Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Mikołaj Wild będzie podlegać premierowi i ministrowi infrastruktury


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska, Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-01-25 09:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mikołaj Wild będzie podlegać premierowi i ministrowi infrastruktury
fot. Mikołaj Wild/ kprm
W związku z rekonstrukcją rządu Mikołaj Wild ma zostać sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jednocześnie będzie podlegać bezpośrednio premierowi Mateuszowi Morawieckiemu jako pełnomocnik ds. CPK. – Ostateczne decyzje w tym zakresie należą jednak do premiera i ministra infrastruktury – dodaje jednak przedstawiciel rządu. Zaznacza też, że zmiany w rządzie nie powinny wpłynąć na harmonogram budowy CPK.
Bliżej infrastruktury

Oznacza to, że pełnomocnik CPK będzie podlegać premierowi i jednocześnie resortowi, który też podlega… Mateuszowi Morawieckiemu. Przestanie pełnić funkcję sekretarzu stanu KPRM – Jestem przekonany, że ścisła współpraca pełnomocnika [ds. CPK] i Ministerstwa Infrastruktury będzie jeszcze owocniejsza. Już wcześniej, dzięki merytorycznym dyskusjom, w istotnym zakresie uzgodniliśmy stanowiska, np. w zakresie realizacji komponentu kolejowego. Wciąż trwa również intensywny dialog z PKP PLK. O tym, że koncepcja była potrzebna, najlepiej świadczy fakt, że rozwiązania przyjęte w naszym dokumencie jako "potencjalne" dzisiaj są z entuzjazmem przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Mikołaj Wild. Zacieśnienie współpracy przedstawiciela rządu z resortem transportu ma przyspieszyć wdrażanie przyjętej na początku listopada uchwały o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 roku.

Harmonogram CPK bez zmian

Według pierwotnych założeń specustawa miała wejść w życie pod koniec 2017 roku, datę tę przesunięto na pierwszy kwartał 2018 roku W najbliższych dniach specustawa powinna zostać skierowana do konsultacji i jak zapewnia pełnomocnik rządowy zmiana premiera i wymiana ministrów nie powinna wpłynąć na harmonogram budowy CPK.

Kolejnymi punktami w tym harmonogramie są: powołanie podmiotu zarządzającego przedsięwzięciem, ustalenie wariantowych lokalizacji dla badań środowiskowych oraz rozpoczęcie tych badań. – Zależy nam, aby specustawa została przyjęta do końca pierwszego kwartału, najlepiej byłoby jednak, gdyby nastąpiło to jeszcze wcześniej. Podmiot, który będzie zarządzał inwestycją, powinien powstać do końca półrocza – dodaje Mikołaj Wild.

Do rozstrzygnięcia nadzór nad spółkami

Na czele obecnego resortu infrastruktury stoi Andrzej Adamczyk, który został najpierw odwołany z poprzedniej funkcji (ministra infrastruktury i budownictwa), a następnie powołany na szefa nowo utworzonego resortu – Ministerstwa Infrastruktury. W kompetencjach resortu pozostają obecnie tylko sprawy związane z transportem i łącznością. Pozostały zakres (w tym budownictwo) trafił do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Wciąż nie wiadomo, jak zostaną rozstrzygnięte sprawy związane z nadzorem nad spółkami, w których udział ma Skarb Państwa, w tym między innymi PLL LOT. Jak na razie, po zlikwidowaniu poprzednio nadzorujących je resortów, zgodnie z ustawą, trafiły pod bezpośredni nadzór premiera. Ten może je ponownie przekazać ministrom.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lubin: Samorząd wspiera budowę CPK i też liczy na budowę kolei

Infrastruktura i lotniska

Lubin: Samorząd wspiera budowę CPK i też liczy na budowę kolei

Jakub Madrjas 26 stycznia 2018

Budowa CPK zwiększy zapotrzebowanie na paliwo

Infrastruktura i lotniska

Budowa CPK zwiększy zapotrzebowanie na paliwo

Roman Czubiński 24 stycznia 2018

Lotniska i hotele przed dużymi zmianami

Infrastruktura i lotniska

Lotniska i hotele przed dużymi zmianami

Roman Czubiński 25 stycznia 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5