Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: ILS II kategorii coraz bliżej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Gdańsk: ILS II kategorii coraz bliżej
fot. Port Lotniczy Gdańsk
Znamy zwycięzcę przetargu, który wykona oświetlenie osiowe na drogach kołowania i płytach postojowych w Porcie Lotniczym w Gdańsku. To inwestycja niezbędna, aby na lotnisku mogła zostać podniesiona kategoria systemu ILS, który umożliwia pilotom operowanie w złych warunkach atmosferycznych.

Za najkorzystniejszą ofertę w przetargu na oświetlenie dróg kołowania i płyt postojowych uznano ofertę spółki zależnej Elektrotimu – Mawilux, która zaproponowała wykonanie zadania za 7,74 mln zł brutto. Oświetlenie zainstalowane zostanie dla warunków widoczności RVR <= 350 m.

Aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w trudnych warunkach atmosferycznych, niezbędny jest system ILS, składający się z dwóch anten przekazujących samolotom dokładną drogę do miejsca, w którym podwozie powinno się zetknąć z pasem startowym. Dodatkowo ten sam pas powinien być wyposażony w odpowiednie światła oraz lampy. Dziś lotnisko w Gdańsku, tak jak większość portów regionalnych w Polsce (poza Modlinem), posiada ILS najniższej, I kategorii. Pozwala on lądować, gdy podstawa chmur jest na wysokości nie niższej niż 61 metrów, a widzialność wzdłuż pasa musi wynosić co najmniej 550 m. Wraz z podwyższeniem kategorii, zwiększa się też możliwość operacyjna lotniska. 

Inwestycja polegająca na zwiększeniu kategorii systemu ILS, prowadzona obecnie na gdańskim lotnisku pod ruchem, podzielona została na trzy etapy. Pierwsza polegała na wyremontowaniu odcinka o długości 1000 m od strony Banina. Drugi, obejmujący 1000-metrowy odcinek od strony obwodnicy, ruszył 16 marca i potrwa do 10 maja. W czasie tych dwóch etapów pas startowy zostanie skrócony do 1800 metrów długości, zamiast 2800 m. To minimalna długość, która pozwala na wykonywanie operacji lotniczych w porcie. 11 maja ruszy ostatni etap, którego zakończenie przewidziano na 14 czerwca. Obejmie on środkowy odcinek drogi, której nie da się wyłączyć z użytkowania bez zamykania lotniska. W godzinach nocnych – od 24:00 do 5:00 do osi pasa doprowadzane będą instalacje, do których podłączone zostaną lampy umieszczone w osi pasa. Lotnisko będzie musiało zostać jednak zamknięte na dwa dni, podczas których konieczna będzie wymiana samej nawierzchnia pasa. Nastąpi to w weekend 13-14 czerwca. 

Całość inwestycji pochłonie 60 mln zł, a ich wykonawcą jest firma Qumak. Oprócz instalacji systemu ILS zmodernizuje ona również całą drogę startową. Wszystkie prace związane z podwyższeniem kategorii systemu naprowadzania samolotów mają się zakończyć w pierwszej połowie 2015 roku. Jego uruchomienie i uzyskanie niezbędnych certyfikatów zaplanowano do końca 2015 roku. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5