Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła, że negocjuje inwestycję w postaci rozbudowy i modernizacji multilateralnego systemu radiolokacyjnego MLAT dla wieży kontroli lotów portu w Gdańsku wraz ze szkoleniem dla pracowników. Agencja chce, aby inwestycja zmieściła się w kwocie 2,59 mln zł i została wykonana przez niemiecką firmę Comsoft Solutions.
Inwestycja w Porcie Lotniczym Gdańsk polega na rozbudowie i modernizacji multilateralnego systemu radiolokacyjnego MLAT dla wieży kontroli ruchu lotniczego w Gdańsku. Projekt polegać ma na: dostawie urządzeń (m.in. dodatkowych elementów odbiorczych wyposażonych w anteny GPS, dodatkowych transponderów samochodowych, przełączników, kabli, zabezpieczeń oświetlenia przeszkodowego, niezbędnych materiałów instalacyjnych, zestawu części zamiennych do rozbudowanego systemu), aktualizacji oprogramowania i wykonaniu instalacji urządzeń.
Wykonawca zobowiąże się również do przeprowadzenia szkolenia pracowników wraz z dostarczeniem dokumentacji. Projekt nie będzie finansowany ze środków Unii Europejskiej. Zamawiający, czyli Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, chce, aby inwestycja zmieściła się w kwocie 2,59 mln zł netto. Chce również, żeby projekt wykonała firma Comsoft Solutions z siedzibą w Karlsruhe (Niemcy) – autor i zarazem posiadacz praw autorskich do poprzedniej wersji systemu MLAT, zainstalowanego poprzednio w Gdańsku. To właśnie z tego powodu PAŻP nie zdecydował się na ogłoszenie standardowego przetargu.
Port Lotniczy Gdańsk podjął decyzję o rozszerzeniu kategorii operacyjnej lotniska z obecnej do CAT3 A/B w ubiegłym roku. Decyzja ta wymaga dostosowania obecnie pracującego operacyjnie na lotnisku w Gdańsku systemu multilateralnego, celem zapewnienia możliwości monitorowania pozycji statku powietrznego aż do ziemi, na całej powierzchni lotniska. Firma Comsoft Solutions jest autorem i projektantem systemu MLAT zainstalowanego w Gdańsku, zarówno sprzętu jak i oprogramowania systemowego i posiada wyłączne prawa autorskie i majątkowe do systemu, znajomość technologii produkcyjnej i funkcjonalnej systemu pracującego obecnie w Gdańsku. Zakupione w ramach przedmiotu zamówienia części muszą być w pełni kompatybilne i zintegrowane z obecnym systemem MLAT, pracującym na potrzeby kontroli lotów w Gdańsku.
Pod koniec lipca tego roku została podpisana
umowa na system MLAT na Lotnisku Chopina. Wykonawca, konsorcjum firm GISS oraz ERA, wyłoniony został w drodze przetargu. MLAT stanowi kolejny i niezbędny krok w kierunku uruchomienia w Warszawie zaawansowanego systemu kontroli i kierowania ruchem w polu manewrowym lotniska (A-SMGCS), którego użytkowanie podnosi poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz zwiększa możliwości operacyjne portu w warunkach ograniczonej widzialności. Tym samym zredukowana zostanie liczba samolotów przekierowywanych z Chopina na inne lotniska, ze względu na niekorzystne warunki pogodowe.