Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Jak dojechać koleją do CPK

Dalej Wstecz
Autor:

mt

Data publikacji:
08-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Jak dojechać koleją do CPK
fot. Pexels
Niezwykle ambitnie prezentuje się rządowy załącznik do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podejmujący tematykę rozbudowy sieci kolejowej związanej z usprawnieniem dojazdów do CPK. Postulowana jest budowa praktycznie całkowicie nowej sieci magistralnej, umożliwiającej dotarcie do centralnego lotniska, z większości miejsc Polski, w czasie nieprzekraczającym 120-150 minut.

Rząd zakłada, że prace będą podzielone na dwa zasadnicze etapy:

• W pierwszym, trwającym do 2025-27 r. i współfinansowanym najpierw przy współudziale obecnej, a później następnej perspektywy finansowej UE, podejmowane będą działania, które będą służyć uzupełnianiu głównych luk sieci PKP PLK, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.

• W drugim etapie, działania będą ukierunkowane na budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości. Ma to nie tylko poprawić atrakcyjność kolei w przejazdach wewnątrz kraju, ale również w relacjach międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w ramach projektu „Trójmorza”.

W tym artykule opiszemy podstawowe założenia prac dla etapu I.
Główny nacisk w I etapie miałby zostać położony na budowę brakujących fragmentów sieci, tak aby „przybliżyć” do CPK zwłaszcza obszary położone z dala od centrum Polski, które, wskutek mało atrakcyjnego układu sieci, mają nieracjonalnie wydłużone trasy. W dokumencie wskazano, iż takimi obszarami są zwłaszcza Dolny Śląsk, Mazury, Pomorze środkowe, województwo kujawsko-pomorskie i Roztocze. – W etapie tym zakłada się budowę nowych linii o charakterze łączników-„spinaczy” istniejącej sieci o parametrach umożliwiających osiąganie prędkości co najmniej 250 km/h oraz poprawę parametrów istniejących linii kolejowych wykorzystywanych w systemie przewozów dalekobieżnych (między innymi dostosowanie do prędkości 250 km/h CMK i osiągnięcie prędkości powyżej 200 km/h dla linii nr 6 Warszawa-Białystok) – czytamy w dokumencie.

Do tych „spinaczy” zaliczono następujące odcinki:
• Warszawa – Łódź Kaliska (nowy przebieg, przez CPK);
• Sieradz – Wieruszów (skrócenie czasu przejazdu również m.in. z Warszawy do Wrocławia);
• CMK – Baranów/CPK – Płock – Włocławek (wyprowadzenie ruchu w kierunku północnej Polski);
• Łącznica Warszawa Wsch. – Marki (nowy wyjazd z Warszawy w kierunku m.in. Białegostoku);
• Warszawa Choszczówka – Nasielsk (nowy przebieg, omijający m.in. „wąskie gardło” w Nowym Dworze Maz./Modlinie);
• Kalisz – Pleszew (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Łodzią i Poznaniem);
• Szczecin Główny/Port Centralny – Szczecin Dąbie (ułatwienie wyjazdu z portu w Szczecinie);
• Wąsocz Konecki – Tumlin (skrócenie czasu jazdy m.in. pomiędzy Kielcami i Łodzią oraz CMK);
• Czernica Wrocławska – Ligota (łącznica omijająca węzeł wrocławski od wschodu);
• Zbydniów – Zalesie Gorzyckie (skrócenie drogi przejazdu pomiędzy Stalową Wolą i Sandomierzem);
• Rzeszów – Łętownia (nowa linia skracająca drogę z Rzeszowa do Lublina);
• Ostrołęka – Pisz – Giżycko (skrócenie drogi z Warszawy na Mazury);
• Nakło n. Notecią – Okonek (skrócenie przejazdu z Bydgoszczy m.in. do Kołobrzegu i Koszalina);
• Podłęże – Piekiełko (inwestycja skracająca czas przejazdu z Krakowa m.in. do Zakopanego, Nowego Sącza, a także na Słowację);
• Busko-Zdrój – Żabno (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Kielecczyzną i wschodnią Małopolską/Tarnowem, a pośrednio również między Warszawą i Podkarpaciem);
• Świdnik – Zamość – Tomaszów Lubelski (skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Lubelszczyzną i Roztoczem);
• Fronołów – Biała Podlaska – Milanów (połączenie Podlasia z Lubelszczyzną, celem utworzenia „wschodniej magistrali”);
• Nowy przebieg linii kolejowej nr 68 (w rejonie Kraśnik – Zaklików).

Prawie wszędzie nie dłużej niż 2 godziny

Jak stwierdzają autorzy dokumentu, w wyniku realizacji ww. działań wszystkie regiony Polski zostaną objęte wzajemną dostępnością transportową i otrzymają połączenia kolejowe z CPK o parametrach konkurencyjnych w stosunku do transportu drogowego, a główne ośrodki miejskie kraju (poza Szczecinem i Rzeszowem) otrzymają połączenia z CPK w czasie maksymalnym 120-150 minut. Dodatkowo, jak wskazują autorzy dokumentu, w większości przypadków budowane elementy infrastruktury znacząco poprawią możliwości organizacji transportu.

Tu należy podkreślić, że na ww. liście znajdują się zarówno postulaty funkcjonujące od dawna w – przynajmniej branżowej – przestrzeni publicznej (takie jak budowa linii Sieradz – Wieruszów, Busko-Zdrój – Żabno czy naturalnie Podłęże – Piekiełko), jak i propozycje całkiem nowe.

Samo CPK ma zyskać nową linię kolejową – wspomnianą już trasę z Warszawy do Łodzi w nowym przebiegu – jak również ma zostać połączony z istniejącymi liniami kolejowymi przebiegającymi w jego rejonie, tj. z liniami 1/447 (trasa biegnąca przez Pruszków, Grodzisk Maz. w kierunku Łodzi), 3 (trasa Warszawa – Poznań) i 4 (CMK). Czas przejazdu nową trasą z Warszawy do Łodzi miałby wynieść 39 minut, a z Warszawy do CPK – 24 minuty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5