Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Horała: Fuzja CPK z PPL jest niezbędna. Będzie nowa spółka


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras

Data publikacji:
2021-09-13 10:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Horała: Fuzja CPK z PPL jest niezbędna. Będzie nowa spółka
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała zapowiedział w ramach projektu Centralny Port Komunikacyjny stworzenie grupy kapitałowej CPK z udziałem m.in. Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". Docelowo w Grupie pojawi się też spółka "CPK Lotnisko".
– PPL to przedsiębiorstwo państwowe. Zgodnie z planowanymi przez nas rozwiązaniami, chcemy je przekształcić w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem – powiedział Horała w kuluarach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Chodzi o projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały, który pod koniec lipca br. ukazał się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jednym z zapisów projektu jest komercjalizacja PPL-u, która miałaby się odbyć nie później niż sześć miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanych przepisów. – Niezbędna jest fuzja, czyli połączenie PPL z CPK. Żeby przeprowadzić to połączenie, to znacznie łatwiej jest zmienić PPL z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę prawa handlowego, a następnie wnieść udziały PPL na kapitał CPK – tłumaczył Horała.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że absurdem jest, aby w momencie docelowym były w Polsce dwa rywalizujące ze sobą państwowe podmioty zarządzające infrastrukturą lotniskową. Jak wynika z zapisów projektu wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK. Ma ona np. otrzymać analogiczne uprawnienia, jakie posiada zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK. Wskazano, że chodzi o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz SP wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego. Horała przypomniał, że w ramach koncepcji CPK, jeszcze w 2018 roku została podjęta decyzja o przeniesieniu głównego, liniowego ruchu pasażerskiego z Lotniska Chopina w Warszawie na CPK.

– Czyli w tym momencie jedna niezależna firma PPL musiałaby zwalniać, ciąć koszty, podczas gdy druga, czyli CPK, szukałaby na rynku ludzi do pracy. Dzięki fuzji, wszyscy pracujący w PPL będą mieli ciągłość pracy, zapewnioną przyszłość w ramach CPK, które będzie wymagało zatrudnienia specjalistów, różnych zawodów lotniczych, czyli tych fachowców, którzy obecnie pracują w PPL. Także PPL, jako element grupy CPK, może już ich na to przygotowywać – wyjaśnił pełnomocnik.

Zdaniem wiceministra, dzięki tej decyzji usprawnieniu ulegną także rożnego rodzaju rozwiązania organizacyjno–techniczne, np. w dziedzinie systemów ochrony bezpieczeństwa, systemu transportu bagażu. – Będzie można je wdrażać, testować, udoskonalać na działającym już lotnisku. Czyli PPL może być znakomitym zasobem know-how, rozwiązań, które później znajdą swój dalszy ciąg i mogą być rozwinięte – wyznał Horała, dodając, że budowane przez PPL lotnisko w Radomiu jest pomyślane, jako lotnisko komplementarne do CPK. Zdaniem wiceministra, "gospodarczo się to nie zepnie", jeżeli będzie to w dwóch jednostkach gospodarczych. – Z całego szeregu przyczyn ten ruch komercjalizacji PPL i powołania Grupy CPK jest konieczną oczywistością –  wskazał Horała.

Dopytywany, kto znajdzie się jeszcze w Grupie CPK oprócz PPL, Horała przekazał, że będą w niej także wszystkie podmioty, które są w PPL. Przypomniał, że PPL ma udziały w regionalnych portach lotniczych, oraz podmioty zajmujące się obsługą ruchu lotniczego np. firmę handlingową. Jak dodał, podmioty te w sposób naturalny znajdą na CPK swoje zatrudnienie. – Docelowo w Grupie CPK bardzo prawdopodobne pojawi się spółka "CPK Lotnisko". Sama spółka CPK jest tak naprawdę trochę quasi urzędem państwowym, zarządcą infrastruktury, należącym w 100 proc. do Skarbu Państwa i która to ma np. ustawowy obowiązek wspierania działalności pełnomocnika CPK – powiedział Horała. Wyjaśnił, że nowa spółka "CPK Lotnisko", będzie bardziej biznesową, która stworzy możliwość objęcia pakietu mniejszościowego przez inwestora branżowego.

–  Kluczowym założeniem jest utrzymanie polskiej kontroli w tej spółce, czyli 51 proc. udziałów musi zostać po stronie polskiej. I ta spółka będzie już gromadzić kapitał i budować bezpośrednio lotnisko. Założenie podstawowe jest takie, że w komponencie lotniskowym, gros finansowania nie będzie obciążało budżetu państwa –  powiedział pełnomocnik. Wiceminister przekazał, że projekt ustawy jest na etapie konsultacji. – 
Przyjmujemy jeszcze różnego rodzaju uwagi do tej ustawy, która zawiera cały szereg innych, ważnych rozwiązań m.in kolejowych, ułatwień w inwestycjach, czy kwestii wykupu gruntów. Liczę na to, że Sejm na przełomie roku uchwali tę ustawę – ujawnił Horała, który pytany o to, kiedy poznamy dokładną lokalizację CPK, odpowiedział, że z chwilą wydania ostatecznej, prawomocnej decyzji środowiskowej. – 
Delimitację inwestorską, czyli ten wariant, z którym będziemy szli po decyzję środowiskową, podtrzymuję, że jesienią tego roku – podsumował wiceminister.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wojtera: Postaramy się, aby pasażerowie polubili Radom. Modlin na tym nie straci

Pasażer i linie lotnicze

Wojtera: Postaramy się, aby pasażerowie polubili Radom. Modlin na tym nie straci

Rafał Dybiński 11 września 2021

Warszawa-Modlin. Czy PPL i Mazowsze zaczną współpracować?

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin. Czy PPL i Mazowsze zaczną współpracować?

Łukasz Malinowski 09 września 2021

Europejskie lotniska V4+ jednym głosem o międzynarodowej współpracy

Infrastruktura i lotniska

Europejskie lotniska V4+ jednym głosem o międzynarodowej współpracy

inf. pras 09 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5