Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kijów: Żulany z gigantycznym wzrostem, Boryspol z nowym terminalem cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ en.cfts.org.ua

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kijów: Żulany z gigantycznym wzrostem, Boryspol z nowym terminalem cargo
fot. Kijów Żulany
Ukraiński rynek lotniczy rośnie w ostatnich miesiącach w tempie niespotykanym w Europie. Otwarcie się za Zachód spowodowało, że Ukraińcy szukają pracy za Sanem. Wyższe zarobki i szeroka dostępność do transportu lotniczego pozwala im wracać do domów i tym samym napędzać ruch pasażerski na ukraińskim niebie.

Rośnie jak na drożdżach

Przykładem takiego stanu rzeczy mogą być styczniowe wyniki lotniska Kijów-Żulany. W styczniu, licząc rok do roku, ruch w tym porcie wzrósł o niebagatelne 44,2 procent. Z 224 600 pasażerów aż 219 800 skorzystało z lotów międzynarodowych. Żulany w styczniu obsłużyły 2 282 loty, o 21,6% więcej niż w styczniu 2018 roku. Ta liczba obejmuje 1 965 lotów międzynarodowych i 317 lotów krajowych.

Najpopularniejszymi kierunkami podróży z mniejszego z kijowskich lotnisk to Sharm el-Sheikh, Warszawa, Mińsk, Wiedeń, Ankara, Frankfurt nad Menem i Berlin. Najwięcej chętnych w lotach krajowych przyciągnęły połączenia z Odessą, Lwowem i Zaporożem.

W całym zeszłym roku w Żulanach obsłużono 2 812 mln pasażerów, czyli o 52 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba operacji lotniczych wyniosła w 2018 roku 30 248, to o 30,1 procent więcej niż w 2017 r. 25 423 lotów obywało się na trasach międzynarodowych, 4 825 na trasach krajowych.

I pozostałe istotne porty lotnicze na Ukrainie mogą się pochwalić dużymi wzrostami w styczniu tego roku. Ruch pasażerski w Charkowie wzrósł o 20 procent, we Lwowie o 48,5 procent a w największym porcie Ukrainy, Kijów-Boryspol, o 14 procent.

Struktura wzrostów

Widać, że największy wpływ na wzrosty lwowskiego lotniska mają przybywający zza granicy Ukraińcy. Bolesna prawda jest taka, że wielu mieszkańców tego kraju nie stać na latanie. PKB nad Dnieprem w 2013 roku osiągało poziom ponad 183 mld dolarów. Po 2014 roku i krwawej masakrze na Majdanie, rozpoczęciu przez Rosję okupacji Krymu, wybuchu wojny na wschodzie kraju i odcięciu Ukrainy od rynku rosyjskiego, z którym to państwo było związane od dziesięcioleci, PKB gwałtownie spadło. W 2017 roku wynosiło 112,2 mld dolarów.

Jednocześnie otwarcie się Unii na podróżnych z Ukrainy i zniesienie wymogu wiz dla tych z nich, którzy posiadają paszporty metryczne, spowodowało napływ Ukraińców na europejskie rynki pracy. Tylko w Polsce, gdzie średnia pensja jest czterokrotnie wyższa niż na Ukrainie, przebywa ponad 2 milionów Ukraińców. To tę grupę stać na latanie. Pokazują to otwierane nawet w naszych portach regionalnych połączenia z ukraińskimi portami lotniczymi.

Nowy terminal cargo na Boryspolu

Zwiększenie ruchu pasażerskiego łączy się z coraz większą ilością towarów przewożonych samolotami. Port Boryspol odczuwa to na tyle dotkliwie, że władze lotniska postanowiły zamknąć w tym roku terminal cargo, wyburzyć go i postawić w jego miejsce nowy.

– Będę w stanie wskazać kwotę inwestycji, gdy będę mieć w rękach wycenę ekspercką. Powinna być ona dostępna już wkrótce. Będzie to około 350-400 milionów hrywien (50-56,5 mln złotych – przyp. red.) – przekazał portalowi CFTS dyrektor generalny portu lotniczego Pawlo Riabikin.

Lotnisko Boryspol ograniczyło napływ cargo już w grudniu zeszłego roku. Powierzchnia i przepustowość portu są niewystarczające, aby obsłużyć cały napływający fracht. – Terminal towarowy nie działa wystarczająco dobrze, aby poradzić sobie z 300 tonami towarów, jakie codziennie się u nas zjawiają – stwierdził zastępca dyrektora generalnego lotniska Jewhen Dychne. 

Istniejący terminal cargo ma dziewięć magazynów, które zostały zbudowane jeszcze w 1968 roku, kiedy lotnisko obsługiwało 20-40 ton ładunku dziennie z maksymalnym limitem ustalonym na 100 ton. Boryspol nie może zbudować nowych obiektów. Tereny, na których można by to zrobić, należą do innych podmiotów. Stąd konieczność budowy w miejscu starej infrastruktury.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Pasażer i linie lotnicze

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Przemysław Farsewicz 06 marca 2024

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Prawo i polityka

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Dubrewskij (Kijów-Boryspol): Serce lotnictwa Ukrainy wciąż bije

Infrastruktura i lotniska

Ukraina: Więcej pociągów na lotnisko Boryspol. Naprawiony szynobus Pesy

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Pasażer i linie lotnicze

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Przemysław Farsewicz 06 marca 2024

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Prawo i polityka

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Dubrewskij (Kijów-Boryspol): Serce lotnictwa Ukrainy wciąż bije

Infrastruktura i lotniska

Ukraina: Więcej pociągów na lotnisko Boryspol. Naprawiony szynobus Pesy

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5