Kolejne duże projekty infrastrukturalne w regionie łódzkim, które są niezbędne do organizacji wystawy Expo 2022, zapowiedział dziś wicepremier Piotr Gliński. Zapewnił o szerokim wsparciu rządu dla polskiej branży transportowej i o otwartości na współpracę z producentami zagranicznymi. Ma być ona istotna zwłaszcza w kontekście budowy tzw. Jedwabnego Szlaku z Chin do Łodzi.
– Infrastruktura transportowa jest jednym z najważniejszych mechanizmów rozwoju kraju – mówił dziś na Kongresie Rozwoju Transportu w Łodzi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński. Zapewniał, że rząd będzie wspierał branżę transportową ze szczególnym uwzględnieniem kolei m.in. dzięki programowi Luxtorpeda 2.0. – Bez branży transportowej rozwoju nie ma – stwierdził.
Współpraca z kapitałem zagranicznym „na cywilizowanych zasadach”
Jak deklarował wicepremier, jednym z filarów rozwoju ma być wsparcie dla producentów branży kolejowej. – Wydaje się, że jeden z głównych celów planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, czyli reindustrializacja, jest opisany w planie bardzo dobrze. Jest tam wręcz podstawowe miejsce dla branży kolejowej – wskazywał. Kluczową rolę w uprzemysłowieniu mają pełnić producenci polscy.
Zapewnił przy tym, że rząd nie zamyka się na kapitał spoza Polski. – Zapraszamy do współpracy także podmioty zagraniczne, do współpracy na cywilizowanych zasadach – mówił. – Musi być to taki układ, w którym obie strony wygrywają, sytuacja win-win – tłumaczył. Firmy zagraniczne mają też pełnić istotną rolę przy realizacji projektów o zasięgu ponadnarodowym, m.in. szlaku biegnącego z Chin do Europy, który ma kończyć się w Łodzi.
Duże szanse na organizację Expo, które pomoże infrastrukturze
– To właśnie w Łodzi powinno powstać wielkie centrum logistyczne do jego obsługi – ocenił Piotr Gliński. – I ono tutaj powstanie, to bardzo ważne dla rozwoju i miasta, i kraju – deklarował. Potwierdził też, że jedną z dużych inwestycji realizowanych w regionie łódzkim ma być budowa tunelu średnicowego pomiędzy dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. – To przedsięwzięcie stało pod znakiem zapytania, ale ono musi być realizowane, zwłaszcza, że właśnie kończy się pierwszy jego etap [budowa podziemnej Łodzi Fabrycznej] – powiedział.
Powstanie tunelu średnicowego ma być elementem przygotowań do wystawy Expo 2022 w Łodzi. – Mamy nadzieję, że to tu odbędzie się pierwsza taka wystawa w naszej części Europy. Aktualnie wiadomości są raczej pozytywne – mówił wicepremier. Jak wskazywał, koszty organizacji tej wystawy sięgną ok. 5 mld zł. Jest to związane m.in. ze spodziewaną liczbą zwiedzających – ok. 8 mln w ciągu trzech miesięcy.
Wystawa pozwoli na „wspaniałe efekty rozwojowe”
Tak wysokie wydatki są jednak zdaniem Piotra Glińskiego opłacalne. – Mniej więcej połowa kosztów będzie zwrócona poprzez komercjalizację, częściowo będzie to inżynieria finansowa, która będzie się samofinansowała – wskazywał. – Natomiast efekty rozwojowe tego przedsięwzięcia będą wspaniałe – przekonywał. Dodał, że rząd pracuje obecnie nad stworzeniem dodatkowych rozwiązań infrastrukturalnych, które będą niezbędne w czasie Expo, a które następnie będą służyć Łodzi przez kolejne dziesięciolecia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.