Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT. Więcej B737 MAX, ale co z biznesem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT. Więcej B737 MAX, ale co z biznesem?
fot. Piotr Bożyk
W połowie 2025 roku PLL LOT będzie dysponował flotą 22 samolotów Boeing 737 MAX 8. W każdym z samolotów znajdziemy 186 foteli – przewoźnik nie zdecydował się jednak na ich zróżnicowanie w zależności od klasy podróży. Czy to była dobra decyzja?

Na przełomie marca i kwietnia tego roku do floty PLL LOT dołączy kolejny B737 MAX 8. W kolejnych miesiącach przewoźnik odbierze kolejne maszyny i w połowie roku 2025 będzie dysponował aż 22 samolotami tego typu. Jeśli w międzyczasie nie dojdzie do żadnych zaskakujących zmian będzie to najliczniejszy typ samolotu we flocie przewoźnika.

– LOT pozyskał bardzo dobre sloty na dostawę MAX-ów w stosunkowo szybkim czasie, więc to atrakcyjna oferta na rozwój floty. LOT wciąż mocno stoi embraerami, które na wielu trasach są zbyt małe i drogie w przeliczeniu na jedno miejsce. MAX-y są bardzo atrakcyjne do lotów na lotniska z normami hałasowymi (przede wszystkim Londyn Heathrow), ale też na dalsze tras na Bliski Wschód czy do Azji Środkowej – zaznacza Dominik Sipiński, analityk lotniczy Polityka Insight i ch-aviation. Dodaje przy tym, że wyzwaniem będzie znalezienie miejsca na nowe samoloty na na zatłoczonym Lotnisku Chopina, co będzie zachęcało do wykorzystywania ich również do lotów wakacyjnych z portów regionalnych.

Obsługa zróżnicowanych kierunków i różnych grup pasażerów zachęca niektórych przewoźników do różnicowania konfiguracji pozyskiwanych samolotów. LOT nie zdecydował się jednak na takie rozwiązanie. W każdym z samolotów znajdzie się 186 foteli klasy ekonomicznej. Osiem z nowozamówionych samolotów będzie jednak miało nowy wystrój wnętrza i inne fotele niż wcześniej pozyskane maszyny. LOT nie zdecydował się jednak na zamontowanie w samolotach wygodniejszych foteli w wyższych klasach – w premium economy czy biznesie część foteli będzie więc dla wygody podróżnych wyłączona z użytkowania.

Pod koniec lutego przewoźnik zdecydował jednak, że a niektórych trasach średniego zasięgu nie będzie ofertował już takiej klasy biznes a jedynie premium economy. Nowa oferta dostępna będzie od 13 marca dla rejsów wykonywanych samolotami typu Boeing 737 MAX 8 do Astany, Taszkentu, Dubaju i Rijadu. Takie rozwiązanie sprawi, że na tych trasach LOT nie będzie ofertował klasy biznes na fotelu z klasy ekonomicznej, co nie wyglądało dobrze w zestawieniu z ofertą konkurentów taki jak np. Turkish Airlines, który oferuje w biznesie wygodniejsze fotele.

– Wraz z rozwojem siatki połączeń na średniodystansowych trasach na Bliski Wschód i do Azji Środkowej, business case dla wydzielonej klasy biznes będzie coraz silniejszy, bo to rynki, gdzie popyt na tego typu produkt i możliwość zwiększenia marży są duże. Natomiast z punktu widzenia LOT-u to duże wyzwanie operacyjne, bo nawet kilkanaście samolotów tego samego typu to wciąż mała subflota, by dzielić ją na dwie lub więcej konfiguracji – wyjaśnia Sipiński.

Brak jednolitej konfiguracji powodowałby bowiem problemy przy podmianach samolotów i utrudniał planowanie siatki, a na olbrzymiej większości tras obsługiwanych boeingami B737 LOT-u liczy się przede wszystkim niski koszt jednostkowy, a nie "twardy" produkt biznesowy. – Koszty wprowadzenia drugiej konfiguracji B737 i pewnie nieuniknionego wtedy wysyłania samolotów z klasą biznes na trasach europejskich zapewne przewyższyłyby zyski na trasach azjatyckich – konkluduje ekspert.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Serbia dołączy do LOT-u! Kolejny operator nowego terminala JFK

Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia dołączy do LOT-u! Kolejny operator nowego terminala JFK

Mateusz Kieruzal 21 marca 2024

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

Pasażer i linie lotnicze

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

Pasażer i linie lotnicze

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

inf. pras. 21 marca 2024

LOT jedynym oferentem na rejsy między Warszawą i Oradeą

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w lutym. LOT zaliczył awans

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w lutym. LOT zaliczył awans

Mateusz Kieruzal 15 marca 2024

Pozostałe z wątku:

Air Serbia dołączy do LOT-u! Kolejny operator nowego terminala JFK

Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia dołączy do LOT-u! Kolejny operator nowego terminala JFK

Mateusz Kieruzal 21 marca 2024

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

Pasażer i linie lotnicze

LOT: 693 tys. pasażerów w lutym. Wzrost o 9,3 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

Pasażer i linie lotnicze

LOT Summer Internship: PLL LOT rozpoczęły nabór talentów

inf. pras. 21 marca 2024

LOT jedynym oferentem na rejsy między Warszawą i Oradeą

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w lutym. LOT zaliczył awans

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność w lutym. LOT zaliczył awans

Mateusz Kieruzal 15 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5