Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Komorek: Szansa dla lotnictwa w Polsce to tanie linie i liberalizacja rynku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Komorek: Szansa dla lotnictwa w Polsce to tanie linie i liberalizacja rynku
fot. Wrocław AirportBoeing należący do Ryanair na wrocławskim lotnisku
Polska należy do grupy państw europejskich o największym potencjale wzrostu liczby podróży lotniczych na mieszkańca. Z tego powodu polski rząd powinien optować w UE za jak największą liberalizacją rynku lotniczego, przejmując rolę odgrywaną dotychczas przez Wielką Brytanię – stwierdził w wystąpieniu na Forum Lotniczym członek zarządu Ryanaira Juliusz Komorek. Zdaniem przedstawiciela przewoźnika nawet na pozór odległe zmiany na rynku greckim czy włoskim mogą odbić się na kondycji polskiej branży lotniczej.

Tematem prezentacji była rola Polski w kształtowaniu regulacji transportu lotniczego w Unii Europejskiej. – Tezą, którą chcę dziś postawić, jest, że w interesie Polski jest podjęcie na forum Unii Europejskiej bardzo aktywnej walki o kształtowanie systemu regulacji w taki sposób, by służył on interesom transportu lotniczego w Polsce. Nie należy mylić tego pojęcia z „polskim transportem lotniczym” – rozpoczął swoje wystąpienie przedstawiciel Ryanaira.

System naczyń połączonych

W 2004, roku akcesji Polski do UE, transport lotniczy w naszym kraju rozpoczął proces gwałtownego wzrostu. W efekcie stał się on częścią transportu lotniczego Unii Europejskiej ze wszystkimi tego konsekwencjami.

– Gdy na włoskich lotniskach są podnoszone opłaty lotniskowe, spada rentowność tras do i z Włoch, w tym do Polski. Linie lotnicze są zmuszone do zmniejszenia oferowania – w rezultacie mogą ucierpieć polskie porty lotnicze. Gdy we Francji rozpoczyna się strajk kontrolerów ruchu lotniczego – nie mogą się odbyć niektóre loty z Polski do Portugalii i Hiszpanii. Cierpią na tym polscy pasażerowie, linie latające z i do Polski oraz polskie porty lotnicze – podawał przykłady Komorek.

Według statystyk Polska zajmuje w Europie jedno z ostatnich miejsc pod względem skłonności obywateli do podróżowania transportem lotniczym. – Europejska średnia oferowania w jedną stronę (pomijamy podwójne liczenie) to 1,8 miejsca w 1 stronę na mieszkańca, podczas gdy w Polsce – 0,5 – przytoczył Komorek. – Gdybyśmy w Polsce byli dziś na poziomie średniej europejskiej, mielibyśmy 116 mln pasażerów rocznie, czyli o 278% więcej niż obecnie (35 mln w 2016 r.) – przedstawił obrazowo. Jak stwierdził, właśnie tę liczbę należy uznać za najmniejszą wartość rzeczywistego potencjału polskiego rynku lotniczego.

Tylko trzy kraje – Irlandia, Hiszpania i Wielka Brytania – lokują się powyżej średniej. – To te kraje, w których od ok. 25 lat gwałtownie rozwijają się dwie największe tanie linie lotnicze w UE: Ryanair i EasyJet.

– Jeśli chcemy wzrostu w polskim transporcie lotniczym – może on przyjść przede wszystkim ze strony tanich linii – przekonywał przedstawiciel Ryanair. Jako dodatkowy argument przytoczył plany rozwoju floty przewoźników: przez najbliższe 3 lata we flocie Ryanair znajdzie się dodatkowych 27 tysięcy foteli, podczas gdy we flocie wszystkich linii tradycyjnych razem wziętych – tylko 24 tysiące. – Ryanair, EasyJet, Norwegian Air Shuttle i WizzAir są w stanie – biorąc pod uwagę samoloty, których dostawa ma dla nich nastąpić w ciągu najbliższych 3 lat – przewieźć 110 mln dodatkowych pasażerów. Ilu z nich znajdzie się w Polsce – to zależy już tylko od Polaków, od aktywności polskich portów lotniczych i od systemu regulacji transportu lotniczego w UE. Proponuję przyjąć jako cel wzrost o 100% do roku 2030. Sądzę, że nie jest to cel wygórowany – mówił Komorek.

Przewozy będą rosły, ale...

Według wyliczeń analityków w oparciu o dane Eurostat prognozowana średnia roczna stopa wzrostu w Europie Środkowo-Wschodniej przez najbliższe 10 lat wyniesie 7,1%. W Europie Zachodniej będzie to 3,9%. W ocenie członka zarządu Ryanair dowodzi to, że w polskim interesie jest kształtowanie regulacji, które będą wspierały szybki rozwój transportu lotniczego.

– Musimy mieć system prawny, który sprzyjałby dalszemu rozwojowi transportu lotniczego. Trzy przykłady rozwiązań, które należy forsować, to polityka „otwartego nieba”, rynkowy poziom opłat lotniskowych oraz ograniczenie skutków strajków kontrolerów lotniczych – kontynuował mówca.

Rynek połączeń do i z Wielkiej Brytanii jest dla obsługujących polskie lotniska przewoźników rynkiem kluczowym. Współczynnik wypełnienia w przypadku lotów do Anglii jest najwyższy ze wszystkich krajów europejskich, a samo oferowanie to ponad 20% wszystkich połączeń z Polski. – Dlatego w naszym interesie jest aktywne wspieranie rozwiązania, które zapewnia utrzymanie „otwartego nieba” między UE a Wielką Brytanią po Brexicie, być może wbrew innym dużym państwom kontynentalnym. W przeciwnym razie ryzykujemy utratę całego ruchu – ostrzegał Komorek.

Na monopolu traci cały rynek

W kontekście opłat lotniskowych przedstawiciel Ryanaira przywołał „problem rodzinnego srebra”, charakterystyczny zwłaszcza dla państw południa Europy. – Kraj zobowiązany do spłaty długu sprzedaje swoje porty lotnicze nie temu kupującemu, który zadeklaruje największą liczbę pasażerów, ale temu, który zaoferuje najwyższą cenę. Jest to sensowne z punktu widzenia czysto ekonomicznego, ale z perspektywy prowadzenia polityki turystycznej i regionalnej jest wprost przeciwnie – tłumaczył. Tego rodzaju kontrakty często, jak w przypadku Lizbony, zawierają w sobie gwarancję monopolu. Nabywca szuka szybkich zysków, podnosi więc opłaty lotniskowe. Wtedy spada ruch lotniczy, co jednak nie interesuje monopolisty, który nadal osiąga zysk. Państwo z kolei interweniuje na poziomie centralnym i regionalnym, by przeciwdziałać spadkowi liczby turystów – zwykle poprzez dotacje dla portów lotniczych.

– W efekcie pieniądze, które na początku państwo uzyskało ze sprzedaży portów, wracają do kupującego w postaci dotacji. Tracą natomiast pasażerowie i linie lotnicze, ponieważ zmniejsza się oferowanie. W interesie Polski jest wspieranie polityki europejskiej, która ukróci te praktyki – argumentował Komorek. Jak dodał, można tego dokonać na dwa sposoby: poprzez nowe regulacje lub bardziej zdecydowaną implementację istniejących przepisów o ochronie konkurencji. – W naszym interesie jest przyciąganie do Polski turystów z Włoch, z dużych miast hiszpańskich czy z Lizbony. W tym celu ceny opłat lotniskowych muszą być konkurencyjne także dla drugiej strony tej trasy. Warto zauważyć, że w ostatnich 10 latach wzrost ruchu lotniczego z Polski do Włoch, Grecji, Portugalii i Hiszpanii był procentowo znacznie większy, niż do i z Wielkiej Brytanii czy Niemiec – zaznaczył.

Czy Polska przejmie rolę Wielkiej Brytanii?

Ważnym tematem jest też zawodność kontroli ruchu lotniczego. Przestrzeń powietrzna Francji jest tak rozległa, że gdy we Francji ma miejsce strajk kontrolerów ruchu lotniczego, z Polski nie można dolecieć do Hiszpanii i Portugalii. Czasem nie można też dolecieć – punktualnie lub w ogóle – do Wielkiej Brytanii i Włoch: wszystkie linie lotnicze w dniach strajku próbują omijać francuską przestrzeń powietrzną, przez co w omijających ją korytarzach panuje zatłoczenie. – 67% wszystkich dni strajku kontrolerów w UE w ciągu ostatnich 12 lat miało miejsce we Francji. Ich koszty są niebotyczne. W ostatniej dekadzie zostało odwołanych 230 tysięcy lotów, dla porównania – w tym roku Ryanair wykonał ok. 650 tysięcy lotów – podkreślił Komorek. W jego opinii Polska powinna aktywnie starać się na poziomie UE o wprowadzenie regulacji, które zminimalizują negatywny wpływ strajków kontrolerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5