Kraków Airport, jako jeden z pierwszych portów lotniczych w Polsce, wprowadził innowacyjne narzędzie, które ma ułatwić samodzielne podróżowanie osobom w spektrum autyzmu oraz pasażerom neuroatypowym. Publikacja „Neuroróżnorodny przewodnik w podróży z Kraków Airport” została przygotowana również z myślą o wszystkich, którzy po raz pierwszy planują podróż samolotem i odczuwają niepewność lub stres przed lotem.
– Ten przewodnik jest niezwykły z kilku powodów – mówi Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – Przede wszystkim jest pierwszym tego typu przewodnikiem dla osób ze szczególnymi potrzebami przygotowanym przez polskie lotnisko. Po drugie – jest to namacalny, znakomity efekt współpracy Kraków Airport z uczelniami, który przynosi korzyści nie tylko instytucjom, ale też pasażerom. Po trzecie, jest napisany w taki sposób, że będzie przydatny także dla osób, które jeszcze nigdy nie leciały samolotem, boją się i chciałby się do podróży jak najlepiej przygotować.
Autorką przewodnika jest Daria Guzik, pracująca na co dzień w Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport. Pomysł narodził się w ramach jej pracy dyplomowej na Uniwersytecie SWPS, w której skupiła się na dorosłych osobach w spektrum autyzmu – takich, które potrafią podróżować samodzielnie, ale potrzebują dodatkowego wsparcia.
Publikacja, oparta na realnych procedurach obowiązujących w krakowskim porcie lotniczym, prowadzi pasażera krok po kroku przez całą ścieżkę podróży – od momentu przygotowań w domu, przez odprawę i kontrolę bezpieczeństwa, aż po wejście na pokład. „Przewodnik po lotnisku” dostępny jest zarówno w formie drukowanej, jak i jako interaktywny plik PDF do pobrania na urządzenia mobilne.
Znajdziemy w nim m.in.:
- instrukcje pakowania bagażu podręcznego i rejestrowanego,
- porady dotyczące przewozu leków, ubioru w podróży,
- odpowiedzi na pytania typu: „Skąd mam wiedzieć, do którego stanowiska check-in się udać?”, „Jak wygląda kontrola bezpieczeństwa?”, „Dlaczego nie należy się martwić, gdy bramki czasem wydają dźwięk?”, „Jakie pytania może zadać pracownik straży granicznej?” ,
- wskazówki, gdzie na lotnisku można znaleźć miejsca wyciszenia i odpoczynku,
- procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych, takich jak ewakuacja, zamknięcie części terminala czy interwencja służb.
Przewodnik podpowiada również, co zrobić w razie odwołania lotu oraz o co zapytać wtedy przedstawiciela linii lotniczej.
– Przygotowując przewodnik dla Kraków Airport skupiłam się przede wszystkim na analizie wykonanych wcześniej badań poświęconych potrzebom dorosłych osób w spektrum autyzmu, ale też przeprowadzałam własne wywiady sprawdzając, czy zastosowane w przewodniku rozwiązania będą rzeczywiście użyteczne dla odbiorców – tłumaczy Daria Guzik, autorka przewodnika. – To na co zwracałam szczególną uwagę to prosty język, czytelne grafiki i przejrzystość informacji. Odbiorca tego przewodnika ma dzięki niemu poczuć się bezpieczne w przestrzeni, która za względu na wiele bodźców – światła, hałas, ruchu – nie jest przyjazna dla osób neuroatypowych.
Słoneczniki i Forum „Dostępność w transporcie”
Warto przypomnieć, że nie jest to jedyna inicjatywa krakowskiego lotniska skierowana do osób ze szczególnymi potrzebami.
Kraków Airport już 5 lat temu jako pierwszy port lotniczy w Polsce dołączył do międzynarodowego Programu Hidden Disabilities – „Słonecznik Ukrytych Niepełnosprawności”. Jego celem jest zapewnienie wsparcia osobom z niewidocznymi niepełnosprawnościami czy szczególnymi potrzebami podczas podróży. Wystarczy posiadać gadżet z symbolem słonecznika na zielonym tle, aby w dyskretny sposób poinformować obsługę i współpasażerów, że może być potrzebne indywidualne podejście.
Z kolei 7 października w Małopolskim Ogrodzie Sztuki odbędzie się drugie Forum „Dostępność w transporcie”.
– Mamy nadzieję, że organizowane przez nas po raz drugi forum stanie się spotkaniem cyklicznym – podkreśla Michał Dębski-Korzec, Referent ds. Customer Experience Kraków Airport. - Ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za organizację transportu, organizacjami pozarządowymi oraz osobami bezpośrednio doświadczającymi barier w mobilności. Tegoroczne Forum poświęcone będzie wyzwaniom, z jakimi mierzą się pasażerowie z neuroróżnorodnością w systemach transportu publicznego.
Sala sensoryczna w Pre Boarding Zone już na wiosnę
– Z radością ogłaszamy co miesiąc kolejne pobijane przez nasze lotnisko rekordy, jeżeli chodzi o ruch pasażerski. Cieszymy się z rankingów ACI, które pokazują, że jesteśmy najszybciej rozwijającym się lotniskiem w Europie w naszej kategorii dużych lotnisk. Jednak zdajemy sobie sprawę, jakie przed nami stoją wyzwania, a setki tysięcy pasażerów każdego tygodnia na naszym lotnisku oznaczają też, że wiele z tych osób wymaga szczególnej troski – mówi prezes Łukasz Strutyński. – Dlatego właśnie w przygotowywanym właśnie Pre Boarding Zone w miejscu starego terminala cargo planujemy przygotować również pomieszczenie, które stanowić będzie przestrzeń relaksacyjno – sensoryczną. Będzie ono dedykowane pasażerom przeciążonym licznymi bodźcami, które na lotnisku są wszechobecne jak np. hałas czy zalew informacji w różnej formie. Liczymy na to, że tego typu inicjatywa skutecznie odpowie między innymi na potrzeby pasażerów w spektrum autyzmu czy z ADHD. W tym roku z myślą o pasażerach z neuroróżnorodnością planujemy również wyposażyć pokoje rodzinne, w elementy pozwalające wyciszyć się i odwrócić uwagę, szczególnie dzieci w spektrum autyzmu, od zgiełku terminala pasażerskiego.
Nowy przewodnik jest już dostępny w Kraków Airport w punktach Informacji. Można go też pobrać w formie PDF ze
strony Kraków Airport.