Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lublin: Lotnisko z milionowymi stratami i... dobrą perspektywą na przyszłość

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lublin: Lotnisko z milionowymi stratami i... dobrą perspektywą na przyszłość
fot. Port Lotniczy Lublin
Województwo lubelskie posiada udziały w dziewięciu spółkach. Z bilansu podsumowującego ich wyniki finansowe za 2016 rok wynika, że największą stratą może „pochwalić się” lotnisko w Lublinie. Tyle tylko, że była ona wliczona w lotniskowy biznes od początku.

O tym, że strata lotniska za ubiegły rok sięgnęła 25 mln zł, wiadomo było już na początku roku. Jednak dopiero teraz zestawiono ją z wynikami innych spółek znajdujących się w rękach województwa lubelskiego. Przewaga lotniska jest nad nimi ogromna.

Starty wliczone w biznes

Wystarczy wspomnieć, że największą stratę, poza lubelskim lotniskiem, odnotowały lubelskie PKS-y. BKS w Biłograju zakończył rok ze stratą 392 tys. zł, PKS w Zamościu z ponad 915 tys., a straty PKS w Międzyrzeczu Podlaskim sięgnęły 291 tys. zł. Kiepsko wypadły również Targi Lublin z wynikiem 1,7 mln zł na minusie. Nadal to jednak niewiele, w porównaniu z lotniskiem.

Przedstawiciele województwa tłumaczą, że straty od dawna wliczone były w lotniskowy biznes a na rentowność będzie można liczyć dopiero, gdy port obsługiwać będzie około 1 mln pasażerów rocznie. Nastąpi to, według prognoz, najwcześniej w 2022 roku. Na zysk trzeba będzie poczekać do 2030 roku.

Obecnie największe obciążenie finansowe portu to spłata obligacji wyemitowanych na budowę lotniska, oraz obsługa tego długu. W 2016 roku na ten cel przeznaczono 10 mln zł. W bieżącym roku będzie to już 16 mln zł, a w ciągu kolejnych trzech lat trzeba będzie przeznaczyć na ten cel 18 mln zł rocznie. Sama obsługa długu w 2016 roku to kwota sięgająca 6 mln zł. 

Statystyki mocno w górę

Jednocześnie lubelskie lotnisko cieszy się niezwykłą popularnością wśród pasażerów, a ruch lotniczy rośnie tu niemal lawinowo. Tylko we wrześniu port obsłużył o 25 proc. pasażerów więcej, niż rok wcześniej. Miesiąc wcześniej, czyli w sierpniu, lubelskie lotnisko odnotowało najlepszy miesięczny wynik w pięcioletniej historii swojego funkcjonowania. W sierpniu z lotniska skorzystało bowiem 46 416 pasażerów, czyli o niemal 15 proc. więcej, niż rok wcześniej.

Zgodnie z prognozami 2017 rok zamknie się rekordowym wynikiem, sięgającym 400 tys. osób. Dla porównania, w ubiegłym roku z lubelskiego portu skorzystało ponad 377 tys. podróżnych. Ubiegłoroczny wynik był aż o 42 proc. lepszy od wyniku z 2015 roku.

Konieczna rozbudowa terminala

Rosnące w imponującym tempie statystyki lubelskiego lotniska wymuszają na władzach portu pilną rozbudowę. Obecnie czekamy na wyłonienie wykonawcy rozbudowy terminalu pasażerskiego Portu Lotniczego Lublin. Pierwszy przetarg unieważniono w lipcu, ze względu na zbyt wysokie koszty realizacji inwestycji (przewyższające o 4 mln zł założony na ten cel budżet). W drugim podejściu zdecydowano się na poszukiwanie wykonawcy przez negocjacje z firmami.

Rozbudowa terminala polegać będzie na poszerzeniu hali odlotów. Obecna hala liczy około 700 m.kw. a po rozbudowie zyska dodatkowe 1,8 tys. m.kw. od strony wschodniej. W nowej części planowana jest obsługa pasażerów ze strefy Schengen. W istniejącej obecnie hali będą obsługiwani pasażerowie spoza strefy Schengen. 

Istniejący obecnie terminal liczy 11 tys. m.kw. i jest znacznie mniejszy od tego, jaki planowano w pierwotnej wersji. W 2010 roku w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana była zaleceniami ekspertów z organizacji Jaspers współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdziła przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów Jaspers planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do szacowanego ruchu na lotnisku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Lublin: Rejsy na Kretę nowością w 2024 roku

Infrastruktura i lotniska

Embraer dostarczył 47 samolotów w Q2. Wzrost przychodów i większy zysk

Biznes i przemysł

„Odstrzał to jedyne wyjście". Radni decydują o losie saren z lotniska w Świdniku

Infrastruktura i lotniska

Kolejny imponujący wzrost w Lublinie. Lotnisko przyhamuje w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Lublin: Wprowadzamy usprawnienia, by obsługa pasażerów przebiegała sprawnie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Lublin: Rejsy na Kretę nowością w 2024 roku

Infrastruktura i lotniska

Embraer dostarczył 47 samolotów w Q2. Wzrost przychodów i większy zysk

Biznes i przemysł

„Odstrzał to jedyne wyjście". Radni decydują o losie saren z lotniska w Świdniku

Infrastruktura i lotniska

Kolejny imponujący wzrost w Lublinie. Lotnisko przyhamuje w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Lublin: Wprowadzamy usprawnienia, by obsługa pasażerów przebiegała sprawnie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5