Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Horała: Obecny system infrastruktury lotniczej w Polsce na skraju swoich możliwości

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Horała: Obecny system infrastruktury lotniczej w Polsce na skraju swoich możliwości
fot. Lotnisko Chopina
Wyniki odnotowane w 2019 roku przez polskie porty regionalne oraz przez Lotnisko Chopina w Warszawie udowadniają, że zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury jest duże. Jak mówił podczas konferencji prasowej pełnomocnik ds. budowy CPK, Marcin Horała, system, który mamy do dyspozycji jest na skraju swoich możliwości.

W ciągu ostatnich lat branża lotnicza w Polsce odnotowała wzrost dynamiki rozwoju. 49 mln pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska w 2019 roku to liczba budująca, a szacunki dotyczące przyszłych lat sięgają nawet 60 mln. O możliwościach dalszego rozwoju w obecnym systemie oraz o perspektywach, jakie otworzy Centralny Port Komunikacyjny, mówili podczas wtorkowej konferencji prezes spółki CPK Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, dyrektor Lotniska Chopina Mariusz Szpikowski oraz Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa lotniczego.

Na skraju możliwości


Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała, uważa, że system, który mamy do dyspozycji jest na skraju swoich możliwości. − Widać to choćby na przykładzie Lotniska Chopina. Jest ono portem śródmiejskim, nie da się go w nieskończoność rozbudowywać i poprawiać jego przepustowości. System w obecnym kształcie nie odpowiada wyzwaniom następnych 5-10 lat. Jesteśmy w momencie przełomowym, najbliższe lata wyczerpią dotychczasowy model wzrostu – podkreślał.

Jako jeden z czołowym problemów inwestycji infrastrukturalnych przedstawiciele spółek lotniczych wymieniają roszczenia dotyczące obszarów ograniczonego użytkowania. − Potrzebne są zmiany w prawie lotniczym. Obecnie mamy do czynienia z – nie boję się użyć tego słowa – patologiami w składaniu roszczeń dotyczących hałasu. Musimy mierzyć się z kancelariami prawnymi, które udają się do mieszkańców terenów okołolotniskowych i zachęcają do wnoszenia skarg w zamian za podział zysków. Dodatkowo roszczenia są przyznawane nie na podstawie średniego hałasu w całym roku, ale na podstawie doby, w której hałas osiągnął najwyższy poziom – powiedział wiceminister Horała.

Jak dodawał Artur Tomasik, prezes GTL, obecnie przyznawane są odszkodowania od wyimaginowanych strat. − Mamy najbardziej liberalne przepisy dotyczące odszkodowań w Europie. Wypłacamy odszkodowania od hipotetycznej utraty mienia. Przy realizacji inwestycji musimy uwzględniać odszkodowania niejednokrotnie przewyższające jej nakłady finansowe. Możemy się godzić z realną stratą, ale nie ma o niej mowy w przypadku, w którym mieszkańcy okolic portów lotniczych żądają rekompensat, ale dalej chcą tam mieszkać – mówił Artur Tomasik.

CPK zmieni strukturę lotnisk

Pełnomocnik rządu wspomniał również o pakiecie lotniczym. Jak zaznaczył, nie będzie to jeden pakiet ustaw, ponieważ to opóźniłoby jego prawomocność. Na czele zmian, jakie czekają polskie lotnictwo, stoi budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, a co za tym idzie, waży się dalszy los warszawskiego Lotniska Chopina. Jako plany stołecznego portu lotniczego na najbliższą przyszłość, dyrektor PPL, właściciela lotniska, Mariusz Szpikowski określił zbudowanie solidnego ruchu przesiadkowego, który przejmie po nim CPK.

− Program CPK wymusił strategię systemowego podejścia do lotnictwa. Lotnisko Chopina musi się w taką strategie wpisywać. Nigdy przed CPK nie zastanawialiśmy się, jaki ten system miałby być. Lotnisko Chopina jest portem rozwijanym do granic możliwości, ale bez konkretnego pomysłu. Jego rozbudowa odpowiadała bieżącym potrzebom. Chcemy zbudować taki system, w którym Polska będzie na głównym szlaku komunikacyjnym, co przyniesie wymierne korzyści gospodarcze – mówił Mariusz Szpikowski.

Jeśli potwierdzą się słowa prezesa spółki CPK, Mikołaja Wilda, pierwsze prace prowadzące do powstania portu, mającego przejąć ruch przesiadkowy z Lotniska Chopina, mają rozpocząć się w 2023 roku. To wtedy ma zostać wbita pierwsza łopata. − Jest to cel, do którego obecnie dąży spółka – mówił prezes Wild. – Kwota w wysokości 300 mln zł przyznana przez rząd to pierwsza transza finansowania. Kolejnym krokiem przewidzianym w ustawie o CPK jest program wieloletni. Ta inwestycja ma szanse powodzenia dlatego, że od początku towarzyszy jej postanowienie: ,,Pracujemy z najlepszymi”, stąd współpraca z IATA i poszukiwanie najlepszych doradców z całego świata – dodawał prezes CPK.

Jak podkreślił minister Marcin Horała, inwestycja Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie w większości finansowana w sposób rynkowy. Udział podatnika będzie w niej niewielki. Minister dodał również, że projekt spotyka się z umiarkowanym zrozumieniem ze strony opozycji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Zobacz również:

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Zobacz również:

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Infrastruktura i lotniska

Horała: Sam się zwolnię, audyt CPK nic nie znaczy

Redakcja/przegląd prasy 04 grudnia 2023

Horała: Twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna. Stracimy reputację

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5