Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT: 36 kobiet za sterami samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT: 36 kobiet za sterami samolotów
fot. LOT
Obecnie za sterami samolotów narodowego przewoźnika zasiada 36 kobiet pilotów. Z tego 14 pełni funkcję kapitana, a 22 pierwszego oficera. Wiele z nich można spotkać w kokpitach Embraerów, ale pilotują także Boeingi  737 i Dreamlinery.   

Zawód pilota już od jakiegoś czasu nie jest kojarzony jako typowo męski. W kokpitach samolotów pracuje coraz więcej kobiet, ale nadal pozostają one w mniejszości. Według szacunków International Society of Women Airline Pilots średnio na świecie ok. 5,2% wszystkich pilotów stanowią kobiety. Zdecydowanie mniej pań pracuje w zawodach związanych z obsługą handlingową oraz jako inżynierowie i mechanicy – dla tych grup nie ma dokładnych danych, ale jest to nie więcej niż 5% wszystkich zatrudnionych. Niewiele kobiet spotkamy także w zarządach przewoźników lotniczych, czy w firmach produkujących samoloty i ich komponenty. Odsetek nie przekracza kilku procent i jest o od kilku do kilkunastu procent niższy niż w innych rodzajach przemysłu. Kobiety dominują za to wśród członków załóg pokładowych – na świecie to niemal 79% z nich. 

Magdalena Majcher, na co dzień pilotująca samoloty LOT-u, pracuje w zawodzie od dwóch lat. Pasję do lotnictwa odziedziczyła po ojcu, który też uprawia ten zawód. Mimo że liczba kobiet w lotnictwie rośnie, nadal nie jest ich zbyt wiele. Jej zdaniem, to kwestia dawnego podejścia, a także faktu, że kiedyś samoloty były inaczej konstruowane, a ich obsługiwanie wymagało więcej siły fizycznej od pilotów.

Drugą kwestią są kwestie związane z macierzyństwem. – W dzisiejszych czasach musimy podtrzymywać nasze uprawnienie do latania na danym typie samolotu, które jest ważne przez rok. W okresie ciąży, ze względu na promieniowanie oraz różnicę ciśnień, kobieta od samego początku nie powinna zasiadać za sterami samolotu. Jest to również mocno angażujące dla kobiet, które prowadza dom oraz już mają rodziny i nie każdy możne pozwolić sobie na takie poświecenie – tłumaczy Magdalena Majcher. Sama siada za sterami Boeingów 737 w wersji 400, 800 i MAX. 

14 kapitanów, 22 pierwszych oficerów 

W PLL LOT i LOT Crew obecnie zatrudnionych jest, zarówno na umowach stałych jak i cywilnoprawnych, 36 kobiet: 14 z nich pełni funkcję kapitana, a 22 pierwszego oficera. Najwięcej z nich spotkamy na pokładach Embraerów 170, 175 i 195, gdzie 6 zajmuje stanowisko kapitana, a 13 pierwszego oficera.  Za sterami Bombardiera Q400 spotkamy 4 kapitanów oraz 5 pierwszych oficerów, zaś na pokładach Boiengów 787 obie funkcje pełnią po 3 kobiety. Wśród załóg Boeingów 737 mamy zaś po jednym kapitanie i jednym pierwszym oficerze. 

Podobnie jak w Lufthansie, liczba kobiet zasiadających za sterami samolotów w LOT to ok. 6-7% wszystkich pilotów. 

Kobiet  w LOT będzie więcej 

Narodowy przewoźnik zakłada, że liczba kobiet zasiadających za sterami wykorzystywanych przez nią maszyn w najbliższych latach będzie stale rosła. Kolejne panie są już w trakcie szkolenia, coraz częściej odpowiadają też na ogłoszenia LOT. 

– Kobiety znajdują się też wśród kandydatów na pilotów LOT. Przypominam, że do końca 2019 roku LOT chce zatrudnić 300 dodatkowych pilotów. W ramach trwającej rekrutacji zgłosiło się ponad tysiąc chętnych z różnych stron świata, w tym liczne kobiety – informuje Konrad Majszyk z biura prasowego PLL LOT. 

W firmie nie zostały wprowadzone parytety dla płci na żadnych stanowiskach i nie ma wyznaczonego udziału kobiet w ogólnej liczbie pilotów. – Podczas rekrutacji na stanowisko pilotów LOT liczą się wyłącznie kompetencje, a nie płeć.  Jeśli tylko kobiety nadal będę wyrażały zainteresowanie funkcją Kapitana lub Pierwszego Oficera , a jednocześnie spełniały wymagania, ich liczba za sterami samolotów LOT-u będzie rosła – wyjaśnia Majszyk. – Serdecznie zapraszamy do pracy w LOT – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Lufthansa doszła do porozumienia z pilotami

Biznes i przemysł

Lufthansa doszła do porozumienia z pilotami

Mateusz Kieruzal 23 sierpnia 2023

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Biznes i przemysł

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Piotr Bożyk/Informacja prasowa 19 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

PPL: Jest propozycja umowy ze schroniskiem na Paluchu. Do roku 2027 [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Lufthansa doszła do porozumienia z pilotami

Biznes i przemysł

Lufthansa doszła do porozumienia z pilotami

Mateusz Kieruzal 23 sierpnia 2023

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Biznes i przemysł

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Piotr Bożyk/Informacja prasowa 19 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

PPL: Jest propozycja umowy ze schroniskiem na Paluchu. Do roku 2027 [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5