Trzy lata po oficjalnej ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod rozbudowę tunelu kolejowego na lotnisku w Monachium zakończono zgodnie z harmonogramem najważniejszą część prac.
Nowy odcinek tunelu o długości 1,8 km zapewni lepsze połączenie drugiego pod względem wielkości portu lotniczego Niemiec z południową i wschodnią Bawarią oraz regionem austriackiego Salzburga.
Istniejący już tunel, który kończył się przy Terminalu 2, został przedłużony na wschód. Takie rozwiązanie umożliwi przejazd przez lotnisko kolei S-Bahn (mapka poniżej). Spółka DB Netz AG wyposaży teraz tunel w urządzenia techniczne niezbędne do obsługi ruchu pociągów.
Port w Monachium przeznaczył w sumie 115 mln euro na prace budowlane, które właśnie się zakończyły. Obiekt, który wpłynie na poprawę połączeń kolejowych w rejonie lotniska, odwiedzili w czwartek Kerstin Schreyer, minister transportu Bawarii, a także Albert Füracker, minister finansów Bawarii, a zarazem przewodniczący rady nadzorczej portu w Monachium oraz Jost Lammers, dyrektor generalny najważniejszego lotniska południa Niemiec.
Wykop o powierzchni 61 tys. metrów kwadratowych zajmował tyle samo powierzchni, co pięć boisk piłkarskich. Podczas budowy wydobyto 390 tys. metrów sześciennych ziemi (około 26 tys. ciężarówek) i wykorzystano blisko 150 tys. metrów sześciennych betonu. Do budowy tunelu zużyto około 16 tys. ton stali zbrojeniowej, czyli półtora razy więcej niż przy powstawaniu Wieży Eiffla.
– Poprawa połączeń między lotniskiem z siecią kolejową jest absolutnie kluczowa dla przyszłego rozwoju portu w Monachium. Takie rozwiązanie nie tylko wpłynie na wygodę pasażerów, ale również przysłuży się do walki ze zmianami klimatycznymi. Im więcej podróżnych przyjeżdża na nasze lotnisko pociągiem, tym mniejsze są szkodliwe emisje powodowane przez ruch dowozowy – podkreślił Lammers.
– Tunel kolejowy to inwestycja w przyszłość, promująca mobilność w węźle komunikacyjnym w Monachium. W przypadku połączenia kolejowego z Freising przez lotnisko do Erding niezbędne było przedłużenie tunelu kolejowego – powiedział Füracker. – Projekt uwzględnia także ambitne cele klimatyczne lotniska. Poprawiona integracja transportu lotniczego z kolejowym stanowi kolejny ważny wkład w redukcję CO2 - dodał minister finansów Bawarii.
– Cieszę się, że połączenie kolejowe z lotniskiem w Monachium krok po kroku jest coraz lepsze. Rozbudowa tunelu jest kluczowym projektem dla modernizacji dworca kolejowego na lotnisku i zamknięcia pierścienia do Erding i południowo-wschodniej Bawarii. Tworzymy miejsce dla większej liczby pociągów w kierunku lotniska – podsumowała Schreyer.
– Już puszczenie regioekspresu do Regensburga było dla lotniska krokiem milowym. Gdy ruszą pociągi w stronę Erding i dalej łącznicą "Walpertskirchner Spange" w stronę rozbudowywanej i elektryfikowanej trasy przez Dorfen, Mühldorf, Tüssling do Freilassing i Salzburga, to może przybędzie poważniejszy kolejowy ruch dojazdowy. Również po oddaniu drugiego tunelu średnicowego w mieście i uruchomieniu m.in. Regio-S-Express z Augsburga może poprawi się kolejowe skomunikowanie regionu. Wciąż pokutuje jednak decyzja, żeby nie budować łukiem przez lotnisko KDP do Norymbergi – dodał nasz korespondent Artur Bogdanowicz.