Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Kto chce kupić Air Berlin? Lista potencjalnych chętnych jest długa


Wstecz Dalej

Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2017-08-24 16:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kto chce kupić Air Berlin? Lista potencjalnych chętnych jest długa
Fot. Airberlin
Na pierwszym spotkaniu komitetu zajmującego się losem Air Berlin nie zapadły żadne wiążące decyzje. Wciąż nie wiadomo, kto kupi przewoźnika, który złożył wniosek o upadłość, ani tego, czy firma zostanie sprzedana w całości. Analitycy mówią raczej o podziale przewoźnika i sprzedaży części dwóm lub trzem chętnym.
Na razie brakuje aktualnego, dokładnego raportu wewnętrznego, który określiłby dokładny bilans uwzględniający zatrudnienie, zużycie maszyn oraz perspektywy finansowe w Air Berlin, co pozwoliłoby na wycenę potencjalnych ofert kupna. Wiadomo, że zakupem dużej części Air Berlin zainteresowana jest Lufthansa, która za pomocą berlińskich samolotów i załóg chciałaby powalczyć z tanimi liniami lotniczymi i mocniej zaangażować się w przewozy transatlantyckie. Wiadomo też, że nie dojdzie do sprzedaży osobno linii Niki, które w 2003 roku zostały sprzedane do Air Berlin.

Niki, które pozostały pod własną marką, to najbardziej atrakcyjna część linii – gdzie lata stosunkowo nowa flota Airbusów. Były rajdowiec i założyciel linii – Niki Lauda uważa, że przejęcie austriackich linii przez Lufthansę będzie katastrofą dla rynku, ponieważ stworzy monopol nie do rozbicia, co z kolei odbije się na pasażerach.

Podobnie twierdzi szef Ryanaira, Michael O’Leary, który obawia się, że Lufthansa zacznie nadużywać pozycji dominującej, po przejęciu Air Berlin. Jednak chętnie wziąłby udział w przetargu dotyczącym zakupu linii, gdyby taki się odbył. „Kupiłby całe linie” – mówi, a to z kolei doprowadziłoby do dominacji Ryanaira, który w Europie ma bardzo duży procent rynku i idzie z Lufthansą łeb w łeb.

Prezes Air Berlin Thomas Winkelmann powiedział, że firma nie zostanie sprzedana w całości, by nie doszło do dominacji któregoś z konkurentów, ale podzielona zostanie na 2 lub 3 części. Z drugiej strony – Lufthansie wystarczy przejęcie floty Niki, części samolotów Air Berlin i szerokokadłubowych transatlantyckich Airbusów (przewoźnik ma ich 17), by dominować na rynku.

Innymi zainteresowanymi zakupem Air Berlin, obok Lufthansy i Ryanaira, jest Easyjet i Condor (jeden z przewoźników giganta turystycznego Thomas Cook), a także, podobno, 6 innych linii lotniczych.

Więcej na temat wniosku o upadłość Air Berlin i sprzedaży przewoźnika piszemy tutaj.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Air Berlin zostaną sprzedane do września?

Biznes i przemysł

Air Berlin zostaną sprzedane do września?

Emilia Derewienko 22 sierpnia 2017

Trwają rozmowy w sprawie sprzedaży aktywów Air Berlin

Biznes i przemysł

Trwają rozmowy w sprawie sprzedaży aktywów Air Berlin

Leonard Dolecki 18 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5