Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Infrastruktura wokół lotniska równie ważna, jak ono samo


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-10-18 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Infrastruktura wokół lotniska równie ważna, jak ono samo
fot. Gdańsk Airport
Drogi i linie kolejowe doprowadzające ruch na nowe lotnisko powinno się oddawać do użytku nie później, niż sam port – powiedział podczas Europejskiego Forum Gospodarczego w Łodzi prof. Remigiusz Kozłowski. Zdaniem uczestników dyskusji infrastruktura i placówki niezwiązane bezpośrednio z odprawą lotów mają równie duże znaczenie, jak ściśle lotnicza część portu. Nie należy lekceważyć także znaczenia parkingów i handlu.
Zespół pod kierownictwem prof. Remigiusza Kozłowskiego z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego opublikował badania na temat synergii w budowie infrastruktury okołolotniskowej. – Wykazaliśmy, że bardzo różna sytuacja portów w polskich miastach zależy m. in. od kolejności, w jakiej tworzono całą infrastrukturę, z której korzysta pasażer. Jej część lotnicza i ta dostarczająca pasażerów powinna powstawać w tym samym czasie. Lotnisko będzie miało pasażerów, jeśli pasażer szybko się na nie dostanie – uzasadnił naukowiec. Korelacja jest silna: im bardziej opóźnia się dobudowa dróg i linii kolejowych, tym mniej pasażerów.

Od czasu dojazdu zależy ponadto obszar oddziaływania. – Na przykład łódzkie lotnisko, choć bardzo dobrze położone w stosunku do centrum, wypada pod tym względem bardzo słabo. Musimy szybko to nadrobić. Szanse na to tworzy przede wszystkim droga szybkiego ruchu S14, na której południowy odcinek podpisano w końcu umowę. Musi powstać węzeł lotniskowy. Mamy dobrą lokalizację do budowy bocznicy kolejowej, ale jej też nie ma, choć zapisano ją w studium zagospodarowania – kontynuował prof. Kozłowski, zaznaczając, że w odróżnieniu od S14 pozostałe wymienione elementy są stosunkowo tanie w wykonaniu.

Parkingi: Wspólne systemy rezerwacji

Średni roczny przyrost ruchu lotniczego wynosi w Polsce 10%. Sprostanie temu procesowi nastręcza kłopotów nie tylko portom lotniczym, ale i zarządcom infrastruktury towarzyszącej, w tym – parkingów. – W żadnym z portów lotniczych w Polsce nie odnotowujemy spadku – poinformował prezes zarządu APCOA Parking Polska Maciej Zawadzki. Wraz z siłą nabywczą Polaków wzmacnia się ich skłonność do płacenia za wygodę. – Pasażerowie przestawiają się z parkowania na klepiskach w pobliżu portu lub dojazdu busami na usługi wysokiej jakości – ocenił.

Optymalnym według Zawadzkiego rozwiązaniem jest synergia między liniami lotniczymi, biurem podróży i zarządem portu. Dzięki temu można poprzez zintegrowane systemy rezerwacyjne zachęcać pasażerów na długo przed datą planowanej przez nich podróży, oferując np. rabaty parkingowe za wcześniejszy zakup biletów przez Internet. Można też rozdawać vouchery do restauracji, a nawet współpracować z serwisami, które na zlecenie właściciela mogą wykonać przegląd lub naprawę zaparkowanego samochodu pod jego nieobecność. Jako przykład modelowo układającej się współpracy z portem prezes APCOA podał lotnisko w Poznaniu. Przychody z parkingów wzrosły tam o kilkaset procent.

– Nowe technologie nie tylko ułatwiają zarządzanie parkingiem lotniskowym, ale pozwalają też zaoszczędzić na kosztach pracy. Ewolucja zaczyna się od odpowiednich, bezawaryjnych urządzeń. Na naszą korzyść działa powszechność w Polsce płatności bezgotówkowych. Teraz wdrażamy płatność smartfonem (opłata jest pobierana z aplikacji automatycznie) – dodał. Z miejsc parkingowych pochodzi blisko 20% przychodów europejskich lotnisk. W niektórych przypadkach, według Zawadzkiego, atrakcyjna oferta okołoparkingowa może nawet przesądzić o wyborze konkretnego portu.

Miasteczko lotniskowe – kolejny etap rozwoju?

W dążeniu do zróżnicowania źródeł przychodów polskie lotniska zaczynają myśleć o budowie miasteczek lotniskowych. – Linie lotnicze przez cały czas chcą obniżenia opłat, musimy więc poprawiać efektywność. Czerpiemy zyski także z usług pozalotniczych, takich jak parkingi czy handel. Trzecim źródłem może być właśnie airport city. Docelowo proporcje tych trzech rodzajów przychodów mają być mniej więcej równe – tłumaczył prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski. Port lotniczy na swoich terenach, ale po stronie ogólnodostępnej, może stać się deweloperem i budować w zależności od popytu różne rodzaje infrastruktury. W przypadku gdańskiego lotniska będzie to kompleks biurowy. – W ciągu 10 lat chcemy zbudować ok. 12 budynków biurowych z miejscami pracy dla tysięcy pracowników, o ile oczywiście będzie takie zapotrzebowanie. Chcemy, by stały się zalążkiem dzielnicy biznesowej – deklarował Kloskowski.

Aby miasteczko lotniskowe odniosło sukces, nie są konieczne milionowe potoki pasażerów w porcie. Muszą natomiast wystąpić dwa czynniki: lokalizacja (nie za blisko i nie za daleko od reszty miasta) i sprawna komunikacja. – Nie da się bez niej zbudować dobrej dzielnicy, dlatego w Gdańsku specjalnie czekaliśmy na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – wyjaśnił.

Powolna przemiana obyczajów

Zdaniem prezesa lotnisko musi zarabiać podobnie jak centrum handlowe. – 100% pasażerów musi przechodzić u nas przez sklepy typu walk through. Spotykamy się z krytyką ze strony części pasażerów, dla których w transporcie lotniczym liczy się czas, nawet te kilkadziesiąt sekund, o które wydłużyliśmy ich drogę. Zapewnienie możliwości skorzystania z szerokiej oferty handlowej jest jednak tego warte – przekonywał Kloskowski.

Podejście Polaków do tego rodzaju usług zmieniało się stopniowo na przestrzeni lat. – W 2002 r. Ryanair proponował obniżkę opłat do zera, przekonując, że wynagrodzą to zyski z parkingów, restauracji i strefy wolnocłowej. W ten sposób działało to w Niemczech, Francji czy Hiszpanii. Daliśmy się przekonać. Tymczasem pasażerowie początkowo starali się parkować za darmo, a jedzenie przynosili ze sobą. Wpuszczenie tanich linii lotniczych wzbogaciło jednak rynek – i dziś pasażerowie już wydają u nas pieniądze tak, jak w Europie – wspominał prezes gdańskiego portu.

Sklepy: Ostatnie słowo ma zarząd lotniska

Temat handlu rozwinął prezes zarządu Lagardere Travel Retail Andrzej Kacperski. – Szybko rosnąca liczba klientów powoduje zmianę oczekiwań wobec stref handlowych i gastronomicznych. Rynek nasycił się klasyczną ofertą duty-free (alkohol, tytoń, perfumy). Wymyślmy więc takie formaty, które dla nowych klientów lotnisk będą na tyle atrakcyjne, by z nich korzystali – powiedział. Choć elitarność latania należy do przeszłości, a perspektywy rozwoju rynku nadal są bardzo dobre, najważniejszym decydentem pozostaje zarząd lotniska, bo to właśnie z nim najemca lokali podpisuje kontrakt. – Od jego decyzji zależy, czy dąży do maksymalizacji zysków z metra kwadratowego powierzchni, czy ma inne priorytety. My możemy elastycznie dostosować się do jego potrzeb – zapewnił.

Prezes LTR jest jednak przekonany, że w najbliższym czasie na polskich lotniskach nie zobaczymy supermarketów. – Na razie do takich przypadków dochodzi tylko w Niemczech, a to specyficzny rynek – uznał. Jak zaznaczył, wśród klientów sklepów lotniskowych są nie tylko pasażerowie, ale także pracownicy portów, osoby odbierające krewnych z samolotu czy też taksówkarze. – Dlatego w jakimś zakresie nasza oferta zaspokaja też potrzeby codzienne – stwierdził.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT: Strajk na razie bez większego wpływu na działanie spółki (aktualizacja)

Prawo i polityka

LOT: Strajk na razie bez większego wpływu na działanie spółki (aktualizacja)

Aleksander Domański 18 października 2018

Co CPK oznacza dla Modlina i lotnisk regionalnych?

Infrastruktura i lotniska

Co CPK oznacza dla Modlina i lotnisk regionalnych?

Roman Czubiński 15 października 2018

Lotnisko w Luksemburgu rusza z projektem Airport-City

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Luksemburgu rusza z projektem Airport-City

Tomasz Sniedziewski 18 października 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5