Mimo, iż w ubiegłym roku władze Mazowsza wybrały już wariant łącznika kolejowego do lotniska w Modlinie, obecnie znów analizowane będą różne warianty inwestycyjne. Efekt końcowy zależeć będzie przede wszystkim od tego, jaką rolę w przyszłości Modlin będzie pełnił dla regionu.
Od dłuższego czasu trwa dyskusja nad rolą lotniska w Modlinie i jego miejscu w siatce lotnisk krajowych. Czy nadal będzie to lotnisko lokalne, czy w miejscu Modlina powstanie Centralny Port Lotniczy bądź duoport Okęcie-Modlin? Od tej decyzji zależy dalsza przyszłość połączenia kolejowego do lotniska w Modlinie. Autorzy analizy będą musieli zaprezentować conajmniej trzy warianty kolejowej inwestycji. Po wybraniu wariantu przyjdzie czas na decyzję środowiskową a następnie – ogłoszenie przetargu w trybie „projektuj i buduj”. Całość inwestycji mogłaby się zakończyć dopiero w połowie 2023 roku. Łukasz Kwasiborski z PKP PLK informuje, że pod koniec września zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację.
Sama inwestycja miałaby być finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego. W lipcu władze województwa podpisały umowę z zarządcą infrastruktury. Na jego mocy PLK będzie pełnić rolę inwestora dla projektu budowy połączenia kolejowego.
Jeśli zwycięży wariant, rozważany już wcześniej zarówno przez województwo, jak też PKP PLK, budowa ponad pięciu kilometrów torów i schowanej w tunelu stacji trzy terminalu lotniska w Modlinie będzie kosztować około 250 mln zł w wariancie podziemnym lub 120 mln zł w przypadku przebiegu na powierzchni. Przy okazji trzeba będzie wzdłuż torów ustawić dwa sześćsetmetrowe odcinki wysokich na pięć metrów ekranów akustycznych a także przebudować fragment północnej obwodnicy Warszawy dla tirów. Przy czym z pewnością nie będą to jedyne warianty rozważane dla tej inwestycji.
Port Lotniczy w Modlinie znajduje się obecnie w czołówce najszybciej rozwijających się portów w Europie. Lotnisko posiada obecnie 9 proc. udziału w rynku krajowym i jest piątym pod względem wielkości ruchu portem lotniczym w Polsce, zaraz za stołecznym portem im. Fryderyka Chopina, Krakowem, Gdańskiem i Katowicach. Średnio odprawia się tu ponad 8 tys. pasażerów dziennie. Od początku działalności przez podwarszawskie lotnisko przewinęło się już ponad 7 mln podróżnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.