Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Niebo nad Europą nadal bezpieczne


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-09-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niebo nad Europą nadal bezpieczne
fot. Krzysztof Krzemiński - FotoAir
Mimo bezprecedensowej skali trudności polskim i europejskim kontrolerom udało się utrzymać bezpieczeństwo ruchu lotniczego podczas pandemii. Choć liczba operacji drastycznie spadła, zwalnianie personelu kontroli lotów byłoby pochopnym krokiem – uznali uczestnicy dyskusji podczas tegorocznego Kongresu Rynku Lotniczego. Podkreślono też wagę zbierania doświadczeń z myślą o przyszłych kryzysach, które prawdopodobnie będą się powtarzać.
Dyrektor firmy doradczej Helios Juraj Jirku przypomniał, że lotniska na całym świecie już wprowadziły niezbędne procedury bezpieczeństwa, takie jak dystans dwóch metrów między oczekującymi, obowiązek noszenia masek czy pomiary temperatury. – Zredukowały też personel do minimum. Wielu ludzi straciło już pracę – stwierdził. W niektórych portach wyłączono z użytku część pasów i terminali. Przywrócenie bezpieczeństwa wymaga, zdaniem Jirku, przede wszystkim przestrzegania norm. Ograniczenia przepustowości lotnisk okażą się zapewne tymczasowe – w sezonie zimowym ruch turystyczny będzie rósł, częściowo powrócą też loty międzykontynentalne. – Koordynacja procedur między nami i naszymi klientami, a także między poszczególnymi lotniskami, jest bardzo dobra. Ze strony władz lotnisk czas reakcji na zmiany jest bardzo krótki – zaznaczył.

Cyfryzacja pomaga w walce z kryzysem

Według naczelnika wydziału bezpieczeństwa w Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol Antonio Licu z perspektywy europejskiej żaden wcześniejszy kryzys – ani ten po zamachach z 11 września 2001 r., ani ten po wybuchu wulkanu na Islandii w 2010 r. – nie miał skali choćby zbliżonej do obecnej. Europejscy kontrolerzy obsłużyli w tym roku jak dotąd o 87-88% mniej operacji, niż w ubiegłym.

Mimo przeprowadzanych co roku ćwiczeń, mających przygotować kontrolerów do niespodziewanych sytuacji powodujących zakłócenia w europejskiej sieci, nie było gotowych procedur postępowania w takim wypadku. – Trzeba więc myśleć nieszablonowo – stwierdził Licu. Wprowadzone przez Eurocontrol obostrzenia co do bezpieczeństwa były podobne do tych zastosowanych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Do najistotniejszych należał podział personelu na większą liczbę zmian. W uporaniu się z trudnościami pomogła także digitalizacja, zintensyfikowana po kryzysie wulkanicznym w kwietniu 2010 r.

Co z finansowaniem inwestycji?

Na inne ważne dla kontroli lotów aspekty kryzysu w branży lotniczej zwrócił uwagę naczelnik Wydziału Badań na temat Lotnisk w Eurocontrol Robert Graham. – Trudno dziś pozyskać finansowanie na inwestycje. Lotniska muszą ubiegać się o pożyczki dla zachowania płynności finansowej – przypomniał. Wobec nagłego spadku przychodów państwa członkowskie Eurocontrol zdecydowały się zmienić wysokość stawki jednostkowej oraz mechanizm dzielenia ryzyka z tytułu ruchu. Jeśli ruchu jest więcej, niż się spodziewano, dodatkowe dochody z tego tytułu można zaliczyć na poczet obniżki w kolejnym roku. Można też dzielić zagrożenie z liniami lotniczymi.

W zakresie przepustowości sytuacja w krótkim czasie radykalnie się zmieniła. – Do niedawna jej brakowało, teraz mamy jej nadmiar. Jeśli jednak ruch szybko wróci do poprzednich wielkości, powrócą też stare problemy – przestrzegał Graham, zaznaczając jednak, że jest kilka scenariuszy dalszej ewolucji ruchu, a o wiarygodne prognozy bardzo trudno. – Uważamy jednak, że największe spadki popytu mamy już za sobą. Wiążemy duże nadzieje z pracami nad szczepionką. Ponieważ tak wiele kwestii jest niepewnych, wszyscy koncentrują się jak dotąd na działaniach krótkoterminowych, takich jak negocjowanie bardziej elastycznych warunków zatrudnienia i innego rodzaju ograniczaniu kosztów. Czasy są trudne – stwierdził przedstawiciel Eurocontrol.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kongres Rynku Lotniczego – ostatnie dni rejestracji

Pasażer i linie lotnicze

Kongres Rynku Lotniczego – ostatnie dni rejestracji

TOR Konferencje 15 września 2020

Kongres Rynku Lotniczego: transmisja na żywo na portalu Rynek-Lotniczy.pl

Pasażer i linie lotnicze

Kongres Rynku Lotniczego: transmisja na żywo na portalu Rynek-Lotniczy.pl

TOR Konferencje 04 września 2020

Trzeci Kongres Rynku Lotniczego już za miesiąc

Pasażer i linie lotnicze

Trzeci Kongres Rynku Lotniczego już za miesiąc

TOR Konferencje 19 sierpnia 2020

 

LOT wznawia rejsy do Chin. Na razie co dwa tygodnie

Pasażer i linie lotnicze

LOT wznawia rejsy do Chin. Na razie co dwa tygodnie

30 września 2020

LOT wraca do Francji i Hiszpanii. Loty tylko do Paryża i Madrytu

Pasażer i linie lotnicze

LOT wraca do Francji i Hiszpanii. Loty tylko do Paryża i Madrytu

29 września 2020

Singapore Airlines otwierają restaurację w Airbusie A380

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines otwierają restaurację w Airbusie A380

29 września 2020

Linie lotnicze wstrzymują loty do Azerbejdżanu

Prawo i polityka

Linie lotnicze wstrzymują loty do Azerbejdżanu

29 września 2020

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone!

Prawo i polityka

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone!

29 września 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5