Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Furgalski: Baranów dobrą lokalizacją, ale idea CPK dyskusyjna


Wstecz Dalej

Autor:

Michał Szymajda, Leonard Dolecki

Data publikacji:
2017-09-20 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Furgalski: Baranów dobrą lokalizacją, ale idea CPK dyskusyjna
fot. ZDG TOR/ Łukasz Patera
– Wciąż nie jestem do końca przekonany co do konieczności budowy CPK. Żal mi straconych możliwości rozwoju Lotniska Chopina. Wydaje mi się, że wspólny zarządca Lotniska Chopina i Modlina mógłby osiągnąć więcej niż nowy port lotniczy – mówi w rozmowie z portalem „Rynek Lotniczy” Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje przy tym, że jeśli Centralny Port Komunikacyjny ma powstać to Baranów jest dobrą lokalizacją.
Mimo, że rząd traktuje budowę Centralnego Portu priorytetowo nadal niektórzy eksperci nie są przekonani do tego przedsięwzięcia. – Kiedy po raz pierwszy analizowano lokalizację CPK, wciąż istniała rezerwa terenu i możliwości rozwoju lotniska na Okęciu i podniesienie jego przepustowości nawet do 70 mln pasażerów rocznie – podkreśla Adrian Furgalski.

Dobra lokalizacja

Jednak prace nad projektem idą na przód. Według ostatnich informacji najbardziej prawdopodobną lokalizacją Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest gmina Baranów w województwie mazowieckim. Jak twierdzi ekspert – w tej lokalizacji lotnisko będzie mogło funkcjonować nawet bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę dojazdową.

– Dziś lokalizacja w Baranowie ma infrastrukturę niezłą jeśli chodzi o dojazd do stolicy i nawet jeśli budowa CPK nie zbiegnie się w czasie z budową KDP, to wydaje się, ze przez pewien okres byłaby ona wystarczająca. Bowiem mamy w pobliżu Centralną Magistralę Kolejową, mamy linię łódzką. Dzisiaj, w okolicę tej lokalizacji można dojechać pociągiem nawet w 25 minut, ale dedykowane pociągi lotniskowe, mogły by dotrzeć do centrum jeszcze szybciej – mówi Adrian Furgalski.

Potrzeba KDP

Zdaniem wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR – mimo to i tak konieczne jest zadbanie o inne przedsięwzięcia komunikacyjne związane z CPK. – Biorąc pod uwagę, że decyzja w sprawie lokalizacji w zasadzie CPK zapadła, trzeba zwrócić uwagę, że wciąż nie ma ostatecznej decyzji w sprawie KDP, a bez szybkich połączeń nowy port lotniczy będzie mocno kulawy, zwłaszcza jeżeli chodzi o dojazd do innych ośrodków niż Warszawa – komentuje.

Dodatkowo odpowiednia lokalizacja może także wpłynąć na zdolność transportu towarów dzięki Portowi Solidarność. – Myślę też o autostradzie A2, która biegnie w pobliżu i o drodze krajowej nr 50, bo ona jest dziś obwodnicą dla TIRów. Jeśli weźmiemy pod uwagę plan zbudowania pełnego ringu w promieniu od 40 do 50 km od Warszawy, zyskamy dobrą bazę do uczynienia z CPK także portu cargo – mówi Adrian Furgalski.

Obecnie podawana lokalizacja, czyli gmina Baranów, leży znacznie bliżej Warszawy niż Łodzi. – Można powiedzieć, że jest pewna nierównowaga w położeniu planowanego portu lotniczego w Gminie Baranów, ponieważ będzie leżał znacznie bliżej Warszawy niż Łodzi, ale nie oszukujmy się – to Warszawa jest głównym jądrem komunikacyjnym, generującym ruch turystyczny i biznesowy. Z kolei dla pasażerów przesiadających się w hubie odległość od Łodzi i Warszawy i tak nie będzie miała znaczenia – komentuje wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Lata przygotowań

Jednak nawet przygotowywana specustawa dotycząca CPK nie spowoduje, że uda się wybudować ogromne lotnisko bez odpowiednich analiz. – To na co trzeba zwrócić uwagę – od momentu decyzji na „tak” przynajmniej 5 lat muszą trwać badania meteorologiczne. Nie można z tym pójść na skróty i one mogą wiele pokrzyżować. Od nich zależy bezpieczeństwo operacji lotniczych, tak długo trwają one na całym świecie. Nie powinno być tu co prawda zaskoczenia, ale zwracam uwagę na to, że to istotny element – informuje ekspert.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: W przyszłym tygodniu koncepcja budowy Portu Solidarność, czyli CPK

Infrastruktura i lotniska

Wild: W przyszłym tygodniu koncepcja budowy Portu Solidarność, czyli CPK

Leonard Dolecki 19 września 2017

Do 52 operacji na godzinę. Lotnisko Chopina ma nowy plan dla przepustowości

Infrastruktura i lotniska

Do 52 operacji na godzinę. Lotnisko Chopina ma nowy plan dla przepustowości

Jakub Madrjas 20 września 2017

Jak to z centralnym lotniskiem było…

Infrastruktura i lotniska

Jak to z centralnym lotniskiem było…

mt 19 września 2017

 

PPL będzie spółką akcyjną. Zintegruje się z CPK

Infrastruktura i lotniska

PPL będzie spółką akcyjną. Zintegruje się z CPK

21 czerwca 2022

Linia Oman Air  wstąpi do sojuszu oneworld

Pasażer i linie lotnicze

Linia Oman Air wstąpi do sojuszu oneworld

21 czerwca 2022

LOT odwołuje rejsy do Amsterdamu

Pasażer i linie lotnicze

LOT odwołuje rejsy do Amsterdamu

21 czerwca 2022

Kontrolerzy: Nie chcemy nowego kryzysu

Pasażer i linie lotnicze

Kontrolerzy: Nie chcemy nowego kryzysu

21 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5