Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Hybrydowy model biznesowy – przyszłość europejskich przewoźników? cz.2


Wstecz Dalej

Autor:

dr Tomasz Balcerzak

Data publikacji:
2017-10-18 09:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hybrydowy model biznesowy – przyszłość europejskich przewoźników? cz.2
fot. Pexels
Dla LOT-u problemy każdego z konkurentów są szansą na wzmocnienie i rozszerzenie działalności – stwierdza w drugiej części felietonu dr Tomasz Balcerzak. Dodaje przy tym, że nawet jeśli upadający przewoźnik nie stanowi bezpośredniej konkurencji, to może być źródłem pozyskiwania m.in. wykwalifikowanego personelu.
Uproszczenie procedury rezerwacji i dystrybucji z wykorzystaniem sprzedaży bezpośredniej wydatnie obniżyło koszty działalności. Wykorzystanie Internetu jako głównego, często wyłącznego, kanału sprzedażowego wiązało się z rezygnacją z udziału w globalnych systemach rezerwacyjnych oraz ograniczeniem współpracy z tradycyjnymi biurami podróży. Kluczowym komponentem systemu rezerwacji on-line okazał się e-ticketing wspierany przyjaznymi w obsłudze stronami internetowymi.

Tanie latanie

Koszty pracy przewoźników niskosztowych są zdecydowanie niższe w porównaniu z tradycyjnymi liniami. Różnica między obu kategoriami przewoźników w tej grupie kosztów może wynieść nawet 50 proc. Na niższe koszty pracy składa się m.in. zatrudnienie mniejszej liczby pracowników obsługujących pasażerów, łączenie obowiązków kilku stanowisk pracy (np. personel pokładowy pomaga w pracach porządkowych na pokładzie), niższe średnie wynagrodzenie pracowników. Outsourcing pozostaje strategicznym narzędziem utrzymania kosztów na akceptowalnym poziomie. Tanie linie lotnicze zlecają na zewnątrz obsługę informatyczną, administracyjną, księgową, ale również naziemną (np. sprzątanie samolotów, transfer bagażu).

Modele działania dyskontowych operatorów lotniczych stale ewoluują i coraz trudniej wskazać jeden obowiązujący w całym sektorze. Można wymienić cztery typy przewoźników:
-przewoźników realizujących „czysty” model niskosztowy (np. Ryanair, Wizzair, BlueExpess);
-przewoźników hybrydowych z przewagą elementów modelu niskokosztowego (np. easyJet, Jet2, Transavia, Vueling);
-przewoźników hybrydowych z przewagą elementów modelu tradycyjnego (np. Norwegian, Flybe, Germanwings);
-przewoźników, których można określić wręcz „tradycyjnymi” (np. Air Berlin, Air Baltic, Niki, Meridiana Fly).

Wydaje się, że obiecującym modelem biznesowym działalności europejskich linii lotniczych jest model hybrydowy. Obecnie na rynku funkcjonuje więcej linii niskokosztowych z hybrydowym modelem działania łączącym elementy koncepcji niskokosztowej i tradycyjnej. Hybrydowi przewoźnicy m.in. uczestniczą w globalnych systemach rezerwacyjnych, podpisują umowy typu code share, stosują bardziej złożone taryfy, korzystają z kilku typów samolotów, obsługują dalekie połączenia, podwyższają komfort podróży, oferują połączenia tranzytowe, wprowadzają klasę business i programy lojalnościowe, oferują wiele nietypowych dla niskokosztowych przewoźników elementów: rozbudowaną siatkę połączeń typu hub and spoke (zamiast połączeń typu point to point), programy lojalnościowe, własne huby, bezpłatnie programy rozrywkowe, ekrany wideo i prasę na pokładach samolotów, umowy typu code share itp.

Szansa dla LOT-u?

Ostatni kryzys niskokosztowego Rynaira, którego prawdopodobną przyczyną odwoływania wielu lotów, jest brak pilotów, którzy odchodzą do przewoźników oferujących im korzystniejsze warunki pracy (i nie chodzi tylko o warunki płacy), świadczy również o tym, że kontynuacja skrajnie niskokosztowego modelu biznesowego, nie jest również dobra dla pracowników i stabilności takiego biznesu.
Z punktu widzenia Polskich Linii Lotniczych LOT problemy każdego z konkurentów są szansą na wzmocnienie i rozszerzenie działalności. Nawet jeśli upadający przewoźnik nie stanowi bezpośredniej konkurencji, to może być źródłem pozyskiwania m.in. wykwalifikowanego personelu np. pilotów, mechaników których obecnie na rynku pracy jest bardzo mało. Ponadto LOT, posiadając ambicje bycia największym przewoźnikiem w Europie Środkowo-Wschodniej przy wdrożeniu koncepcji realizacji rejsów z Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie zmuszony rozszerzyć swój obszar ciążenia-pozyskiwania pasażerów. Szczególne znaczenie będą mieli pasażerowi tranzytowi, którzy korzystają z połączeń i hubów konkurencyjnych przewoźników i o których LOT będzie konkurował.

Należy jednakże pamiętać, że przyszłość europejskich przewozów lotniczych należeć będzie do linii lotniczych posiadających hybrydowy model biznesowy, wobec czego LOT powinien wdrażać i utrzymywać taki model, aby móc konkurować w Europie.   

Pierwszą część felietonu można przeczytać tutaj

Dr Tomasz Balcerzak, wykładowca na kierunku prawo lotnicze w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Hybrydowy model biznesowy – przyszłość europejskich przewoźników?

Biznes i przemysł

Hybrydowy model biznesowy – przyszłość europejskich przewoźników?

dr Tomasz Balcerzak 17 października 2017

Ryanair Sun jest już oficjalnie spółką

Biznes i przemysł

Ryanair Sun jest już oficjalnie spółką

Justyna Urbaniak 04 sierpnia 2017

Brexit zaszkodzi Ryanairowi i easyJet

Prawo i polityka

Brexit zaszkodzi Ryanairowi i easyJet

Michał Szatkowski 21 sierpnia 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5