Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Bieszczady. Pomysł burmistrza Ustrzyk jest odgrzewanym kotletem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Bieszczady. Pomysł burmistrza Ustrzyk jest odgrzewanym kotletem
fot. Piotr Bożyk
Pod koniec ubiegłego roku pojawił się temat, podniesiony przez burmistrza Gminy i Miasta Ustrzyki Dolne Bartosza Romowicza, rozbudowy lotniska należącego do Hotelu Arłamów. Włodarz Ustrzyk chciałby przejąć od Gminy Bircza grunty, aby móc rozpocząć formalne plany zmiany lądowiska w port lotniczy, który będzie przyjmował samoloty pasażerskie i będzie można z niego polecieć do Gdańska czy Warszawy. Dziś prezentujemy wypowiedzi dla Rynku Lotniczego wójta gminy Bircza, Grzegorza Gągola, oraz przewodniczącego rady gminy, Kazimierza Capa.

Wójt gminy Bircza uważa, że od ponad 20 lat władze Birczy starały się przejąć grunty, gdzie obecnie zbudowane jest lotnisko, lecz bez zamierzonego efektu. Lądowisko oddalone jest od Hotelu Arłamów o 14 kilometrów. Asfaltowy pas startowy o długości 1 200 m umożliwia lądowanie małych awionetek, jak również samolotów czarterowych, do 100 osób na pokładzie.

– Jak mówi staropolskie przysłowie: zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Próby zagarnięcia naszych terenów przez burmistrza wywołały konflikt na niwie naszych samorządów, wprowadzając duży niepokój wśród mieszkańców. Rozwój regionu, lotniska tak, ale w oparciu o zasady partnerstwa, bez zmiany granic gminy i powiatu, na które nie wyrażamy zgody – powiedział przewodniczący rady Bircza, Kazimierz Cap.

– Narracja prowadzona przez burmistrza Ustrzyk Dolnych, jakoby to gmina Bircza nic nie robiła w celu reaktywacji lądowiska w Krajnej jest nieprawdziwa. Od 1999 roku władze gminy starały się przejąć te tereny od Lasów Państwowych. Były rozmowy, negocjacje, próby wymiany tych gruntów z Nadleśnictwem Bircza. Starania te ostatecznie zniweczyła decyzja z 2011 roku ówczesnego dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie o przeznaczeniu tych gruntów do dzierżawy. Dzierżawcą przedmiotowego gruntu stał się Hotel Arłamów i od tej chwili firma zaczęła przystosowywać lądowisko oraz teren nim objęty do obsługi lotów (m.in. ogrodzono teren wokół obiektu, postawiono obiekty pomocnicze, odmalowano oznaczenie poziome pasa startowego) – powiedział naszej redakcji wójt Grzegorz Gągola.

– Chciałbym podkreślić, iż w mediach panuje fałszywa informacja,   jakoby w Birczy znajdowało się lotnisko. Otóż to nieprawda. W Woli Korzenieckiej i Krajnej znajduje się lądowisko wpisane w 2012 do ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod nazwą – Arłamów pozycja 161 – mówi Kazimierz Cap.

Odgrzewany kotlet

„Nowatorski” pomysł burmistrza Ustrzyk Dolnych jest raczej odgrzewanym kotletem, który notabene oprócz szumu medialnego, wprowadził niepotrzebnie antagonizmy u naszych samorządów oraz zasiał niepokój wśród mieszkańców – mówi wójt.

– Pomysł utworzenia portu lotniczego w gminie Bircza nie jest nowy. Pierwsze wzmianki na ten temat pojawiły się już ponad 20 lat temu. Władze samorządowe widziały w tym miejscu perspektywę rozwoju, jednak o ile grunty te znajdowały się na terytorium administracyjnie należącym do gminy Bircza, były własnością Skarbu Państwa zarządzanym przez Lasy Państwowe. Starania władz samorządowych, mimo licznych rozmów, propozycji wymiany tych gruntów, nigdy nie zyskały aprobaty Lasów Państwowych. Ostatecznie Lasy wydzierżawiły lądowisko wraz z gruntami przyległymi Hotelowi Arłamów. Od tego czasu ta spółka zajęła się lądowiskiem i zaczęła przystosowywać je do lotów – powiedział Rynkowi Lotniczemu przewodniczący rady gminy Bircza, Kazimierz Cap. 

Zdaniem wójta budowa portu lotniczego wymaga przede wszystkim dokonania aktualnej analizy merytoryczno-ekonomicznej przedsięwzięcia i znalezienia partnerów do jego realizacji, bo samo sfinansowanie inwestycji to jeszcze nie wszystko. Obiekt musi działać, przynosić wymierne korzyści dla gminy i regionu. Do tego są potrzebni partnerzy, inne samorządy i instytucje rządowe.

– Należy pamiętać również, że na terenie, o którym mowa znajduje się szereg form ochrony przyrody. Dziwi więc fakt, iż burmistrz zamiast zacząć rozmawiać z sąsiadami, zaczyna z zaskoczenia, bez żadnej konsultacji, próbę zajęcia terytorium sąsiedniej gminy – dodał Gągola.

Lotnisko mogłoby powstać

– Władze gminy nie są przeciwne powstaniu portu lotniczego, jednak kategorycznie sprzeciwiają się „bezczelnym” próbom przejęcia naszych terenów przez burmistrza – zaznaczył wójt.

– Zmiana granic gminy, powiatu nie wchodzi w grę. Rozwój regionu tak, ale nie kosztem gminy Bircza. Jesteśmy otwarci na współpracę samorządów, rozwój regionu jest dla nas priorytetem, ale najpierw trzeba merytorycznych rozmów. Nie chcemy dowiadywać się o planach dotyczących nas i naszych terenów jedynie z mediów – dodał Gągola.

Potrzebni partnerzy

– Według mojej opinii powstanie nowych lotnisk publicznych – portów komunikacyjnych – na bazie lądowisk istniejących ma sens tylko po odpowiednim rozeznaniu tematu i analizie ekonomicznej tego typu inwestycji. Myślę, że rozwój portów lotniczych powinien odbywać się w oparciu o strategię komunikacyjną całego kraju, potrzeb transportowych mieszkańców czy turystów zagranicznych. Takie plany muszą zostać dokładnie opracowane, zakładając opłacalność przedsięwzięcia i możliwość jego późniejszego utrzymania. Uważam, że do tego potrzebni są partnerzy i inne samorządy: gminne, powiatowe, a nawet wojewódzkie. Bez odpowiedniego wsparcia rządowego, raczej się to nie odbędzie. Ambicje burmistrza o porcie lotniczym, takim jak w Heviz, obarczone są dwiema podstawowymi wadami: po pierwsze – brakiem wspomnianej wcześniej analizy, po drugie – brakiem dialogu z sąsiednimi gminami i powiatami – dodał Cap.

– Jeśli chodzi o dochody podatkowe z tytułu tych terenów, to burmistrz Ustrzyk w dziwny sposób szybko zmienia zdanie, obalając własne mity. Jak rozumieć wpis burmistrza na swoim profilu na portalu społecznościowym z 17 grudnia 2021 roku, w którym argumentuję chęć powiększenia gminy Ustrzyki o terytorium należące do gminy Bircza w celu zwiększenia dochodów podatkowych, kiedy za kilka dni na łamach prasy mówi, że dochody te będą marginalne – zakomunikował Cap.

Następnie na swojej stronie internetowej powołuje się na nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która jedynie doprecyzowuje zwolnienia lotnisk publicznych. Faktem jest, że od lat lotniska publiczne są zwolnione z podatku od nieruchomości, natomiast jeśli chodzi o lądowiska,   sprawa wygląda zupełnie inaczej. Krótko mówiąc,   diabeł tkwi w szczegółach. Przywołać należy tutaj wyrok WSA w Rzeszowie z 8 sierpnia 2017 r. o sygnaturze I SA/Rz 382/17.

W serii naszych artykułów poruszaliśmy temat potencjalnego lotniska w Bieszczadach. Na początku pisaliśmy o rozbudowie lądowiska, które należy do Hotelu Arłamów. W następnej kolejności zaprezentowaliśmy wywiad z burmistrzem Gminy i Miasta Ustrzyki Dolne, Bartoszem Romowiczem. Burmistrz mówił, że inwestycja w port lotniczy nie oznacza „szklanych domów” czy „gigantomanii”. Nie planuje, aby lotnisko przyjmowało frachtowego Antonowa czy Dreamlinera LOT-u.

W trzecim artykule przedstawiliśmy stanowisko starosty powiatu przemyskiego Jana Pączka i przewodniczącego rady powiatu Wojciecha Bobowskiego, którzy stwierdzili, że powiat jest zainteresowany przejęciem terenu lotniska, a inicjatywę można potraktować jako zaproszenie do pracy na rzecz promocji tej części Polski. Wypowiedział się także przedstawiciel organizacji ekologicznej Inicjatywa Dzikie Karpaty, Jakub Rok, który uważa, że trzeba odnowić istniejące linie kolejowe, aby dekarbonizować środowisko naturalne z nadmiernej emisji dwutlenku węgla.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2022

Lotnisko Bieszczady. Snucie planów na temat cen biletów brzmi niezbyt poważnie

Infrastruktura i lotniska

Romowicz (Burmistrz Ustrzyk Dolnych): To będzie rozwój obecnego lotniska w Krajnie

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2022

Lotnisko Bieszczady. Snucie planów na temat cen biletów brzmi niezbyt poważnie

Infrastruktura i lotniska

Romowicz (Burmistrz Ustrzyk Dolnych): To będzie rozwój obecnego lotniska w Krajnie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5