Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kijów: Żulany z gigantycznym wzrostem, Boryspol z nowym terminalem cargo


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-02-21 10:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ en.cfts.org.ua

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kijów: Żulany z gigantycznym wzrostem, Boryspol z nowym terminalem cargo
fot. Kijów Żulany
Ukraiński rynek lotniczy rośnie w ostatnich miesiącach w tempie niespotykanym w Europie. Otwarcie się za Zachód spowodowało, że Ukraińcy szukają pracy za Sanem. Wyższe zarobki i szeroka dostępność do transportu lotniczego pozwala im wracać do domów i tym samym napędzać ruch pasażerski na ukraińskim niebie.
Rośnie jak na drożdżach

Przykładem takiego stanu rzeczy mogą być styczniowe wyniki lotniska Kijów-Żulany. W styczniu, licząc rok do roku, ruch w tym porcie wzrósł o niebagatelne 44,2 procent. Z 224 600 pasażerów aż 219 800 skorzystało z lotów międzynarodowych. Żulany w styczniu obsłużyły 2 282 loty, o 21,6% więcej niż w styczniu 2018 roku. Ta liczba obejmuje 1 965 lotów międzynarodowych i 317 lotów krajowych.

Najpopularniejszymi kierunkami podróży z mniejszego z kijowskich lotnisk to Sharm el-Sheikh, Warszawa, Mińsk, Wiedeń, Ankara, Frankfurt nad Menem i Berlin. Najwięcej chętnych w lotach krajowych przyciągnęły połączenia z Odessą, Lwowem i Zaporożem.

W całym zeszłym roku w Żulanach obsłużono 2 812 mln pasażerów, czyli o 52 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba operacji lotniczych wyniosła w 2018 roku 30 248, to o 30,1 procent więcej niż w 2017 r. 25 423 lotów obywało się na trasach międzynarodowych, 4 825 na trasach krajowych.

I pozostałe istotne porty lotnicze na Ukrainie mogą się pochwalić dużymi wzrostami w styczniu tego roku. Ruch pasażerski w Charkowie wzrósł o 20 procent, we Lwowie o 48,5 procent a w największym porcie Ukrainy, Kijów-Boryspol, o 14 procent.

Struktura wzrostów

Widać, że największy wpływ na wzrosty lwowskiego lotniska mają przybywający zza granicy Ukraińcy. Bolesna prawda jest taka, że wielu mieszkańców tego kraju nie stać na latanie. PKB nad Dnieprem w 2013 roku osiągało poziom ponad 183 mld dolarów. Po 2014 roku i krwawej masakrze na Majdanie, rozpoczęciu przez Rosję okupacji Krymu, wybuchu wojny na wschodzie kraju i odcięciu Ukrainy od rynku rosyjskiego, z którym to państwo było związane od dziesięcioleci, PKB gwałtownie spadło. W 2017 roku wynosiło 112,2 mld dolarów.

Jednocześnie otwarcie się Unii na podróżnych z Ukrainy i zniesienie wymogu wiz dla tych z nich, którzy posiadają paszporty metryczne, spowodowało napływ Ukraińców na europejskie rynki pracy. Tylko w Polsce, gdzie średnia pensja jest czterokrotnie wyższa niż na Ukrainie, przebywa ponad 2 milionów Ukraińców. To tę grupę stać na latanie. Pokazują to otwierane nawet w naszych portach regionalnych połączenia z ukraińskimi portami lotniczymi.

Nowy terminal cargo na Boryspolu

Zwiększenie ruchu pasażerskiego łączy się z coraz większą ilością towarów przewożonych samolotami. Port Boryspol odczuwa to na tyle dotkliwie, że władze lotniska postanowiły zamknąć w tym roku terminal cargo, wyburzyć go i postawić w jego miejsce nowy.

– Będę w stanie wskazać kwotę inwestycji, gdy będę mieć w rękach wycenę ekspercką. Powinna być ona dostępna już wkrótce. Będzie to około 350-400 milionów hrywien (50-56,5 mln złotych – przyp. red.) – przekazał portalowi CFTS dyrektor generalny portu lotniczego Pawlo Riabikin.

Lotnisko Boryspol ograniczyło napływ cargo już w grudniu zeszłego roku. Powierzchnia i przepustowość portu są niewystarczające, aby obsłużyć cały napływający fracht. – Terminal towarowy nie działa wystarczająco dobrze, aby poradzić sobie z 300 tonami towarów, jakie codziennie się u nas zjawiają – stwierdził zastępca dyrektora generalnego lotniska Jewhen Dychne. 

Istniejący terminal cargo ma dziewięć magazynów, które zostały zbudowane jeszcze w 1968 roku, kiedy lotnisko obsługiwało 20-40 ton ładunku dziennie z maksymalnym limitem ustalonym na 100 ton. Boryspol nie może zbudować nowych obiektów. Tereny, na których można by to zrobić, należą do innych podmiotów. Stąd konieczność budowy w miejscu starej infrastruktury.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kijów-Żulany Airport planuje rozbudowę terminalu

Infrastruktura i lotniska

Kijów-Żulany Airport planuje rozbudowę terminalu

Justyna Urbaniak 12 października 2018

Bravo Airways zawiesza kolejne połączenie z Lublina na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

Bravo Airways zawiesza kolejne połączenie z Lublina na Ukrainę

Emilia Derewienko 08 sierpnia 2018

Startuje połączenie z Bydgoszczy do Kijowa

Pasażer i linie lotnicze

Startuje połączenie z Bydgoszczy do Kijowa

Aleksander Domański 02 sierpnia 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5