Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Marzec na plusie, ale spadają wskaźniki wypełnień samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2025
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Marzec na plusie, ale spadają wskaźniki wypełnień samolotów
fot. DFW Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w marcu 2025 roku. Odnotowano kolejne spadki w Ameryce Północnej, a także na Bliskim Wschodzie. Wskaźniki wypełnień samolotów nie są już tak imponujące jak w poprzednich miesiącach.

Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 3,3 proc. aniżeli w tym samym miesiącu 2024 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 5,3 proc.

Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 80,7 proc. To mniej o 1,6 punktu procentowego względem marca 2024 roku.

– Musimy śledzić uważnie spadek popytu na podróże lotnicze w Ameryce Północnej, bowiem nasilają się spekulacje dotyczące wpływu ceł i innych przeciwności gospodarczych na decyzje pasażerów. Marzec był nieznacznie lepszy od lutego, ale notowaliśmy niższe wskaźniki wypełnień samolotów – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 4,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o siedem proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów pogorszył się rok do roku o 1,7 punktu procentowego do poziomu 79,9 proc.

W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 1,9 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 2,5 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 82 proc. To o 1,3 punktu procentowego mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku.

Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w marcu wzrost ruchu o 9,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 11,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był niższy o 1,3 punktu procentowego i osiągnął pułap 84,1 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w marcu o 4,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe o 6,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był niższy rok do roku o 1,5 punktu procentowego i osiągnął poziom 78,2 proc.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w marcu spadek ruchu o jeden proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 2,8 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był z kolei niższy o 2,9 punktu procentowego i osiągnął pułap 74,6 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w marcu spadek ruchu o 0,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie było jednak wyższe o dwa proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był natomiast niższy o 1,8 punktu procentowego i osiągnął poziom 83 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w marcu wzrost ruchu o 7,7 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2024 roku. Oferowanie było wyższe o 12,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 3,3 punktu procentowego i osiągnął pułap 80,9 proc.

Przewoźnicy z Afryki odnotowali w marcu wzrost ruchu o 3,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 3,5 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był nieznacznie niższy o 0,2 punktu procentowe i osiągnął poziom 70,1 proc. To był najsłabszy wynik wśród analizowanych regionów.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Rafał Dybiński 02 kwietnia 2025

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Rafał Dybiński 02 kwietnia 2025

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Rafał Dybiński 02 kwietnia 2025

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Luty z małymi wzrostami i spadkami w Ameryce Północnej

Rafał Dybiński 02 kwietnia 2025

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 rok pod znakiem wzrostów i rekordów

Rafał Dybiński 31 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5