Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Gdańsk: W ciągu dwóch lat rozpocznie się budowa pirsu


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-02-15 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy,pl/ Port Lotniczy Gdańsk\

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk: W ciągu dwóch lat rozpocznie się budowa pirsu
fot. Port Lotniczy Gdańsk
Nowy pirs, którego budowa planowana jest w gdańskim porcie lotniczym, zwiększy przepustowość lotnika do ok. 9 mln pasażerów rocznie. Obiekt powstanie w ciągu najbliższych kilku lat, kosztem około 100 mln zł.
– Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

16 tys. m2 nowej przestrzeni

Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2, mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości), powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

Pirs  będzie posiadał cztery klatki zewnętrzne, które będą wyposażone w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy w gdańskim porcie wystąpi możliwość obsługi za pomocą rękawa samolotu przylatującego/odlatującego z/do strefy non-Schengen, co jest dzisiaj istotne z punktu widzenia jakości obsługi samolotów czarterowych, a w przyszłości również samolotów rejsowych. Nowe klatki umożliwią obsłużenie ośmiu bramek wylotowych (tzw. gate), zlokalizowanych na pierwszym piętrze. Pirs także będzie posiadał dwie bramki wylotowe przeznaczone dla autobusów poruszających się po płytach postojowych.

– Nowa strefa wylotowa zlokalizowana w pirsie dedykowana będzie dla lotów do strefy non-Schengen, które obecnie obsługiwane są przez Terminal T1. Po zbudowaniu pirsu Terminal T1 nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję wylotową, lecz opcja ta będzie uruchamiana wyłącznie jako rezerwowa w przypadku wystąpienia ewentualnych problemów z przepustowością – dodaje Kloskowski.

Lotnisko stale ulepsza infrastrukturę

W ramach budowy pirsu zmieni się również część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj ruch przylotowy jest obsługiwany za pomocą 5 taśm odbioru bagażu, a po zbudowaniu pirsu możliwe będzie zainstalowanie 9 taśm.

Mimo nierozbudowywanej powierzchni hali ogólnodostępnej terminalu, ta część lotniska również ulegnie zmianom. Już teraz trwa uruchamianie kolejnych 20 punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in). Po rozbudowie ich łączna liczba wyniesie więc 40 punktów odprawy. Dodatkowo przyszła budowa pirsu umożliwi zmianę aranżacji części istniejących powierzchni Terminalu T2, dzięki czemu możliwe będzie m.in. rozbudowanie centralnego punktu kontroli bezpieczeństwa pasażera i bagażu. Obecnie pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co znacznie zwiększy przepustowość tej strefy. 

Port lotniczy na miarę potrzeb

– Naszą infrastrukturę budujemy jako "skrojoną na miarę". Oczywiście świadomi jesteśmy rosnącego ruchu pasażerskiego, dlatego nauczeni doświadczeniem, staramy się być przysłowiowe dwa kroki przed potrzebami wynikającymi z naszego rozwoju. Niemniej, aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów, móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. Jeszcze w tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata – powiedział Tomasz Kloskowski.

Jeszcze w tym roku gdańskie lotnisko ma zamiar podnieść swoją kategorię ILS do najwyższej obecnie osiąganej kategorii na świecie, czyli CAT IIIB. Kolejną i dużo większą inwestycją będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego poprzez dobudowanie tzw. pirsu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Filipiny: Lotnisko w Manili zwiększy przepustowość do 100 mln pasażerów rocznie

Infrastruktura i lotniska

Filipiny: Lotnisko w Manili zwiększy przepustowość do 100 mln pasażerów rocznie

Justyna Urbaniak 14 lutego 2018

Francja rezygnuje z budowy nowego lotniska

Infrastruktura i lotniska

Francja rezygnuje z budowy nowego lotniska

Justyna Urbaniak 19 stycznia 2018

Kambodża planuje budowę nowego lotniska, by nadążyć za rosnącym ruchem pasażerskim

Infrastruktura i lotniska

Kambodża planuje budowę nowego lotniska, by nadążyć za rosnącym ruchem pasażerskim

Justyna Urbaniak 12 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5