Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Lotnictwo potrzebuje kobiet


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-08-18 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Financial Times

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lotnictwo potrzebuje kobiet
Fot. Pexels
Branża lotnicza jest póki co zdominowana przez pilotów-mężczyzn. Będzie jednak musiała postawić na kobiety, by uniknąć nieuchronnego kryzysu spowodowanego brakiem wystarczającej liczby pracowników. 
Angela Gittens, dyrektor generalna Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (Airports Council International), cytowana przez Financial Times, stwierdza wprost: „jeśli popyt na loty będzie rósł tak gwałtownie, to mężczyźni nie będą w stanie zaspokoić tego oczekiwania. Według danych International Society of Women Airline Pilots tylko 6,7 procent pilotów to kobiety. Ich potencjał zaś nie jest wykorzystywany.

Więcej mówią statystyki Airbusa. Jak przewiduje europejski producent, w ciągu 20 lat przemysł będzie potrzebował 530 tys. nowych pilotów, a także 550 000 nowych techników.
Linie lotnicze już teraz muszą mierzyć się z niedoborem pracowników. W 2017 roku Ryanair był zmuszony do anulowania ok. 2 tys. lotów, właśnie ze względu na niewystarczającą liczbę pilotów i przy tym błędnym planowaniem urlopów.

W chęci aktywizacji kobiet w tym sektorze z pewnością nie pomagają takie wypowiedzi, jak prezesa Qatar Airways. Akbar Al Baker w jednym wywiadów stwierdził, że kobiety nie nadają się do pełnienia funkcji szefa linii lotniczej, bo „to bardzo wymagające stanowisko”. Taką dyskryminującą opinię Al Baker przedstawił na konferencji prasowej w Sydney, gdzie odbyło się doroczne spotkanie IATA.

Branża lotnicza ma poważną różnicę w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Najlepiej zarabiającą grupą są rzecz jasna piloci, najmniej członkowie personelu pokładowego. W tej drugiej grupie przeważają kobiety. Średnia stawka godzinowa płacona przez Ryanair kobietom jest o 72 procent niższa niż mężczyznom, EasyJet o 46 procent niższa, a w przypadku British Airways – 10 procent niższa. Średnia różnica w wynagrodzeniach w całej Wielkiej Brytanii wynosi natomiast 9,7 proc.

Jest światełko w tunelu. Johan Lundgren, obecny dyrektor generalny EasyJet, na początku swojej kadencji zaznaczył, że chce pobierać niższe wynagrodzenie, niż mu zaproponowano, tak by było równe pensji jego poprzedniczki. Prezes zapowiada zmianę polityki firmy, ponieważ obecnie różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w brytyjskich liniach wynosi ponad 50 proc. Pensja Lundgrena, pierwotnie ustalona na 740 tys. funtów (1,04 miliona dolarów), zostanie zredukowana o 4,6 procent do 706 tys. funtów, czyli kwoty, którą w ubiegłym roku otrzymała już była prezes Carolyn McCall.

Linia zapowiedziała także, że chce osiągnąć wyższy odsetek kobiet wśród pilotów, niż zakładane 20 proc. w 2020 roku. EasyJet był mocno krytykowany za to, że różnica między wynagrodzeniami mężczyzn i kobiet wynosi aż 51,7 proc., co wynika z bardzo wysokich zarobków pilotów. Rząd brytyjski wydał nakaz, aby wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników opublikowały szczegóły luk w wynagrodzeniu dla kobiet do 4 kwietnia. EasyJet był jednym z pierwszych, który przedstawił sprawozdanie, podając dane w listopadzie. Inne linie lotnicze działające w Wielkiej Brytanii jeszcze tego nie zrobiły.

W Polsce nie ma dokładnych statystyk odnośnie do tego, jaką część pilotów stanowią kobiety. O tym, że lotnictwo potrafi uzależnić przekonywała Karolina Borkowska, pilotka Ryanaira w niedawnym wywiadzie dla Rynku Lotniczego. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus uruchamia nowy program szkoleniowy otwierający drogę przyszłym pilotom

Biznes i przemysł

Airbus uruchamia nowy program szkoleniowy otwierający drogę przyszłym pilotom

Aleksander Domański 31 lipca 2018

LOT dementuje: Wszyscy nasi piloci pracują na tych samych zasadach

Prawo i polityka

LOT dementuje: Wszyscy nasi piloci pracują na tych samych zasadach

Emilia Derewienko 25 lipca 2018

LOT płaci więcej pilotom spoza kraju? (AKTUALIZACJA)

Prawo i polityka

LOT płaci więcej pilotom spoza kraju? (AKTUALIZACJA)

Emilia Derewienko 25 lipca 2018

 

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Pasażer i linie lotnicze

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

27 sierpnia 2019

DHL Express inwestuje 135 mln euro na lotnisku w Stambule

Infrastruktura i lotniska

DHL Express inwestuje 135 mln euro na lotnisku w Stambule

27 sierpnia 2019

Hi Fly prezentuje kabinę nowego A330-900neo (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Hi Fly prezentuje kabinę nowego A330-900neo (Zdjęcia)

27 sierpnia 2019

Marcel Klinowski: CPK to więcej niż port lotniczy

Infrastruktura i lotniska

Marcel Klinowski: CPK to więcej niż port lotniczy

26 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5