Alstom dostarczy do Barcelony pociągi Cordia Stream. Składy mają zostać wykorzystane przez lokalny rząd do obsługi nowej linii, która połączy centrum miasta z lotniskiem El Prat i będzie alternatywą dla Renfe. Ten drugi największy hiszpański port położony jest ok. 10 km od Barcelony. Składy mają być przystosowane do potrzeb pasażerów lotniskowych.
Alstom otrzymał od katalońskiego operatora Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) zamówienie o wartości 177 mln euro (ok. 830 mln zł) na dostawę 10 nowych pociągów regionalnych Coradia Stream. Producent zobowiązał się także do 15-letniego okresu utrzymania jednostek.
FGC wykorzysta zamówione pociągi do obsługi nowej linii podmiejskiej, która połączy centrum Barcelony z lotniskiem El Prat. Składy zostały zaprojektowane z myślą o specyficznych potrzebach tego typu podróży. Posiadać mają dużą ilość miejsca na bagaż i szersze korytarze ułatwiające przemieszczanie się po składzie. Producent zapewnia, że wyposaży jednostki w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz informacji pasażerskiej, aby zapewnić jak najwyższy komfort jazdy.
Połączenia obsługujące terminale T1, a także T2, na lotnisku mają kursować co 15 minut. To efekt działań rządu katalońskiego, który chce, aby to lokalny operator FGC, a nie Renfe, był odpowiedzialny za uruchamianie pociągów na lotnisko El Prat. Narodowy przewoźnik stara się jednak zakwestionować ten pomysł, twierdząc, że to zwiększy presję na już zatłoczoną sieć Rodalies, która biegnie jednym z dwóch tuneli kolejowych pod miastem przez przez Passeig de Gràcia i Plaça de Catalunya (Plac Kataloński).
Wizualizacja: Alstom.
– Ten kontrakt jest wynikiem zaangażowania Alstomu w inteligentną i zrównoważoną mobilność w Katalonii. Jako wieloletni partnerzy chcemy oferować rozwiązania, które sprostają wyzwaniom mobilności XXI wieku. Jesteśmy przekonani, że nowe składy będą wizytówką zrównoważonej mobilności w Barcelonie i Katalonii – mówi Leopoldo Maestu, dyrektor Alstomu w Hiszpanii.
Producent zapewnia, że nowe składy zostaną zaprojektowane w sposób ekologiczny w obszarach wyboru właściwych surowców i systemów trakcyjnych oraz uzyskania odpowiedniej efektywności energetyczną i kwestii recyklingu pod koniec eksploatacji pojazdów. Ergonomiczna konstrukcja, dostępność, niskie koszty cyklu życia i niezawodność floty mają być zrównoważoną opcją promowania transportu publicznego. Ma się to przełożyć na zmniejszenie ruchu samochodowego na drogach i ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Każdy z dziesięciu nowych pociągów będzie składał się z pięciu członów. Zabiorą na pokład 600 pasażerów. Pojazdy mają rozwijać prędkość do 120 km/h i posiadać niską podłogę (z wyjątkiem lekkich wzniosów nad wózkami oraz przy kabinach maszynisty). Wejście do środka mają zapewniać szerokie drzwi. W środku znajdzie się Wi-Fi, gniazdka i punkty ładowania USB przy każdym siedzeniu. Jak podkreśla producent, konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń – co jest niezwykle ważne przy wykorzystaniu pociągów na linii lotniskowej. Pierwszy skład ma opuścić fabrykę Alstomu za trzy lata.
Składy powstaną w zakładach Alstomu w Santa Perpètua de la Mogoda w Barcelonie. Powstanie w nich także nowe zaplecze o wielkości 3 tys. m kw., w którym będą odbywać się przeglądy i naprawy wyprodukowanych pojazdów.