Mieszkańcy i władze Mikołowa w województwie śląskim sprzeciwiają się budowie jednej z zaplanowanych linii do Centralnego Portu Komunikacyjnego – podaje PAP. Chodzi o trasę, która zgodnie z planami budowy megalotniska miałaby przebiegać przez miasto.
W pierwszej połowie lutego
ruszyły konsultacje w sprawie budowy planowanych linii do CPK. Udział w nich, poprzez aktywność na stronie internetowej spółki, może wziąć każdy. Negatywną opinię w sprawie budowy jednej z linii kolejowych – nr 170, która ma przebiegać przez miasto, wydał właśnie burmistrz Mikołowa, Stanisław Piechula. Do tego dodane zostaną również uwagi mieszkańców oraz radnych.
„Mieszkańcy Mikołowa doskonale rozumieją konieczność skomunikowania poszczególnych regionów kraju z przyszłym Centralnym Portem, jednak absolutnie nie może się to odbywać kosztem mieszkańców naszego miasta ani chronionego obszaru Śląskiego Ogrodu Botanicznego, który jest największym obiektem tego rodzaju w Polsce, i na który miasto poniosło wielomilionowe nakłady” – głosi cytowane przez PAP oświadczenie burmistrza Piechuli, który dodał również, że trasa kolejowa miałaby biec wzdłuż nowych osiedli, przecinając istniejące już domy.
Burmistrz miasta zaznaczył także, że linia kolejowa stoi w sprzeczności do zaplanowanych już wcześniej inwestycji przyrodniczych, budowlanych i drogowych. „Negatywnie opiniujemy przedstawione przez CPK plany i składamy swój protest w tej sprawie" – podsumował burmistrz Mikołowa.
Miasto martwi także fakt, że w planach nie ma pomysłu na modernizację istniejącej już infrastruktury kolejowej: mikołowskiego dworca i budowanego dużego centrum przesiadkowego, które jest obecnie w trakcie powstawania. Obie te inwestycje znacznie usprawniłyby komunikację miejską.
Konsultacje potrwają do 10 marca. Wcześniej pełnomocnik ds. budowy projektu, Marcin Horała, zapewniał, że spółka chce, aby mieszkańcy mieli głos w sprawie tej inwestycji i realny na nią wpływ. – Każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie – mówił Horała.
Łącznie w ramach komponentu kolejowego CPK ma powstać około 1600 km nowych i zmodernizowanych tras, wraz z odcinkami o standardzie Kolei Dużych Prędkości. Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.