoją strategię, kulturę i działania do celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju. Grupa podpisała także deklarację Rady Równowagi Płci ZEA na rzecz zwiększenia udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla w tym kraju do 30 proc. do 2025 roku.

Wśród licznych inicjatyw Emirates dla środowiska należy wymienić lot pokazowy Boeinga 777 z wykorzystaniem w jednym z silników wyłącznie ekologicznego paliwa lotniczego (SAF). To pierwsza tego rodzaju akcja w regionie, która wspomaga branżę w gromadzeniu danych i jej całkowitym przejściu na SAF w przyszłości.  W ciągu roku grupa wsparła szereg działań społecznych i humanitarnych w krajach, w których działa – m.in. pomoc humanitarną dla osób dotkniętych przez powodzie w Pakistanie i trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii. Nadal uczestniczyła także w inkubatorach innowacji oraz programach, które pomagają kształtować przyszłą kadrę specjalistów i opracowywać przyszłościowe rozwiązania w branży.

– W roku 2022/23 nie tylko wznowiliśmy większość działań, ale także rozszerzyliśmy naszą obecność i możliwości, inwestując w pracowników, produkty i nowe rozwiązania – tym samym dowodząc naszej elastyczności i sprawności. Nieustannie tworzymy solidne podstawy przyszłego sukcesu i rozwijamy działalność we współpracy z partnerami, wspólnie opracowując innowacyjne rozwiązania dla turystyki i lotnictwa. W miarę rozrostu naszej działalności zwiększają się także nasze możliwości działania na rzecz społeczności, które obsługujemy. Stale dążymy do tworzenia wartościowej oferty dla klientów i partnerów przy jednoczesnym ograniczeniu naszego wpływu na środowisko do minimum – powiedział Szejk Ahmed. – Nasze prognozy na rok 2023-24 są pozytywne i spodziewamy się, że grupa zachowa rentowność. Będziemy dokładać wszelkich starań, żeby zrealizować nasze cele, jednocześnie uważnie obserwując inflację, wysokie ceny paliwa i niestabilną sytuację polityczno-gospodarczą – dodał prezes przewoźnika z Dubaju.

Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates wzrosło w roku 2022/23 o 32 proc. do 48,2 mld ATKM dzięki stopniowemu wznawianiu lotów pasażerskich w związku ze zniesieniem ograniczeń w podróżowaniu nakładanych w czasie pandemii. W ciągu roku linie uruchomiły połączenie do Tel Awiwu, a także wznowiły loty do sześciu kierunków i zwiększyły liczbę rejsów do 62 miast, aby zaspokoić wysokie zapotrzebowanie klientów. Według stanu na 31 marca 2023 roku siatka połączeń Emirates obejmowała 150 kierunków na sześciu kontynentach, w tym dziewięć miast obsługiwanych wyłącznie przez frachtowce.

43 kierunki obsługiwane A380

Ponadto w ciągu roku linie Emirates wprowadziły flagowy samolot A380 na kolejnych trasach, do 31 marca 2023 roku, zwiększając liczbę kierunków obsługiwanych przez A380 do 43. Ułatwiając dotarcie do kolejnych kierunków, w roku 2022/23 linie Emirates podpisały umowy code-share z nowymi partnerami – m.in. United Airlines i Air Canada – rozszerzając wybór połączeń w Ameryce Północnej i Południowej o ponad 200 nowych miejscowości i oferując wzajemne korzyści członkom programów lojalnościowych przewoźników. Zacieśniły także współpracę z partnerami strategicznymi – liniami Qantas i flydubai – oraz zawarły nowe porozumienia interline i code-share z liniami Airlink, Aegean, ITA Airways, Air Tanzania, Bamboo Airways, Batik Air, Philippine Airlines, Royal Air Maroc i Sky Express.

W ostatnim roku finansowym Emirates otrzymały dwa nowe samoloty towarowe 777. Linie wycofały także cztery starsze samoloty: dwa A380, jeden Boeing 777-300ER i jeden Boeing Freighter. Na koniec marca flota przewoźnika składała się z 260 maszyn, a ich wiek wynosił średnio zaledwie 9,1 roku.

Księga zamówień Emirates wynosi 200 samolotów. Wśród nich znajduje się pięć zapowiadanych w minionym roku towarowych Boeingów 777-300ER. Linie niezmiennie realizują wieloletnią strategię utrzymywania nowoczesnych i wydajnych samolotów zgodnie z obietnicą marki „Fly Better”, opartą na założeniu, że młoda flota to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów. Dzięki znacznemu wzrostowi oferowania na większości rynków całkowity przychód Emirates w ubiegłym roku finansowym zwiększył się o 81 proc. do 29,3 mld dolarów. Wahania kursów walut na dużych rynkach, a przede wszystkim euro i funta szterlinga, a także dewaluacja rupii pakistańskiej, znacząco zmniejszyły rentowność linii o 4.5 mld 1,2 mld dolarów.

Całkowite koszty operacyjne wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem finansowym o 57 proc. Największymi składnikami kosztów przewoźnika w roku 2022/23 były koszty użytkowania (deprecjacja i amortyzacja) i paliwa, a w dalszej kolejności koszty zatrudnienia. Paliwo stanowiło 36 proc. kosztów operacyjnych w porównaniu z 23 proc. w roku 2021/22. Wydatki na paliwo przewoźnika w stosunku do poprzedniego roku wzrosły aż o 143 proc. Wyniosły w sumie 9.2 mld dolarów, na co wpływ miały większe o 49 proc. dostawy paliwa związane ze wzrostem oferowania i wyższa średnia cena paliwa, która wzrosła o 48 proc. Dzięki zniesieniu obostrzeń sanitarnych na świecie przewoźnikowi udało się znacząco poprawić wyniki finansowe, wykazując rekordowy zysk 2,9 mld dolarów po zeszłorocznej stracie na poziomie 1,1 mld dolarów, a także marżę zysku 9,9 proc. To najlepszy wynik w historii linii.

Ponad dwa razy więcej pasażerów

W roku 2022/23 linie Emirates przewiozły 43,6 mln pasażerów. To wzrost o 123 proc. Oferowanie zwiększyło się o 78 proc. Przewoźnik z Dubaju odnotował współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 79,5 proc. w porównaniu z 58,6 proc. w roku poprzednim oraz wzrost zysku z przewozu pasażerów na przychód z pasażerokilometra (RPKM) o 7 proc.

Linie Emirates w dalszym ciągu inwestowały w doskonalenie doświadczenia klienta. W ciągu roku przewoźnik wprowadził pełną ofertę klasy ekonomicznej premium, co spotkało się z dużym uznaniem pasażerów, oddał do użytku pierwszych sześć niedawno zmodernizowanych samolotów A380 z wnętrzami w całkowicie nowej odsłonie, a także otworzył sklep koncepcyjny Emirates World, który stopniowo pojawi się także na innych kluczowych rynkach. Linie postanowiły także zainwestować 350 mln dolarów w najnowocześniejsze systemy rozrywki pokładowej dla samolotów A350.

Nieustannie stawiając na działania w sferze cyfrowej mające skrócić czas i zwiększyć bezpieczeństwo podróży, Emirates podpisały także historyczną umowę o użyciu danych biometrycznych z Dyrekcją Generalną ds. Meldunku i Cudzoziemców w Dubaju, która pozwoli przyspieszyć kontrolę pasażerów po wylądowaniu w mieście.

Emirates SkyCargo także na plusie

Linie Emirates SkyCargo zanotowały dobre wyniki, przynosząc 16 proc. przychodu linii pomimo zmniejszenia dostępnej zdolności przewozowej w związku z przywróceniem połączeń pasażerskich obsługiwanych przez maszyny, które w okresie pandemii zostały tymczasowo zaadaptowane na małe samoloty towarowe. W roku 2022/23 linie lotnicze cargo Emirates umocniły pozycję lidera w łańcuchu chłodniczym dostaw, rozwijając kompetencje i infrastrukturę, dzięki którym stały się najchętniej wybieranym przewoźnikiem do transportu leków wrażliwych na temperatury w czasie pandemii oraz innych towarów łatwo się psujących.

Przewoźnik utrzymał przewagę w światowej branży lotniczych przewozów towarowych, skupiając się na klientach, wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania oraz wykorzystując możliwości floty i siatki połączeń. W ciągu roku linie podpisały listy intencyjne z United Airlines i Air Canada w sprawie zwiększenia zasięgu i zdolności przewozowych, wprowadziły nowy kanał cyfrowy WebCargo pozwalający klientom bezpośrednio rezerwować przewóz towarów, a także uruchomiły platformę e-commerce Emirates Delivers UK, umożliwiając zamawianie produktów przez internet klientom z ZEA.

Ponadto linie Emirates SkyCargo przetransportowały pomoc humanitarną do Pakistanu, Turcji i Syrii z wykorzystaniem swoich kompetencji i możliwości, we współpracy z ośrodkiem International Humanitarian City w Dubaju. Ze względu na duży popyt na loty towarowe linie lotnicze cargo Emirates odnotowały w tym roku przychód na dobrym poziomie 4,7 mld dolarów, który był niższy o 21 proc. w stosunku do zeszłorocznych wyników w związku z pandemią.

Zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr (FTKM) wzrósł o 3 proc. mimo ponownego wzrostu pojemności ładunkowej na rynku globalnym. Ogólnie pozostał jednak na wysokim poziomie w porównaniu z okresem pandemii dzięki stabilnemu, wysokiemu popytowi. Pojemność samolotów zmalała o 14 proc. do 1,8 mln ton w wyniku mniejszej dostępności samolotów towarowych wraz ze wznowieniem kolejnych rejsów pasażerskich w ciągu roku. Na koniec roku 2022/23 flota towarowa Emirates SkyCargo liczyła łącznie jedenaście Boeingów 777F.

Hotele Emirates w ciągu ostatniego roku zwiększyły przychód o 12 proc. do 184 mln dolarów w następstwie wzrostu ruchu turystycznego, a zwłaszcza w Dubaju.

Przewoźnik z Dubaju spłacił w terminie nie tylko zobowiązania finansowe, ale także 817 mln dolarów z kredytu w łącznej wysokości 4,8 mld dolarów zaciągniętego podczas kryzysu pandemicznego. Spłata ta zwiększa zaufanie partnerów finansowych do modelu biznesowego przewoźnika i umożliwiła mu w tym roku zmianę oprocentowania kredytów w wysokości 1,2 mld dolarów oraz zdobycie środków na sfinansowanie leasingu dwóch nowych samolotów towarowych B777 na bardzo korzystnych warunkach i zgodnie z islamskim systemem bankowym.

Linie Emirates zamknęły rok finansowy na wyjątkowo wysokim poziomie 10,2 mld dolarów aktywów pieniężnych. To o 79 proc. więcej w porównaniu z 31 marca 2022 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Rafał Dybiński 15 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Rafał Dybiński 14 września 2023

Zobacz również:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Infrastruktura i lotniska

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 03 września 2023

Jeden z najbardziej intensywnych letnich sezonów w historii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Rafał Dybiński 15 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Rafał Dybiński 14 września 2023

Zobacz również:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Infrastruktura i lotniska

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 03 września 2023

Jeden z najbardziej intensywnych letnich sezonów w historii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5