Polacy od wielu lat chętnie podróżują samolotem do Bułgarii, aby spędzić nad Morzem Czarnym letni wypoczynek. W tym roku do Burgas i Warny z Polski poleciało prawie pół miliona pasażerów.
– Polska jest jednym z najbardziej odpornych i najsilniejszych rynków turystycznych na bułgarskim wybrzeżu nie tylko przed, ale także w trakcie i po trudnym okresie pandemii COVID-19. Od trzech lat Polska jest rynkiem nr 1 na lotnisku w Burgas i wśród pięciu najlepszych rynków dla lotniska w Warnie – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym dyrektor generalny Fraport Bułgaria, dr Frank Quante.
Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy:
Jak polski rynek jest ważny dla bułgarskich portów lotniczych?Dr Frank Quante, dyrektor generalny Fraport Bułgaria: Polska jest jednym z najbardziej odpornych i najsilniejszych rynków turystycznych na bułgarskim wybrzeżu nie tylko przed, ale także w trakcie i po trudnym okresie pandemii COVID-19. Od trzech lat Polska jest rynkiem nr 1 na lotnisku w Burgas i wśród pięciu najlepszych rynków dla lotniska w Warnie. Ponadto polski rynek jest jednym z nielicznych w tym roku, który przekroczył swoje poziomy na lotnisku w Burgas w porównaniu z ostatnim rokiem przed pandemią (2019), co sprawia, że mocno wierzymy w dalszy rozwój tego rynku, który cechuje się tak dużym potencjałem. To jeden z głównych powodów, dla których zdecydowaliśmy się rozpocząć promocyjny roadshow Bułgarii w Polsce. Mimo że bułgarskie wybrzeże Morza Czarnego znalazło się w pierwszej trójce najchętniej wybieranych letnich destynacji przez gości z Polski, jesteśmy przekonani, że dzięki silniejszej promocji bułgarskiego wybrzeża w nadchodzących latach przyciągniemy znacznie więcej turystów.
Ilu pasażerów przyleciało z Polski do Bułgarii w tym sezonie letnim i przez cały rok?W tym roku na lotnisku w Burgas obsłużyliśmy ponad 420 tys. pasażerów z Polski, z czego prawie 390 tys. dotyczyło okresu letniego maj – wrzesień. Na lotnisku w Warnie powitaliśmy ponad 101 tys. polskich pasażerów, głównie w okresie letnim.
Więcej pasażerów przylatuje lotami regularnymi czy czarterowymi? Jeśli chodzi o usługi rozkładowe i czarterowe, istnieje wyraźna różnica między obydwoma lotniskami. Na lotnisku w Burgas widzimy silny wpływ tanich linii lotniczych obsługujących loty do i z Polski, co w dużej mierze determinuje ogólny obraz. Na przykład w tym roku Wizz Air obsługiwał loty do ośmiu miejsc w Polsce, a Ryanair trzy polskie trasy. Oprócz tego były też bezpośrednie loty regularne obsługiwane przez PLL LOT i Enter Air. 54 proc. lotów było rejsami rozkładowymi, natomiast 46 proc. było operacjami czarterowymi. Na lotnisku w Warnie 90 proc. lotów do i z Polski były to loty czarterowe, a tylko 10 proc. rozkładowe.
Dlaczego Burgas ma więcej lotów do i z Polski niż Warna? Liczba lotów jest wypadkową popytu turystycznego, preferencji i świadomości destynacji. Południowe bułgarskie wybrzeże Morza Czarnego, w tym jego największy i najsłynniejszy kurort Słoneczny Brzeg oraz miasto Nesebyr, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, są lepiej znane w Polsce jako miejsca wypoczynku. Nasz niedawny roadshow w Polsce ma na celu zwiększenie świadomości na temat Bułgarii i różnorodności jej produktu turystycznego, w tym na temat północnego wybrzeża, gdzie turyści mogą znaleźć światowej klasy pola golfowe, uzdrowiska, czy najstarszy na świecie złoty skarb. To tylko kilka dobrych powodów do odwiedzenia okolice Warny.
Fraport jest operatorem bułgarskich portów lotniczych. Czy łatwo jest obsługiwać lotniska w tym kraju? Fraport jest dumnym operatorem dwóch bułgarskich portów lotniczych położonych nad morzem. Głęboko wierzymy, że bułgarskie wybrzeże Morza Czarnego ma ogromny potencjał do przyszłego rozwoju, dlatego robimy wszystko, co w naszej mocy, aby nadal wdrażać najlepsze praktyki w obsłudze naszych klientów i partnerów.
Czy współpracujecie lub czy łatwo jest kooperować z bułgarskim rządem? Współpracujemy z władzami lokalnymi i krajowymi w duchu wzajemnej współpracy i zrozumienia. Jest to jeden z kluczy udanych koncesji portów lotniczych w Warnie i Burgas. Wiele lotów do i z Bułgarii obsługiwanych jest przez tanich przewoźników.
Słyszeliśmy, że lotniska rozważają podwyższenie opłat lotniskowych. Zamierzacie podnieść stawki? Nasze opłaty lotniskowe są regulowane przez rząd i opierają się na kosztach, na podstawie już zrealizowanych inwestycji. Są obliczone i rozkładają się na znacznie większą liczbę lotów niż obecnie obsługujemy. Lotów jest mniej ze względu na pandemię COVID-19, a następnie wybuch wojny w Ukrainie. Jednocześnie mierzymy się z szybko rosnącymi wydatkami i wysoką inflacją. Aby mieć zdrowy model biznesowy, musimy mieć pewność, że nasze koszty są pokrywane.
Tanie linie lotnicze chcą za wykonywanie lotów być subsydiowane. Jeśli podniesiecie wysokość opłat, to nie boicie się, że niskokosztowcy powiedzą „do widzenia”, tak jak było to ostatnio Grecji? Koszty rosną we wszystkich przedsiębiorstwach, w tym w przemyśle lotniczym, i nie można oczekiwać, że porty lotnicze będą jedynymi podmiotami ponoszącymi rosnące koszty. Jeśli konieczne będą dostosowania [wysokości opłat lotniskowych, od red.], będą one wynikać z obiektywnych przyczyn. Jednocześnie Fraport Bułgaria zawsze wspierał swoich klientów, mam na myśli linie lotnicze, w tym przewoźników niskokosztowych. Nadal będziemy wspierać zobowiązania linii lotniczych do długoterminowego i zrównoważonego wzrostu ruchu.
Co Fraport zrobił od czasu przejęcia bułgarskich portów lotniczych?Istnieje wiele obszarów, w których dokonaliśmy znaczących ulepszeń. W infrastrukturę, modernizację obiektów lotniskowych, zainwestowaliśmy 208 mln euro. Przebudowaliśmy światła podejścia i zmodernizowaliśmy systemy sterowania oświetleniem lotniskowym na obu lotniskach. Pas startowy lotniska w Warnie został wyremontowany z 30-centymetrową nakładką asfaltową i całkowicie nowym systemem oświetlenia. Dokonano znacznych rozszerzeń i modernizacji konstrukcji płyty postojowej w Burgas, w celu dostosowania się do zwiększonego zapotrzebowania obsługi ruchu pasażerskiego i operacji towarowych. Największymi inwestycjami na obu lotniskach są nowe terminale pasażerskie i tereny przyległe portom, które zapewniają nowoczesne środowisko i usługi dla wszystkich pasażerów. I rzeczywiście, w prawie wszystkich drugorzędnych budynkach na obu lotniskach dokonano wielu prac modernizacyjnych, aby poprawić warunki pracy i efektywność energetyczną.
Czy porty zarobiły wystarczająco dużo, aby przetrwać, niski pod względem liczby operacji lotniczych, sezon zimowy? Nadal jesteśmy poważnie dotknięci pandemią. Fraport Bułgaria podjął wszelkie właściwe i najbardziej odpowiednie środki, więc teraz nie mamy wątpliwości, że rozpoczynamy sezon zimowy z radością.
Czy na bułgarskich lotniskach nad Morzem Czarnym zimą odbywają się jakieś operacje? Warto, by funkcjonowały cały sezon, zwłaszcza teraz, kiedy szybko wzrastają koszty utrzymania?W sezonie zimowym 2022/2023 lotnisko w Warnie obsługuje bezpośrednie i regularne połączenia do 18 miejsc w Europie i na Bliskim Wschodzie. Loty są obsługiwane przez sześć linii lotniczych. To więcej niż w zimach przed pandemią COVID-19. Krajowy przewoźnik Bulgaria Air kursuje do Sofii co najmniej dwa razy dziennie. Od lat posiadamy zimowe połączenia oferowane przez Austrian Airlines i Turkish Airlines. Israir realizuje loty do Tel Awiwu. Mamy wreszcie tanich przewoźników – Wizz Air, który lata na 12 trasach i bazuje w porcie trzy samoloty. Ryanair realizuje operacje lotnicze do Wiednia. Sezonowość jest bardziej wyraźna na lotnisku w Burgas, które tej zimy w swojej siatce połączeń ma tylko całoroczne połączenie Wizz Aira do Londynu-Luton, ale pracujemy nad rozwojem ruchu zimowego. Rejsy Polskich Linii Lotniczych LOT na trasie Warszawa – Burgas będą bardzo dobrym dodatkiem, ze względu na szeroką możliwość destynacji transferowych, które oferuje Wasz krajowy przewoźnik.